Bril, (contact)lenzen en ooglaseren
Ziet u niet scherp meer?
Vergoeding per verzekering
Basisverzekering
100% bij medische indicatie, uit vergoeding Brillenglazen en lenzen bij medische indicatie
Start
Geen vergoeding
Plus
€ 75 per 2 aansluitende kalenderjaren
Optimaal
€ 150 per 2 aansluitende kalenderjaren
Top
€ 300 per 2 aansluitende kalenderjaren
Excellent
€ 300 per 2 aansluitende kalenderjaren
Wat u vergoed krijgt
De basisverzekering vergoedt brillenglazen en lenzen alleen als u ze op medische indicatie moet gebruiken, bijvoorbeeld omdat u een oogaandoening heeft. Ze vallen dan onder de vergoeding Brillenglazen en lenzen bij medische indicatie.
Heeft u geen medische indicatie, maar wel een bril of lenzen nodig vanwege bij- of verziendheid? Of overweegt u ooglaseren?
De aanvullende verzekeringen Student, Plus, Optimaal, Top en Excellent vergoeden:
- brillenglazen met of zonder montuur
- prismabrilⓘ
- contactlenzen, nachtlenzen, torische lenzen
- geïmplanteerde lenzen
- ooglaserbehandeling
- reparatie van de bril
De brillenglazen en lenzen moeten versterkend zijn of een corrigerende werking hebben.
Er geldt een maximale vergoeding per 2 aansluitende kalenderjaren. Voor de maximale vergoeding telt ieder jaar de vergoeding in het vorige kalenderjaar mee. Wij vergoeden dus nooit meer dan de maximale vergoeding min het bedrag dat u vorig jaar vergoed heeft gekregen. U kunt het volledige vergoedingsbedrag alleen gebruiken als u in het vorige jaar geen vergoeding heeft gehad. De maximale bedragen voor de 2 jaren staan bovenaan deze vergoeding.
Hier kunt u terecht
- bril en contactlenzen: opticien
- ooglaseren en geïmplanteerde lenzen: ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum (ZBCⓘ)
Dit wordt niet vergoed
- lenzenvloeistof
- los brilmontuur
- brillenkoker en andere accessoires
- oogmeting (refractiemeting) en oogcontrole, aanmeetkosten en aanpassingskosten
- duikbril
- floaterlaserenⓘ
Wat u zelf betaalt
Geen eigen bijdrage
Voor een bril, lenzen en ooglaseren betaalt u geen eigen bijdrage.
Geen eigen risico
Voor een bril, lenzen en ooglaseren geldt geen eigen risico.
Dit moet u zelf doen
Declareer bij een nieuwe bril montuur en glazen samen
Heeft u een nieuwe bril? Declareer deze dan als één geheel. Een los montuur vergoeden wij namelijk niet.
Zorg dat rekeninggegevens compleet zijn
Dit moet op de rekening voor een bril of (contact)lenzen staan:
- naam en geboortedatum
- soort brillenglazen of (contact)lenzen
- correctie of sterkte
- gegevens van het montuur
- bedrag van de brillenglazen, (contact)lenzen en het montuur
- als u korting krijgt: voor welke onderdelen die geldt
Goed om te weten
Vragen?
Wij helpen graag. Bel ons op werkdagen tussen 8.30 en 18.00 uur. Gaat de vraag over iets anders dan de zorgverzekering? Bekijk dan onze servicepagina.
- Zorgverzekering
- 030 639 64 00
- Chatten
- Chat met medewerker
Snel naar
Bekijk het menu van de VvAA Zorgverzekering. Of dat van de VvAA Natura zorgverzekering.