Management in de zorg
Online leergang
Ontwikkel de managementkennis én -vaardigheden die nodig zijn in de zorg. En stuur vanuit eigen kracht uw collega’s aan in de praktijk, maatschap of vakgroep. Leer samen met vakgenoten. Direct toe te passen in de praktijk.
Over deze leergang
- U ontwikkelt een gedegen theoretisch basis voor een gezonde bedrijfsvoering.
- U leert de noodzakelijke vaardigheden om managementtaken efficiënt én effectief uit te voeren.
- Ervaren begeleiders en verschillende gastsprekers.
- Elke bijeenkomst aandacht voor uw leerbehoeftes en eigen casuïstiek.
- U ontwikkelt uzelf samen met uw vakgenoten in 6 interactieve bijeenkomsten.
Voor en door de zorg
De leergang is voor en door de zorg ontwikkeld. De trainers zijn gespecialiseerd in de zorgsector. En ook van uw vakgenoten in de leergang kunt u veel leren.
Programma
- U ontwikkelt een visie op uw (toekomstige) rol als zorgprofessional en heeft zicht op uw ambitie, normen en waarden.
- U motiveert en inspireert uzelf en anderen vanuit uw kracht en bereikt resultaat door verbinding met uzelf en met anderen.
- U heeft inzicht in uw persoonlijke gedragspatronen en herkent de gedragsstijl van een ander.
- U reflecteert kritisch op je eigen handelen.
- U leert een missie en visie van uw organisatie te formuleren.
- U kunt een strategie en doelstellingen voor uw organisatie definiëren.
- U bent in staat om strategisch management benaderingen en concepten toe te passen.
- U leert welke stijlen van leiderschap er zijn.
- U kunt wisselen in stijlen en weet wanneer welke stijl effectief is.
- U leert hoe u feedback aan medewerkers en collega’s moet geven.
- U leert de processen planmatig onder de loep te nemen en ze efficiënter en doelmatiger in te richten.
- U leert de succesfactoren en valkuilen van een project kennen.
- U weet wat de impact van leidinggeven op succesvol proces- en projectmanagement is.
- U leert de criteria en stijlen van onderhandelen en beïnvloeden kennen.
- U leert aandacht te hebben voor ieders belangen, wederzijdse afhankelijkheid en hoe hiermee om te gaan.
- U weet tijdens onderhandelingen de relatie te behouden.
- U presenteert uw verbeteringsplan voor de eigen praktijk. Het plan bevat minimaal een probleemstelling, projectplan en resultaten van de tussen-/ of eindmeting.
We sluiten de leergang Management in de zorg af met een terugblik op wat u de voorafgaande maanden heeft geleerd, ook in relatie tot uw leerdoelen. Daarnaast houdt u een presentatie en ontvangt u feedback hierop van de deelnemers en trainers.
- U leert een balans te maken en te begrijpen.
- U kunt de cijfers op uw jaarrekening lezen en kunt bepalen hoe u er financieel voor staat.
- U weet welke (duurzame) investeringen u moet doen óf waarop u juist kunt besparen.
- U heeft inzicht in de financiële stromen in de gezondheidszorg.
Tijdens deze online leergang is er een gastcollege.
Dit behandelt diverse onderwerpen die nog niet aan bod zijn gekomen tijdens de leergang. Voorbeelden zijn zorginnovatie, medische ethiek en coachend leiderschap.
Docenten
Roelof Ettema
Dr. Roelof Ettema is verpleegkundige, verplegingswetenschapper, heeft een bedrijfskundige achtergrond en is klinisch epidemioloog.
Als ondernemer in profit en nonprofit is hij medeoprichter van de Master Innovatie in Zorg en Welzijn is hij gespecialiseerd in integratie van zorgservices en het ontwerpen en organiseren van het personaliseren van zorg aan burgers/cliënten/patiënten (BCP’s) met complexe zorg en welzijnsvragen. Tevens doet hij al jaren onderzoek naar netwerkzorg en het versterken van zorgzame gemeenschappen.
Roelof geeft leiding aan de onderzoeksgroep ‘Gepersonaliseerde Integrale Zorg’ met 7 postdoc-onderzoekers en 10 promovendi die in vier onderzoekslijnen ‘integratiekennis’ opdoen om gepersonaliseerde zorg en netwerkzorg mogelijk te maken. Tevens geeft hij les aan de promovendi en doctorate opleiding ‘Leiderschap in Complexe Verandering’. De beide opleidingen en de onderzoeksgroep maken deel uit van het Instituut voor Verpleegkundige Studies van de Hogeschool Utrecht waar Roelof als hoofddocent aan verbonden is.
