Xander van Es is tweedejaars masterstudent farmacie, hoe bereidt hij zich voor op het vak?
Xander van Es (23), tweedejaars masterstudent farmacie en lid van de VvAA studentenraad, werkt als oproepkracht in de poliklinische apotheek van het Martini Ziekenhuis in Groningen. Hoe bereidt Xander zich voor op het apothekersvak en wat komt er op hem af? "Ik denk dat het belangrijk is dat er nu aandacht wordt gevraagd voor de rol van de apothekersassistent."
Op de middelbare school heeft Xander al veel affiniteit met scheikunde en biologie. "Geneeskunde is een logische stap, maar direct arts-patiëntcontact zie ik minder zitten." Na een paar meeloopdagen bij verschillende studies besluit hij uiteindelijk voor farmacie in Groningen te kiezen.
Voorbereid op het apothekersvak
Hoe doe je praktijkervaring op tijdens de opleiding?
"Tijdens het eerste jaar van de master lopen we een kleine stage, maar de echte stage begint pas in het derde jaar. In het laatste jaar van de master is er ook een vak waarin studenten een apotheek naspelen. Je werkt vijf of zes weken in een groep, waarbij acteurs de rol van patiënten op zich nemen. Dit bereidt je enigszins voor op het apotheekleven, maar als je echt ervaring wilt opdoen, kun je beter een bijbaan in een apotheek nemen."
Weekenddiensten in een apotheek
Die ervaring doet Xander op met een bijbaan in de poliklinische apotheek van het Martini Ziekenhuis, een dienstapotheek waar je ook 's avonds, 's nachts of in het weekend terecht kunt voor medicijnen. Hier draait hij regelmatig weekenddiensten. "Voornamelijk ben ik bezig met het klaarzetten van medicijnen en help ik achter de balie met de uitgifte aan patiënten.”
Xander legt uit dat niet alle voorgeschreven medicijnen altijd beschikbaar zijn. “Vaak moet je op zoek naar alternatieven. Apothekers hebben dit meestal al uitgezocht, maar het is wel noodzakelijk om dit met de arts te bespreken. Daarna moet er een nieuw recept worden gestuurd. Bij onjuiste doseringen moet je opnieuw contact opnemen. Zo zie je dat het in de praktijk tijd kost om een recept uiteindelijk bij de patiënt te krijgen.”
Er zitten soms wel wat minder geduldige patiënten tussen. Dan kan het fijn zijn om even met een collega te overleggen
Omgaan met patiënten
Xander: “Je belt de arts, maar als deze niet beschikbaar is, moet je een andere arts proberen. Dit kost vaak tijd en kan soms boze patiënten aan de balie opleveren.” Xander probeert in zulke gevallen vooral rustig te blijven en de situatie duidelijk uit te leggen. “Gelukkig zijn er ook veel mensen die het waarderen dat je je werk zorgvuldig probeert uit te voeren. Er zitten soms wel wat minder geduldige patiënten tussen. Dan kan het fijn zijn om even met een collega te overleggen. Collega’s hebben meestal meer ervaring met patiëntcontact en zijn een waardevolle steun, zeker als je nog maar kort in het vak zit.”
Actualiteit en toekomst
Kijkend naar de actualiteit rondom de stakingen vindt Xander het belangrijk dat er aandacht wordt besteed aan de rol van de apothekersassistent. "Het verschil tussen een assistent in het ziekenhuis en in een openbare apotheek is groot, ook qua salaris. Er zou meer erkenning moeten komen voor wat apothekersassistenten eigenlijk allemaal doen, want dat is echt veel."
"Ik hoop ooit mijn eigen apotheek te hebben, maar eerst wil ik meer praktijkervaring opdoen, liefst in een poliklinische apotheek. Ook wil ik dit jaar stage lopen bij de mbo-opleiding voor apothekersassistenten, omdat het onderwijs me ook heel erg aanspreekt."
Meer lezen?
In Lid aan het woord vertellen uiteenlopende zorgprofessionals over hun werkveld. Dit format biedt een kijkje in de dagelijkse praktijk en de unieke uitdagingen en successen die zorgprofessionals meemaken. Iedere editie brengt inspirerende verhalen die inzicht geven in verschillende disciplines binnen de zorg.
Meer lezen?
2025: samenwerken aan de zorg van morgen
2025 staat voor ons, net als de afgelopen 100 jaar, in het teken van samenwerking.
Al een verplicht verzuimprotocol in uw praktijk?
Volgens het Arbeidsomstandighedenbesluit moet elke werkgever een verzuimbeleid met verzuimprotocol hebben.
Handhavingsplan 2025 geeft opdrachtgevers en zzp’ers nauwelijks extra ruimte
Het Handhavingsplan van de Belastingdienst houdt rekening met moties, maar biedt weinig extra ruimte.
Dit zijn de zorgbestuurders van de toekomst
Deze talenten hebben zich met elkaar ontwikkeld als bestuurder in de zorg van de toekomst.