Ga direct naar: InhoudGa direct naar: Menu

Hoortoestellen en tinnitusmaskeerders

Vergoeding per verzekering bij VvAA Natura zorgverzekering

Basisverzekering

  • Tot 18 jaar 100% bij gecontracteerde zorg, anders beperkte vergoeding
  • Vanaf 18 jaar 75% bij gecontracteerde zorg, anders beperkte vergoeding

Dit krijgt u vergoed

De Natura zorgverzekering basis vergoedt hoortoestellen en tinnitusmaskeerders als u ernstig gehoorverlies heeft, of ernstig oorsuizen. Gehoorverlies is ernstig bij een verlies van 35 dB (decibel) of meer. De audicien stelt dit vast door uw gehoorverlies bij 1.000, 2.000 en 4.000 Hz (hertz) te meten en daar het gemiddelde van te nemen.

Heeft u recht op een hoortoestel, maar gebruikt u liever een eenvoudige luisterhulp? Dan vergoedt de Natura zorgverzekering basis deze luisterhulp.

Voldoet u niet aan de voorwaarde van gehoorverlies of ernstig oorsuizen? In bijzondere situaties vergoeden wij hoortoestellen, tinnitusmaskeerders en eenvoudige luisterhulpen toch. We noemen dat dan een bijzondere persoonlijke zorgvraag.

We hebben ook een handige animatie en brochure over hoortoestellen. En een verkorte infographic.

Hier kunt u terecht

  • audicien

Leverancier zonder contract

Voor eenvoudige luisterhulpmiddelen sluiten wij geen contracten. We vergoeden de marktconforme prijs. Als u toestemming van ons krijgt, staat erbij wat we precies vergoeden.

Kiest u bij de andere hoorhulpmiddelen voor een leverancier waarmee wij geen contract hebben? Dan vergoeden wij uw hulpmiddel niet helemaal. In onze maximale vergoedingen staat wat we vergoeden.

Wilt u naar een leverancier met een contract?

In onze Zorgzoeker checkt u snel met welke leveranciers wij een contract hebben.

Dit wordt niet vergoed

  • nieuwe batterijen of nieuwe oplaadapparatuur

Andere vergoedingen

Ook andere hulpmiddelen kunnen helpen bij hoorproblemen:

Voor andere audiologische zorg, bijvoorbeeld onderzoek naar uw gehoor, geldt de vergoeding Audiologische zorg.

Hoorhulpmiddelen die (deels) bij u geïmplanteerd worden, vallen onder de vergoeding Medisch specialist.

Dit betaalt u zelf

De eigen bijdrage

Bij ‘Details per hulpmiddel’ staat voor welke hulpmiddelen dat geldt. Zo werkt de eigen bijdrage

Dit moet u zelf doen

U heeft bijna altijd een voorschrift of verwijzing nodig

Bij ‘Details per hulpmiddel’ staat wanneer u een voorschrift moet hebben en van welke zorgverlener u het krijgt.

U moet vooraf onze toestemming hebben

Meestal regelt uw leverancier dat voor u. Anders vraagt u zelf toestemming via het online aanvraagformulier hulpmiddelen. Bij 'Details per hulpmiddel' staat wat u meestuurt.

Details per hulpmiddel

Hoortoestellen

  • u moet een voorschrift hebben van uw KNO-arts of een audiologisch centrum. Bent 67 jaar of ouder, dan kunt u zonder voorschrift naar de audicien
  • u heeft vooraf toestemming van ons nodig. Met uw aanvraag stuurt u het voorschrift mee, een offerte van de leverancier, een recent toon- en spraakaudiogram, een ingevulde Hoorvragenlijst en een tevredenheidsverklaring
  • als u 18 jaar of ouder bent, betaalt u 25% van de aanschafkosten zelf. Dat is de eigen bijdrage
  • Wilt u een hoortoestel uit een hogere categorie dan waar u recht op heeft volgens het Hoorprotocol 2.0? Of uit de zogenoemde buitencategorie? Dat kan alleen als u het hoortoestel koopt bij een leverancier die een contract met ons heeft. U krijgt dan 75% van de aanschafkosten van het hoortoestel waar u recht op heeft volgens het Hoorprotocol. Heeft uw leverancier geen contract met ons? En wilt u een hoortoestel uit de buitencategorie of uit een hogere categorie dan waar u recht op heeft volgens het Hoorprotocol? Dan moet u dat hoortoestel zelf betalen
  • de minimale gebruikstermijn is 5 jaar
  • u krijgt uw eerste hoortoestel gebruiksklaar. Dat betekent bijvoorbeeld dat batterijen of oplaadapparatuur, die u voor het hoortoestel nodig heeft, meegeleverd worden. Als u de batterijen of oplaadapparatuur moet vervangen, dan vergoedt de basisverzekering dat niet

Oorstukjes

  • u moet een voorschrift hebben van uw KNO-arts of een audiologisch centrum. Bent u 67 jaar of ouder, dan kunt u zonder voorschrift naar de audicien
  • u heeft vooraf toestemming van ons nodig. Met uw aanvraag stuurt u het voorschrift mee en een offerte van de leverancier
  • als u 18 jaar of ouder bent, betaalt u 25% van de aanschafkosten zelf. Dat is de eigen bijdrage
  • de minimale gebruikstermijn is 24 maanden. Bent u jonger dan 16 jaar, dan is deze 6 maanden

Tinnitusmaskeerder

  • u moet een voorschrift hebben van uw KNO-arts of een audiologisch centrum
  • u heeft vooraf toestemming van ons nodig. Met uw aanvraag stuurt u het voorschrift mee en een offerte van de leverancier
  • als u 18 jaar of ouder bent, betaalt u 25% van de aanschafkosten zelf. Dat is de eigen bijdrage
  • Wilt u een tinnitusmaskeerder uit een hogere categorie dan waar u recht op heeft volgens het Hoorprotocol 2.0? Of uit de zogenoemde buitencategorie? Dat kan alleen als u de tinnitusmaskeerder koopt bij een leverancier die een contract met ons heeft. U krijgt dan 75% van de aanschafkosten van de tinnitusmaskeerder waar u recht op heeft volgens het Hoorprotocol. Heeft uw leverancier geen contract met ons? En wilt u een tinnitusmaskeerder uit de buitencategorie of uit een hogere categorie dan waar u recht op heeft volgens het Hoorprotocol? Dan moet u die tinnitusmaskeerder zelf betalen
  • de minimale gebruikstermijn is 5 jaar
  • u krijgt uw eerste tinnitusmaskeerder gebruiksklaar. Dat betekent bijvoorbeeld dat batterijen of oplaadapparatuur, die u voor de tinnitusmaskeerder nodig heeft, meegeleverd worden. Als u de batterijen of oplaadapparatuur moet vervangen, dan vergoedt de basisverzekering dat niet

Eenvoudige luisterhulpmiddelen

  • u moet een voorschrift hebben van uw KNO-arts of een audiologisch centrum
  • u heeft vooraf toestemming van ons nodig. Met uw aanvraag stuurt u het voorschrift mee en een offerte van de leverancier

Goed om te weten

Vragen?

Wij helpen graag. Bel ons op werk­­dagen tussen 8.30 en 18.00 uur. Gaat de vraag over iets anders dan de zorgverzekering? Bekijk dan onze service­pagina.

Zorgverzekering
030 639 64 00
Chatten
Chat met medewerker
Begin chat

Snel naar

MijnVvAAZorgverzekering
PrivacyverklaringAlgemene voorwaardenDisclaimerToegankelijkheidsverklaringCookiegebruikCookie instellingen