Hulpmiddelen bij problemen met spreken
Als u een hulpmiddel nodig heeft omdat u niet kunt praten.
Vergoeding per verzekering
Basisverzekering
100% bij gecontracteerde zorg, anders beperkte vergoeding
Start
Geen vergoeding
Plus
Geen vergoeding
Optimaal
Geen vergoeding
Top
Geen vergoeding
Excellent
Geen vergoeding
Wat u vergoed krijgt
Er zijn verschillende hulpmiddelen die kunnen helpen als u niet of bijna niet kunt spreken. Bijvoorbeeld lettersets of symbolensets, een computerprogramma, of teksttelefoons.
De Basisverzekering vergoedt uitwendige hulpmiddelen bij problemen met spreken als u aan de volgende 3 voorwaarden voldoet:
- u heeft een ernstige taalstoornis of spraakstoornis, en
- u kunt daardoor niet of bijna niet spreken, en
- u heeft een hulpmiddel nodig om u hierbij te helpen
De minimale gebruikstermijn van hulpmiddelen bij problemen met spreken is 5 jaar.
Hier kunt u terecht
- leverancier van hulpmiddelen voor problemen met spreken
Leverancier zonder contract
U kiest zelf naar welke leverancier u gaat. Om te voorkomen dat u zelf moet bijbetalen, adviseren wij u naar een gecontracteerde leverancier te gaan. In onze Zorgzoeker ziet u met welke leveranciers wij een contract hebben.
Heeft uw leverancier geen contract met ons? Dan gelden er maximale vergoedingen.
Dit wordt niet vergoed
- telefoons, tablets, laptops en computers waarop een programma geïnstalleerd wordt die helpt bij problemen met spreken
- hulpmiddelen bij stotteren
Andere vergoedingen
Heeft u een hulpmiddel nodig dat u helpt met het maken of versterken van stemgeluid? Daarvoor geldt de vergoeding Prothesen.
Wat u zelf betaalt
Geen eigen bijdrage
Voor deze hulpmiddelen betaalt u geen eigen bijdrage.
Het eigen risico
U krijgt deze hulpmiddelen meestal in bruikleen. Dan geldt geen eigen risico. Krijgt u een hulpmiddel in eigendom of kiest u ervoor om het hulpmiddel zelf te kopen? Dan geldt het eigen risico wel.
Dit moet u zelf doen
U moet een voorschrift hebben
U krijgt het voorschrift voor hulpmiddelen bij problemen met spreken van de behandelend arts.
U moet ons vooraf toestemming vragen
Meestal regelt uw leverancier dat voor u. Anders vraagt u zelf toestemming via het uploadformulier of per post. U stuurt het voorschrift mee en een offerte van de leverancier. En het verslag van de logopedist als dat er is. Zonder toestemming vooraf vergoeden wij het hulpmiddel niet.
Goed om te weten
Vragen?
Wij helpen graag. Bel ons op werkdagen tussen 8.30 en 18.00 uur. Gaat de vraag over iets anders dan de VvAA Zorgverzekering? Bekijk dan onze servicepagina.
- VvAA Zorgverzekering
- 030 639 64 00
- Chatten
- Chat met medewerker