Klachten en claims in de zorg
Wat te doen bij een klacht of claim?
De zorg in Nederland is van hoge kwaliteit. Toch gaat er wel eens iets mis. Dit kan leiden tot onvrede, een klacht of een claim. De kans dat u hier als zorgverlener een keer bij betrokken raakt, is aanzienlijk. Hoe moet u dan handelen? En met welke regels en wetten heeft u rekening te houden?
Hulp van VvAA
Jarenlange specifieke ervaring in het hart van de zorg
Ondersteuning op juridisch, financieel, praktisch en mentaal gebied onder één dak
Analyses en adviezen om risico op een klacht of claim te verminderen
Hoe te handelen?
Hoe moet u handelen als u een klacht of claim krijgt? En wie kan u daarbij ondersteunen? Hoe kunt u in specifieke situaties de kans op onvrede verkleinen? Onze VvAA-deskundigen geven antwoord op deze en andere belangrijke vragen. Want de zorg leeft, en wij leven mee. We maken hierbij gebruik van onze jarenlange praktijkervaring op het gebied van gezondheidsrecht, aansprakelijkheid en coaching. Klik op het thema waar u meer over wilt weten.
Veel gelezen
Familieleden betrekken bij zorg: hoe zit het met de aansprakelijkheid?
Het St. Antoniusziekenhuis in Nieuwegein start later dit jaar een pilot met het betrekken van familieleden bij de zorg voor de patiënt. Daarbij gaat het niet om ingewikkelde medische handelingen, maar om werkzaamheden die gemakkelijk zijn uit te voeren. Bijvoorbeeld het opmaken van een bed, het aantrekken van steunkousen of het toedienen van insuline. Bij andere zorginstellingen is het al langer gebruikelijk dat familieleden bij de zorgverlening worden betrokken. Maar hoe zit het eigenlijk met de aansprakelijkheid?
Valt grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer onder het tuchtrecht?
Het tuchtcollege heeft onlangs weer een casus over grensoverschrijdend gedrag behandeld. Maar hoe zit dat eigenlijk? Valt dat wel onder het tuchtrecht als dat niet een patiënt betreft, maar bijvoorbeeld een collega? In dit artikel legt VvAA Legal uit hoe het zit op basis van drie voorbeelden.
Sterke daling aantal tuchtklachten over zorgprofessionals in 2022
Met de zomervakantie voor de deur zijn de jaarcijfers (2022) van verschillende instanties beschikbaar over klachten tegen zorgprofessionals. Opvallend is met name de grote daling van het aantal tuchtklachten bij de regionale tuchtcolleges. Waar gaan deze klachten over? En hoe zit het met de jaarcijfers van andere instanties over klachten en de schadeclaims?
Verenigde Staten vs. Nederland: verschillen in claimcultuur
Vorderingen van meer dan 100 miljoen dollar bij medische aansprakelijkheid zijn in de VS geen uitzondering. Gelukkig lijkt deze claimcultuur ver af te staan van wat we in Nederland kennen. Moeten we ook in Nederland 'Amerikaanse toestanden' vrezen, met een steeds hardere claimcultuur en extreem hoge schadevergoedingen?
Nieuwe KNMG-Gedragscode: wat betekent dit voor het recht op een second opinion?
De nieuwe KNMG-Gedragscode voor artsen is in februari 2022 gepubliceerd. Het recht op een second opinion is daarin niet expliciet opgenomen, zoals dit wel het geval was in de gedragsregels uit 2013. Wat betekent dit voor het recht op een second opinion van een patiënt? Bestaat dat recht nog steeds? En zo ja, wanneer mag hiervan worden afgeweken?
Verzoek om inzage calamiteitenrapport? Alles wat u moet weten als zorgverlener
Veel zorgverleners hebben hun handen vol aan het beantwoorden van allerlei verzoeken en brieven die zij ontvangen. Het kost vaak veel tijd en energie om uit te zoeken welke informatie u kunt inzien en/of moet verstrekken. De Hoge Raad bepaalde onlangs dat een patiënt geen recht heeft op inzage in het interne incidentenregister van een zorgaanbieder, ook niet als er sprake is van een calamiteit. Daarmee is duidelijk geworden dat u als zorgverlener geen calamiteitenrapporten hoeft te verstrekken.
Advies en ondersteuning
Zorgverleners helpen om medische incidenten tot een minimum te beperken. Dat is een belangrijk doel van VvAA. We bieden advisering en ondersteuning voor alle zorgverleners. Ook bieden we de volgende verzekeringen en het VIM Platform voor het veilig melden van (bijna-)incidenten.
Podcastserie Operatie Aangeklaagd
Wat doet een tuchtklacht met een zorgverlener? In de podcastserie Operatie Aangeklaagd delen zorgverleners openhartig hun verhaal.
Gedragscode
GOMA staat voor Gedragscode Openheid medische incidenten; betere afwikkeling Medische Aansprakelijkheid. In deze richtlijnen die wij volgen, leest u aanbevelingen voor een zorgvuldige behandeling van een claim. Bijvoorbeeld dat de verzekeraar binnen 90 dagen een standpunt moet innemen over de aansprakelijkheid.
De GOMA is een initiatief van De Letselschade Raad en opgesteld door vertegenwoordigers van onder andere het Verbond van Verzekeraars en de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Geneeskunde. Bekijk de explainer:
Achtergrond
Wat zijn als zorgverlener uw wettelijke rechten en plichten, bijvoorbeeld binnen de behandelrelatie of bij een klacht? Wat is het verschil tussen een beroepsaansprakelijkheids- en rechtsbijstandverzekering? Wat zijn de oorzaken van stijgende claims? Lees de antwoorden in onderstaande artikelen.
Magazine Betrokken
Klacht of claim: wat als het u overkomt?
In het (online) themamagazine Betrokken over klachten en claims, delen zorgverleners openhartig hun ervaringen, van een uitgebreide euthanasietoetsing tot een tuchtzaak. Deze worden afgewisseld met praktische informatie en tips van VvAA-deskundigen.
Liever een geprint exemplaar ontvangen? Mail dan naar betrokken@vvaa.nl.