Klachten en claims in de zorg

Wat te doen bij een klacht of claim?

arts informeert patiënt aan andere kant van de tafel

De zorg in Nederland is van hoge kwaliteit. Toch gaat er wel eens iets mis. Dit kan leiden tot onvrede, een klacht of een claim. De kans dat u hier als zorgverlener een keer bij betrokken raakt, is aanzienlijk. Hoe moet u dan handelen? En met welke regels en wetten heeft u rekening te houden?

Hulp van VvAA

  • Jarenlange specifieke ervaring in het hart van de zorg.

  • Ondersteuning op juridisch, financieel, praktisch en mentaal gebied onder één dak.

  • Analyses en adviezen om risico op een klacht of claim te verminderen.

Snel naar

Juridische ondersteuning nodig?Aansprakelijk gesteld?

Hoe te handelen?

Hoe moet u handelen als u een klacht of claim krijgt? En wie kan u daarbij ondersteunen? Hoe kunt u in specifieke situaties de kans op onvrede verkleinen? Onze VvAA-deskundigen geven antwoord op deze en andere belangrijke vragen. Want de zorg leeft, en wij leven mee. We maken hierbij gebruik van onze jarenlange praktijkervaring op het gebied van gezondheidsrecht, aansprakelijkheid en coaching. Klik op het thema waar u meer over wilt weten.

Artikelen op thema

Dokter geeft patiënt via anatomische pop informatie over de behandeling
Voorkomen van klachten en claims

Blijf op de hoogte

Vrouw leest brief, man houdt hand voor zijn gezichtKlachten en claims
Klachten en claims
14 februari 2022
  • 14 februari 2022
  • Leestijd 7 min

Je krijgt een klacht of claim. Wat doe je (niet)?

De meeste medisch professionals krijgen in hun werkzame leven wel een keer te maken met een klacht of claim van een ontevreden patiënt of cliënt. Het moment dat een klachtbrief op de mat valt, is voor vrijwel iedereen een schrikmoment. Bovendien opent de brief een vaak nog onbekende wereld van klaagschrift, verweerschrift, aansprakelijkstelling, een mogelijke zitting en de dreiging van een maatregel of een toegewezen claim. Hoe ga je daarmee om als (beginnende) zorgverlener? Wat zijn de do’s & don’ts? Waar vind je hulp?

Advies en ondersteuning

Zorgverleners helpen om medische incidenten tot een minimum te beperken. Dat is een belangrijk doel van VvAA. We bieden advisering en ondersteuning voor alle zorgverleners. Ook bieden we de volgende verzekeringen en het VIM Platform voor het veilig melden van (bijna-)incidenten.

Beroeps­aansprakelijkheid

Een beroeps­aansprakelijkheids­verzekering is onmisbaar. Bij ons is deze verzekering volledig afgestemd op de risico’s in uw zorgpraktijk.

Bekijk verzekering

Beroeps­rechtsbijstand

Veilig Incidenten Melden

Podcast Operatie Aangeklaagd

Wat doet een tuchtklacht met een zorgverlener? In de podcast Operatie Aangeklaagd delen zorgverleners openhartig hun verhaal.

Naar de podcast

Achtergrond

Wat zijn als zorgverlener uw wettelijke rechten en plichten, bijvoorbeeld binnen de behandelrelatie of bij een klacht? Wat is het verschil tussen een beroepsaansprakelijkheids- en rechtsbijstandverzekering? Wat zijn de oorzaken van stijgende claims? Lees de antwoorden in onderstaande artikelen.

Magazine Betrokken

Klacht of claim: wat als het u overkomt?

In het (online) themamagazine Betrokken over klachten en claims, delen zorgverleners openhartig hun ervaringen, van een uitgebreide euthanasietoetsing tot een tuchtzaak. Deze worden afgewisseld met praktische informatie en tips van VvAA-deskundigen.

Liever een geprint exemplaar ontvangen? Mail dan naar betrokken@vvaa.nl.

Download magazine

Magazine Betrokken: klachten en claims