Hulpmiddelen bij problemen met spreken

Als u een hulpmiddel nodig heeft omdat u niet kunt praten.

Vergoeding per verzekering

Basisverzekering

100%

Start

Geen vergoeding

Plus

Geen vergoeding

Optimaal

Geen vergoeding

Top

Geen vergoeding

Excellent

Geen vergoeding

Wat u vergoed krijgt

Er zijn verschillende hulpmiddelen die kunnen helpen als u niet of bijna niet kunt spreken. Bijvoorbeeld lettersets of symbolensets, een computerprogramma, of teksttelefoons.

De basisverzekering vergoedt uitwendige hulpmiddelen bij problemen met spreken als u aan de volgende 3 voorwaarden voldoet:

  1. u heeft een ernstige taalstoornis of spraakstoornis, en
  2. u kunt daardoor niet of bijna niet spreken, en
  3. u heeft een hulpmiddel nodig om u hierbij te helpen

De minimale gebruikstermijn van hulpmiddelen bij problemen met spreken is 5 jaar.

Hier kunt u terecht

  • leverancier van hulpmiddelen voor problemen met spreken

Dit wordt niet vergoed

  • telefoons, tablets, laptops en computers waarop een programma geïnstalleerd wordt die helpt bij problemen met spreken
  • hulpmiddelen bij stotteren

Andere vergoedingen

Heeft u een hulpmiddel nodig dat u helpt met het maken of versterken van stemgeluid? Daarvoor geldt de vergoeding Prothesen.

Wat u zelf betaalt

Geen eigen bijdrage

Voor deze hulpmiddelen betaalt u geen eigen bijdrage.

Het eigen risico

U krijgt deze hulpmiddelen meestal in bruikleen. Dan geldt geen eigen risico. Krijgt u een hulpmiddel in eigendom of kiest u ervoor om het hulpmiddel zelf te kopen? Dan geldt het eigen risico wel.

Zo werkt het eigen risico

Dit moet u zelf doen

U moet een voorschrift hebben

U krijgt het voorschrift voor hulpmiddelen bij problemen met spreken van de behandelend arts.

Soms moet u vooraf toestemming vragen

Dit hangt af van de leverancier die u kiest. Er zijn 2 mogelijkheden.

1.

Staat uw leverancier in ons overzicht leveranciers hulpmiddelen? Dan hoeft u niets te doen. Met die leveranciers hebben wij afspraken over toestemming.

2.

Staat uw leverancier er niet bij? Dan moet u ons vooraf toestemming vragen. Dat kan via het contactformulier of per post. U stuurt het voorschrift en een offerte van de leverancier mee. En het verslag van de logopedist als dat er is. Zonder toestemming vooraf vergoeden wij het hulpmiddel van deze leverancier niet.

Goed om te weten

Vragen?

Wij helpen graag. Bel ons op werk­­dagen tussen 8.30 en 18.00 uur. Gaat de vraag over iets anders dan de VvAA Zorgverzekering? Bekijk dan onze service­pagina.

VvAA Zorgverzekering
030 639 64 00
Bel ons
Chatten
Chat met medewerker

VvAA Zorgverzekering

VvAA Zorgverzekering
PrivacyverklaringAlgemene voorwaardenDisclaimerCookiegebruikCookie instellingen