Toegankelijkheidsverklaring
Wat bedoelen we met toegankelijkheid?
Voor VvAA betekent toegankelijkheid dat we binnen onze doelgroep onze diensten toegankelijk willen maken voor iedereen, dus ook voor leden met een beperking of handicap. Bijvoorbeeld als u blind of slechtziend bent, niet goed kunt horen of een lichaamsdeel niet goed kunt gebruiken. Met onze diensten bedoelen we de producten en adviesdiensten die u bij VvAA kunt afsluiten.
Sinds 28 juni 2025 geldt de European Accessibility Act (EAA). Deze nieuwe Europese Richtlijn bevat voorschriften om producten en (online) dienstverlening toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. Deze voorschriften zijn opgenomen in Nederlandse wetgeving, waaronder de Wet op het financieel toezicht en Wet Handhaving consumentenbescherming. VvAA volgt de principes die zijn opgesteld binnen de EAA. Dit houdt in dat we ernaar streven dat onze website bedienbaar, waarneembaar, begrijpelijk en robuust is.
- Bedienbaar
De website is eenvoudig te bedienen. Niet alleen met een muis, maar ook met bijvoorbeeld een toetsenbord, een schermlezer en door stembesturing. - Waarneembaar
De tekstgrootte, het lettertype en het contrast maken de tekst goed leesbaar en de tekst is bijvoorbeeld ook voor blinden of slechtzienden goed uit te lezen. - Begrijpelijk
Het is eenvoudig om uw weg te vinden en uw doel te bereiken, zoals bijvoorbeeld de gewenste informatie vinden of een bestelling plaatsen. - Robuust
De content kan betrouwbaar geïnterpreteerd worden door verschillende technologieën, zoals schermlezers en andere hulpmiddelen.
In deze toegankelijkheidsverklaring leggen we uit welke regels gelden voor toegankelijkheid. En hoe we hier als VvAA aan voldoen. Nu en in de toekomst. U leest ook wat u kunt doen als u vindt dat iets niet goed werkt.
Welke regels gelden voor toegankelijkheid?
Er zijn regels voor verzekeringsmaatschappijen om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen gebruik kunnen maken van de diensten die we aanbieden. Deze regels gelden voor alle verzekeringsmaatschappijen in Europa. De regels gaan over verschillende onderwerpen. Hieronder leggen we uit om welke onderwerpen het gaat en hoe we aan de regels voldoen.
Wat hebben we verbeterd?
Onderstaande onderdelen van onze website hebben we verbeterd, of we zijn ermee bezig. We werken de status regelmatig bij van de onderdelen waar we nog aan werken.
Afbeeldingen
Animaties
Audio en video
Formulieren
Inhoud van derden
Navigatie en links
Pdf en andere kantoorbestanden
Techniek en code
Tabellen
Vormgeving
Social media
Hoe blijven we voldoen aan de regels?
We blijven werken aan het verbeteren van onze diensten. We houden in de gaten of wetgeving verandert. En zorgen dat we op de hoogte zijn van nieuwe ontwikkelingen.
Er wordt gecontroleerd of VvAA voldoet aan de regels voor toegankelijkheid. Dit doet vooral de Autoriteit Financiële Markten (AFM) als belangrijkste toezichthouder. We hebben ook meldplicht als we vaststellen dat we niet aan een regel voor toegankelijkheid voldoen.
We hebben een werkwijze ingericht om te weten of we mogelijk niet aan een regel voldoen. Hiervoor onderzoeken we bijvoorbeeld de klachten en vragen die we van onze klanten ontvangen. Daarnaast voeren we elk kwartaal steekproeven uit op alle onderdelen waar we aan moeten voldoen. Jaarlijks laten we een audit uitvoeren door een daartoe bevoegd bureau. Zij toetsen onze website op 50 punten, zodat we precies weten hoe onze website scoort op het gebied van toegankelijkheid. Verbeterpunten uit de audit nemen wij zeer serieus en zullen wij zo spoedig mogelijk oplossen.
Wat kunt u doen als iets niet goed werkt?
Helaas gaat er ook weleens iets mis met onze diensten. Of werkt iets niet zo goed als we willen. Kunt u iets niet gebruiken? Of vindt u dat we het als VvAA beter kunnen doen? Neem dan contact met ons op.
Alle meldingen onderzoeken we zorgvuldig en behandelen we volgens een gestandaardiseerde procedure om een snelle en effectieve oplossing te bieden.