Wijzigingen aanvullende verzekeringen 2023
Zorgverzekering
Wat wijzigt er?
In dit overzicht staan de wijzigingen van de aanvullende zorgverzekeringen voor 2023. Per wijziging is aangegeven wat dit voor u kan betekenen.
Heeft u een aanvullende tandverzekering? En wordt u opgenomen in een Wlz-instelling waar u ook behandeling krijgt? Dan vergoedt de Wlz uw tandheelkundige zorg. Vanaf 1 januari mag u daarom uw tandverzekering ook in de loop van het jaar opzeggen. De tandverzekering eindigt dan op de 1e dag van de maand volgend op die waarin wij de opzegging hebben ontvangen.
De aanvullende verzekeringen Start en hoger vergoeden een gezondheidscheck-up of sportcheck-up. Optimaal en hoger vergoeden ook ander preventief onderzoek. Bent u benieuwd naar uw gezondheid? En wilt u een persoonlijke gezondheidscheck, sportcheck-up of andere preventief onderzoek? De vergoeding uit onze aanvullende verzekeringen is in 2023 gelijk aan die van 2022. Maar alle preventieve onderzoeken staan nu overzichtelijk bij elkaar.
Onze aanvullende verzekeringen Optimaal en hoger vergoeden preventiecursussen. Onderdeel daarvan waren de zelfhulpmodules van Mirro. Mirro biedt deze zelfhulpmodules niet meer rechtstreeks aan zorgconsumenten aan. Wij hebben dit aanbod daarom uit onze preventiecursussen gehaald.
Heeft u de aanvullende verzekering Zorgfit? Dan kunt u wel gebruikmaken van de mentale zelfhulpmodules van Mirro. Deze worden dan vergoed.
Onze aanvullende verzekeringen Ontzorgplus en Excellent vergoeden aanvullende zorg bij kanker. Deze aanspraak breiden wij in 2023 uit met persoonlijke ondersteuning bij kanker. Deze ondersteuning bestaat uit toegang tot het platform van Stichting OOK met zelfhulpmodules en maximaal 5 videoconsulten met een ondersteuningsconsulent.
Heeft u een aanvullende verzekering Excellent, OntzorgPlus of Zorgplan? Dan vergoedt die soms zittend ziekenvervoer. Vanaf 1 januari 2023 spreken we kortweg van ziekenvervoer. In de vergoeding zelf verandert niets.
Heeft u Tand Preventief afgesloten in 2018 of 2019? Dan heeft u al 3 jaar een ruimere vergoeding voor vullingen en tandvleesbehandelingen dan verzekerden die Tand Preventief in of na 2020 hebben afgesloten. Dat trekken wij nu gelijk. Vanaf 2023 vergoedt Tand Preventief voor iedereen maximaal € 300 per kalenderjaar voor vullingen en tandvleesbehandelingen samen. De totale vergoeding voor tandheelkundige kosten blijft gelijk, maximaal € 2.000 per kalenderjaar.
Heeft u Tand Preventief? Dan ontvangt u niet meer elke 3 jaar een nieuwe elektrische tandenborstel. We verstrekken de tandenborstel alleen nog bij de start van de verzekering. Heeft u Tand Preventief gesloten in 2020 en zou u in 2023 juist een nieuwe borstel ontvangen? Dan maken we een uitzondering: u krijgt de nieuwe borstel nog wel.
De naam van de aanvullende verzekering Werkfit wordt Zorgfit. Ook hebben we de vergoeding en dienstverlening van Zorgfit per 1 januari 2023 voor u uitgebreid. Zo krijgt u meer vergoeding voor psychologische zorg en kunt u bijvoorbeeld gebruikmaken van de mentale zelfhulpmodules van Mirro.
Heeft u een aanvullende verzekering Plus of hoger? Dan vergoedt die genees- en verbandmiddelen en de eigen bijdragen daarvan. Maar er zijn uitsluitingen. Deze waren in 2022 per abuis niet vermeld. In 2023 staan ze er wel weer in.
U moet een rekening voor zorgkosten binnen 3 jaar bij ons indienen. Vanaf 1 januari 2023 is dit 3 jaar vanaf het moment dat u de rekening van de zorgverlener krijgt.
Wij adviseren u echter om rekeningen niet te laten liggen, maar deze direct bij ons te declareren. Als u kosten heeft voorgeschoten, dan betalen we deze snel aan u terug.
U kunt het recht op vergoeding van zorgkosten niet aan iemand anders overdragen zonder onze toestemming (cessie). En niet gebruiken om iemand anders zekerheid te geven dat u een rekening van die ander gaat betalen (pandrecht). Dit was al zo, maar voor 2023 hebben wij dit verduidelijkt in onze Algemene regels.
We hebben onze reactietermijn voor klachtenafhandeling aangepast. In 2023 reageren we binnen 10 werkdagen als u een klacht bij ons indient. Komt u er met ons niet uit? Dan kunt u uw klacht voorleggen aan de SKGZ. De reactietermijnen voor de SKGZ zijn ook aangepast. Deze vindt u in onze algemene regel 80.
Vragen?
Wij helpen graag. Bel ons op werkdagen tussen 8.30 en 18.00 uur. Gaat de vraag over iets anders dan de VvAA Zorgverzekering? Bekijk dan onze servicepagina.
- Zorgverzekering
- 030 639 64 00
- Servicepagina
- Veelgestelde vragen
- Chatten
- Chat met medewerker