Daarnaast verzorgt Roelof bij de VVAA trainingen strategie, beleid en innovatie aan professionals, managers en bestuurders in zorg en welzijn. Hij schreef boeken over innovatie en ondernemerschap in zorg en welzijn.
Moniek de Boer
Moniek de Boer (mevr. dr. J.A.M. de Boer) is gynaecoloog sinds 2001. In die functie vervulde zij verschillende rollen; vakgroepvoorzitter, medisch manager en stafbestuur. Sinds eind 2022 is ze niet meer praktiserend.
Zij volgde een groot aantal management en leiderschapstrainingen.
In 2011 startte zei met haar 1ste coachopleiding, waarna er vele volgden.
In 2012 startte zij met Ziel & Zorg: coaching van zorgprofessionals. In 2016 startte ze met een collega een gezamenlijk bedrijf waarin ze geaccrediteerde nascholingen gaven over Medisch Leiderschap. In 2021 scheidde hun wegen en ging Moniek verder als Wise Doctors – voor de arts die het anders wil. Zij geeft veel individuele coaching, alleen aan artsen en verzorgt diverse geaccrediteerde nascholingen.
Ze is voorzitter van de klachtencommissie van het Flevoziekenhuis.
Ook schreef zij het boek: Het jaar van een a(n)ios – van hoofd naar hart, een boek om a(n)ios, en hun opleiders, te ondersteunen in hun opleiding. Geschreven op basis van bijna een decennium coachen van artsen.
Haar ruime ervaring in coachen en nascholingen hebben haar geleerd dat het geleerde beter beklijfd als je het lichaam gebruikt. Omdat het vaak reflexen af moet leren en nieuw gedrag moet aanleren. Ons lijf is daar een beter instrument voor dan cognitief leren alleen. Om deze reden heeft zij ook een yogadocent opleiding gevolgd, om ook die wijsheid en houdingen in te brengen om nieuw gedrag te leren (elke houding in de yoga dient een specifiek doel).
Embodied learning wordt tegenwoordig veel ingezet in leiderschapstrainingen. Zij gelooft dat je als arts veel voor elkaar kan krijgen, als je visie helder is en je de juiste impact kan creeren.
Nienke van Rennes
Nienke van Rennes is zelfstandig ADR Mediator en gespecialiseerd in het begeleiden bij het oplossen van conflicten op de werkvloer, binnen maatschappen, teams of andere samenwerkingsverbanden. Daarnaast is zij trainer en trainingsacteur en sinds 2023 verbonden aan VvAA.
Haar expertise ligt op het gebied van onderhandelen, effectief communiceren, het voeren van lastige (verzuim- en functionerings)gesprekken en het inzichtelijk maken van teamdynamiek. In 2019 behaalde zij haar MfN/ADR-gecertificeerde mediationopleiding. Daarvoor deed zij brede ervaring op binnen zowel het onderwijs als op HR-afdelingen, waarmee zij een stevige basis combineert van praktijk en theoretische kennis.
Met haar enthousiaste, bevlogen en oplossingsgerichte aanpak creëert Nienke een veilige en open setting waarin ruimte is voor concrete stappen vooruit. Ze schuwt niet om de vinger op de zere plek te leggen, maar doet dit altijd met respect – en met een gezonde dosis humor, want humor verbindt.
Pamela te Kulve
Pamela te Kulve is teamcoach, procesbegeleider en trainer.
De rode draad in het werk van Pamela te Kulve is haar fascinatie voor hoe mensen samenwerken. Met ruim twaalf jaar ervaring in de forensische psychiatrie weet ze hoe cruciaal samenwerking is: niet alleen voor goed functioneren, maar ook voor veiligheid en vertrouwen.
Deze ervaring neemt ze mee in haar werk als teamcoach en trainer. Pamela combineert rationele helderheid met aandacht voor wat niet direct zichtbaar is: overtuigingen, patronen en wat mensen werkelijk beweegt. Ze helpt professionals en teams om met meer bewustzijn en invloed hun rol te pakken.
Deelnemers waarderen haar rustige, betrokken en to-the-point stijl. Ze creëert snel veiligheid én scherpte, waardoor ruimte ontstaat voor reflectie en nieuwe inzichten. Zo ondersteunt ze professionals bij het herkennen van helpende en belemmerende patronen in hun dagelijkse praktijk en hoe zij daar zelf effectiever op kunnen reageren.
