Inloggen

Wat te doen bij een klacht of claim

De zorg in Nederland is van hoge kwaliteit. Toch gaat er wel eens iets mis. Dit kan leiden tot onvrede, een klacht of een claim. De kans dat u hier als zorgverlener een keer bij betrokken raakt, is aanzienlijk. Hoe moet u dan handelen? En met welke regels en wetten heeft u rekening te houden? Deze pagina gaat over de omgang met klachten en claims, en het voorkomen daarvan. 

Klachten en claims in de zorg

Omgaan met klachten en claims

De kans is groot dat u als zorgverlener minstens één keer in uw leven te maken krijgt met een klacht of claim. Bijvoorbeeld omdat er iets fout ging of anders liep dan verwacht. Waar dat in eerste instantie vaak de patiënt raakt, kan het ook heel belastend zijn als u hier als zorgverlener bij betrokken bent. Op juridisch en financieel vlak, maar ook praktisch en mentaal. 

Hoe moet u handelen als u een klacht of claim krijgt? En wie kan u daarbij ondersteunen? Hoe kunt u in specifieke situaties de kans op onvrede verkleinen? In de artikelen hieronder geven onze VvAA-deskundigen antwoord op deze en andere belangrijke vragen. Zij maken hierbij gebruik van hun praktijkervaring op het gebied van gezondheidsrecht, aansprakelijkheid en coaching.  
Operatie Aangeklaagd - podcast huisarts
Podcast Operatie Aangeklaagd
Wat doet een tuchtklacht met een zorgverlener? In de podcast Operatie Aangeklaagd delen zorgverleners openhartig hun verhaal.

Omgaan met klachten en claims

Wat doet u wanneer u te maken krijgt met een klacht, een claim of een impactvolle gebeurtenis? 


Voorkomen van klachten en claims

Hoe kunt de kans op onvrede, en daarmee een klacht of een claim, verkleinen? 


Wat mag wel en wat mag niet?

Elke situatie is weer anders. Onze experts op het gebied van gezondheidsrecht en medische aansprakelijkheid tonen aan de hand van praktijkvoorbeelden hoe u de regelgeving toepast in de dagelijkse praktijk. 


Achtergrond

Wat zijn als zorgverlener uw wettelijke rechten en plichten, bijvoorbeeld binnen de behandelrelatie of bij een klacht? Wat is het verschil tussen een beroepsaansprakelijkheids- en rechtsbijstandverzekering? Wat zijn de oorzaken van stijgende claims? Lees de antwoorden in onderstaande artikelen.

Feiten en cijfers


Een stijgende claimcultuur zet de zorg onder druk. 

Wat zijn de ontwikkelingen en oorzaken?

Lees meer ▹

 



Themamagazine Betrokken

In het (online) themamagazine Betrokken over klachten en claims, delen zorgverleners openhartig hun ervaringen, van een uitgebreide euthanasietoetsing tot een tuchtzaak. Deze worden afgewisseld met praktische informatie en tips van VvAA-deskundigen. Liever een geprint exemplaar ontvangen? Mail dan naar betrokken@vvaa.nl.
JA, ik wil graag het Magazine bekijken of downloaden
*
*



Advies en ondersteuning

Zorgverleners helpen om medische incidenten tot een minimum te beperken is een belangrijk doel van VvAA. Dat doen we door u te helpen met advies, producten en ondersteuning in uw praktijk.

VvAA beroeps­aan­sprake­lijk­heids­verzekering
Een beroeps­aansprakelijkheids­verzekering is onmisbaar. Bij ons is deze verzekering volledig afgestemd op de risico’s in uw zorgpraktijk.
VvAA beroeps­rechts­bijstand­verzekering
U bent verzekerd van deskundig juridisch advies van VvAA-juristen met kennis van uw praktijk en de gezondheidszorg.
Veilig Incidenten Melden (VIM-platform)
Via het VIM-platform meldt u gemakkelijk en veilig online uw (bijna) incidenten. U ontvangt ook trends, casuïstiek en preventieadvies.

Advies van de Juridische helpdesk

Heeft u een juridische vraag over bijvoorbeeld de omgang met een ontevreden patiënt of wilt u acute rechtshulp? Onze juristen van de Juridische servicedesk helpen u graag op weg. U krijgt altijd antwoord op uw vraag. De Juridische helpdesk is kosteloos voor zowel u als uw gezinsleden.  


Neem contact op

U bereikt de Juridische helpdesk op werkdagen tussen 8.00 en 17.30 uur via onderstaand nummer. Houd uw lidmaatschapsnummer bij de hand.