CPAP-apparaat

Als u hulp nodig heeft met ademhalen tijdens uw slaap.

Vergoeding per verzekering

Basisverzekering

100%

Start

Geen vergoeding

Plus

Geen vergoeding

Optimaal

Geen vergoeding

Top

Geen vergoeding

Excellent

Geen vergoeding

Wat u vergoed krijgt

CPAP staat voor Continuous Positive Airway Pressure. Een CPAP-apparaat wordt gebruikt om slaapapneu te behandelen. Als u slaapapneu heeft, stopt de ademhaling tijdens uw slaap vaak en voor meer dan 10 seconden. Bijvoorbeeld omdat uw tong uw luchtpijp blokkeert of uw hersenen te weinig prikkels geven om adem te halen. Een CPAP-apparaat blaast lucht onder druk in uw luchtpijp. Dat gebeurt via een masker. Het apparaat houdt uw luchtwegen bij het slapen vrij of geeft een prikkel om adem te halen, zodat u door blijft ademen.

De basisverzekering vergoedt een CPAP-apparaat als u matige tot ernstige slaapapneu heeft. En een proefperiode met positief resultaat heeft gehad.

De minimale gebruikstermijn van een CPAP-apparaat is 5 jaar.

Hier kunt u terecht

  • leverancier van CPAP-apparaten

Dit wordt niet vergoed

  • hulpmiddelen die alleen bedoeld zijn om snurken te verminderen
  • CPAP-apparaat als u een MRA gebruikt, behalve als u volgens de richtlijnen beide tegelijk nodig heeft

Andere vergoedingen

Er zijn ook andere hulpmiddelen die kunnen helpen bij problemen met ademhalen. Die vallen onder de volgende vergoedingen:

Chronische ondersteuning van de ademhaling valt onder de vergoeding Mechanische beademing.

Wat u zelf betaalt

Geen eigen bijdrage

Voor het CPAP-apparaat betaalt u geen eigen bijdrage.

Het eigen risico

U krijgt het CPAP-apparaat in bruikleen. Daarom geldt geen eigen risico. Kiest u ervoor om het CPAP-apparaat zelf te kopen? Dan geldt het eigen risico wel.

Zo werkt het eigen risico

Dit moet u zelf doen

U moet een voorschrift hebben

U krijgt het voorschrift voor een CPAP-apparaat van de longarts, KNO-arts of neuroloog.

Soms moet u vooraf toestemming vragen

Dit hangt af van de leverancier die u kiest. Er zijn 2 mogelijkheden.

1.

Staat uw leverancier in ons overzicht leveranciers hulpmiddelen? Dan hoeft u niets te doen. Met die leveranciers hebben wij afspraken over toestemming.

2.

Staat uw leverancier er niet bij? Dan moet u ons vooraf toestemming vragen. Dat kan via het contactformulier of per post. U stuurt het voorschrift mee en een offerte van de leverancier. Zonder toestemming vooraf vergoeden wij het hulpmiddel van deze leverancier niet.

Goed om te weten

Vragen?

Wij helpen graag. Bel ons op werk­­dagen tussen 8.30 en 18.00 uur. Gaat de vraag over iets anders dan de VvAA Zorgverzekering? Bekijk dan onze service­pagina.

VvAA Zorgverzekering
030 639 64 00
Bel ons
Chatten
Chat met medewerker

VvAA Zorgverzekering

VvAA Zorgverzekering
PrivacyverklaringAlgemene voorwaardenDisclaimerCookiegebruikCookie instellingen