In haar trainingen daagt Pamela deelnemers uit om bewuste stappen te zetten en steeds meer regie te nemen. Of het gaat om effectief voorzitten, besluitvorming of persoonlijk leiderschap: zij helpt deelnemers hun eigen stijl te versterken en duurzame resultaten te realiseren.
Jacqueline Mooij
Jacqueline Mooij is een ervaren trainer en teamcoach met een stevige basis in de zorg. Vanuit VvAA begeleidt zij vakgroepen, praktijken en teams in trajecten rondom persoonlijk leiderschap, samenwerken, effectief vergaderen en besluitvorming. Haar aanpak is systemisch, praktisch en no-nonsense: geen lange theorieën, maar direct toepasbare inzichten die teams verder helpen.
Jacqueline is opgeleid aan de School voor Coaching en combineert haar kennis van groepsdynamiek met een scherpe blik op eigenaarschap en samenwerking. Ze weet snel de kern te raken en creëert met haar open stijl, humor en eerlijkheid een veilige leeromgeving waarin mensen écht in beweging komen.
In haar trainingen staat het versterken van professionele verantwoordelijkheid centraal. Hoe neem je regie? Hoe maak je samen duidelijke keuzes? En hoe zorg je dat overleg leidt tot actie? Jacqueline helpt teams en zorgprofessionals om van praten naar doen te komen, met aandacht voor zowel de inhoud als de onderstroom.
Met haar jarenlange ervaring in de zorg weet ze goed wat er speelt en sluit ze aan bij de praktijk van professionals. Zo brengt ze beweging in mensen en teams die willen groeien in samenwerking, besluitvorming en leiderschap.
Doron Themans
De samenstelling van de groep is fijn. Het zorgt voor voldoende tijd en ruimte voor eigen inbreng. Er komen veel voorbeelden aan bod.
Praktische informatie
Deze leergang duurt 6 dagdelen en is volledig digitaal te volgen. De leergang begint met een online intakegesprek. Daarnaast is er een gastcollege.
- Lestijden: 9.00 uur - 13.00 uur.
- Gastcollege: 9.00 uur - 11.00 uur.
- Intakegesprek: op afspraak, ± 45 minuten.
Per module kunt u rekenen op 2 tot 4 uur zelfstudietijd. In de persoonlijke online leeromgeving staan voorbereidende en afrondende opdrachten.
Voordat u van start gaat met de leergang, is er een intakegesprek (45 minuten) met een VvAA teamcoach. Daarbij bespreekt u uw Persoonlijke Profiel Analyse.
Tijdens de intake krijgt u een persoonlijke opdracht. Deze presenteert u aan elkaar op de laatste opleidingsdag.
- Zorgprofessionals uit de eerste en tweede lijn die te maken hebben of krijgen met managementtaken in hun praktijk, maatschap of vakgroep.
- Zorgprofessionals die hun managementkennis en -vaardigheden willen opfrissen.
Het maximaal aantal deelnemers is 6 personen. Zo blijft er voldoende ruimte voor persoonlijke aandacht.
- ABAN Medische specialisten en Huisartsen: 26 punten.
- Accreditatiebureau Fysiotherapie: 26 punten.
Is uw beroepsgroep niet geaccrediteerd? We kijken graag of we de passende accreditatie kunnen aanvragen. Neem minimaal 8 weken voor aanvang contact met ons op.
Bijdrage: € 2.695
(niet-VvAA-leden € 2.795).
- Inclusief boekenpakket.
- Deze opleiding is vrijgesteld van btw.
Schrijf u samen met een collega of andere relatie in voor deze online leergang en ontvang beiden een bol cadeaubon ter waarde van € 250!
Bekijk hier de voorwaarden.
Deze online leergang wordt volledig digitaal gegeven via Microsoft Teams. U kunt deze leergang volgen waar u wilt.
Liever een live leergang?
De leergang Management in de zorg is er ook als uitgebreidere blended leergang.
- 9 opleidingsdagen
- 40 punten
- Blended leergang: live les in combinatie met een online leeromgeving
Vragen?
Wij helpen graag. Bel ons op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur. Of stuur een e-mail.
- Opleidingen
- 030 247 43 28
- Opleidingen
- opleidingen@vvaa.nl