Ga direct naar: InhoudGa direct naar: Menu
Blog

Meer dan een dossier: naar een beter proces voor klachten en claims

22 juli 2025
Leestijd 3 min

Zorgprofessionals werken hard en maken moeilijke keuzes, vaak onder tijdsdruk. Maar hoe zorgvuldig ook wordt gewerkt, er kan altijd iets misgaan. Dan belandt er misschien zelfs een klacht of claim van een patiënt op het bureau. De impact daarvan is groot: stress, slapeloze nachten, twijfels die blijven malen. Wat kun je doen wanneer je zelf, of iemand in jouw organisatie, hiermee te maken krijgt? VvAA pleit daarnaast voor een proces dat eerder ondersteunt, ruimte geeft voor reflectie en sneller tot duidelijkheid leidt. 

Etienne de Cooker, Directeur verzekeren bij VvAA

Klacht of claim?  

Ik zie veel onduidelijkheid over het begrip klacht en claim. Wat is wat? Een klacht is een uiting van onvrede of ongenoegen van een patiënt. Soms gaat dit om een miscommunicatie, soms om een medische handeling. Een klacht is niet financieel van aard, maar wel een juridische uiting: iemand stelt de ontvangen zorg ter discussie. Afhankelijk van wat een patiënt wil bereiken, kan hij of zij ook een claim indienen. Dit is een aansprakelijkstelling, waarbij een schadevergoeding wordt gevraagd. Alle vormen van onvrede die een patiënt uit, verdienen aandacht. Juist in het begin zit vaak de sleutel om escalatie te voorkomen.  

De emotionele lading van een klacht of claim 

Zorgprofessionals staan elke dag klaar voor anderen; dat is de kern van hun vak. Als hun handelen ter discussie wordt gesteld, heeft dat vaak grote impact. Het roept onzekerheid op, verdriet, boosheid of juist verlamming. Vragen spoken door het hoofd: ‘Had ik dit kunnen voorkomen? Heb ik iets fout gedaan?’ Het zorgt voor slapeloze nachten en kan weken, maanden en soms zelfs jaren als een zwaard van Damocles boven iemands hoofd hangen. Het raakt niet alleen het vak, maar ook iemands professionele trots en persoonlijke vertrouwen.   

Etienne de Cooker, Directeur verzekeren bij VvAA
Het is volkomen normaal dat je schrikt of geraakt bent

Tips om met klachten en claims om te gaan 

Welke stappen kunnen helpen om met zo’n situatie om te gaan? Sta om te beginnen stil bij je eerste reactie. Het is volkomen normaal dat je schrikt of geraakt bent. Erken die emotie, maar reageer nog niet inhoudelijk. Neem de tijd om tot rust te komen en zoek het gesprek op. Ondersteuning is belangrijk, zowel juridisch, praktisch als emotioneel. Neem ook de tijd voor reflectie: wat is er precies gebeurd en wat was jouw rol daarin? Door stil te staan bij het proces kun je scherp blijven, leren en sterker terugkomen. Een open en veilige cultuur helpt daarbij.   

VvAA ondersteunt dagelijks zorgprofessionals bij klacht- en claimtrajecten. Onze juristen, advocaten en adviseurs begrijpen als geen ander de impact en kijken naar de feiten en naar de mens achter de zorgverlener. Waar er terechte claims zijn, helpen ze de patiënt. Daar ben ik trots op. We helpen ook organisaties bij het omgaan met klachten en claims. Niet alleen als juridische incidenten, maar als leerzame situaties met menselijke impact. VvAA biedt vanuit de verzekeringsoplossingen niet alleen financiële en juridische bescherming, maar ook praktische en mentale ondersteuning.

Ik zie dat de huidige complexiteit zorgt voor langdurige en vaak onnodige belasting bij arts en patiënt. Dat kan en moet anders

Battle of the experts

Bij VvAA geloven we dat medische aansprakelijkheid niet sec een battle of the experts hoeft te zijn, maar een kans om helderheid en rechtvaardigheid snel en zorgvuldig te bieden. Ik zie dat de huidige complexiteit zorgt voor langdurige en vaak onnodige belasting bij arts en patiënt. Dat kan en moet anders. Wij willen het voortouw nemen in vernieuwing: wij geloven dat vertrouwen en duidelijkheid de basis moeten zijn van medische aansprakelijkheid. Door te investeren in innovatieve oplossingen versnellen we het proces van klacht naar helderheid, met minder emotionele en financiële schade tot gevolg. Zo bouwen we aan een toekomst waarin artsen met meer vertrouwen kunnen werken en patiënten sneller erkenning of uitleg krijgen. Want goede zorg verdient een rechtvaardige en menselijke afhandeling.   

 

Klachten en claims

Hoe zorgvuldig je ook werkt, er kan altijd iets misgaan. Dat kan leiden tot onvrede, een klacht of zelfs een claim. Dat raakt je professioneel én persoonlijk. VvAA staat naast je zodat je er als zorgprofessional of zorgorganisatie niet alleen voor staat.

Lees meer over klachten en claims in de zorg

Meer lezen?

2 juli 2025
Leestijd 3 min

Gelijkwaardige communicatie begint bij bewustwording

Hoe u communiceert, beïnvloedt direct de sfeer en samenwerking in de zorg.

2 juli 2025
Leestijd 2 min

(On)gezond werken: hoe lang houden we dit nog vol?

Nathan Hutting, bestuurslid Vereniging VvAA, pleit voor het terugpakken van een gezonde werkbalans in de zorg.

1 juli 2025
Leestijd 5 min

Vliegen op de trauma­helikopter in Londen

Van de SEH in Leeuwarden tot traumahelikopter in Londen: wat drijft VvAA-lid Ewoud ter Avest?

1 juli 2025
Leestijd 2 min

Confronterende campagne­video: frustratie raast door de zorg­keten

Frustratie werkt door in de zorg: nieuwe VvAA-video roept op tot bewust gedrag en gelijkwaardige samenwerking.

PrivacyverklaringAlgemene voorwaardenDisclaimerToegankelijkheidsverklaringCookiegebruikCookie instellingen