Juridische zaken

De zorg leeft. En wij leven mee.

Een VvAA advocate adviseert een werkgever in de zorg.

Ook in uw zorgorganisatie of praktijk komen ongetwijfeld juridische vraagstukken voorbij. Hoe te voldoen aan nieuwe wet- en regelgeving? En wat te doen bij een klacht of claim? Of u nu een eenmalige hulpvraag heeft of behoefte heeft aan juridische ondersteuning op lange termijn: wij staan voor u klaar.

Gesprek aanvragen

Klacht of claim: wat als het u overkomt?

Magazine Betrokken

In het (online) themamagazine Betrokken over klachten en claims, delen zorgverleners openhartig hun ervaringen, van een uitgebreide euthanasietoetsing tot een tuchtzaak. Deze worden afgewisseld met praktische informatie en tips van VvAA-deskundigen.

Liever een geprint exemplaar ontvangen? Mail dan naar betrokken@vvaa.nl.

Download magazine

Magazine Betrokken: klachten en claims

Advies en ondersteuning

We adviseren en ondersteunen uw zorgorganisatie graag om medische incidenten, en de gevolgen daarvan, tot een minimum te beperken.

Beroeps­rechts­bijstand­verzekering

Heeft u een eigen praktijk? Dan is het fijn om verzekerd te zijn van deskundig juridisch advies als dit nodig is. Bijvoorbeeld bij een klacht, of als u een geschil krijgt met een werknemer.

Bedrijfs­rechts­bijstand­verzekering

Beroeps­aansprakelijk­heids­verzekering

Aansprakelijk­heids­verzekering voor instellingen

Veilig Incidenten Melden

Meer over klachten en claims

Vrouw leest brief, man houdt hand voor zijn gezichtKlachten en claims
Klachten en claims
14 februari 2022
  • 14 februari 2022
  • Leestijd 7 min

Je krijgt een klacht of claim. Wat doe je (niet)?

De meeste medisch professionals krijgen in hun werkzame leven wel een keer te maken met een klacht of claim van een ontevreden patiënt of cliënt. Het moment dat een klachtbrief op de mat valt, is voor vrijwel iedereen een schrikmoment. Bovendien opent de brief een vaak nog onbekende wereld van klaagschrift, verweerschrift, aansprakelijkstelling, een mogelijke zitting en de dreiging van een maatregel of een toegewezen claim. Hoe ga je daarmee om als (beginnende) zorgverlener? Wat zijn de do’s & don’ts? Waar vind je hulp?

Podcast Operatie Aangeklaagd

Wat doet een tuchtklacht met een zorgverlener? In de podcast Operatie Aangeklaagd delen zorgverleners openhartig hun verhaal.

Vragen? Wij helpen graag

Heeft u een vraag of wilt u direct advies? Neem dan telefonisch contact op met VvAA Zorgorganisaties.

VvAA Zorgorganisaties
030 247 40 50
Bel ons