Artikel

Mindful werken in de zorg

  • 22 februari 2023
  • Leestijd 3 min

De hoge werkdruk maakt het werken in de zorg aardig stressvol, ook voor jou als jonge zorgprofessional. Je kent vast van die dagen waarbij je van de ene afspraak naar de andere ‘vliegt’. Op adempauze komen? Mindfulness helpt hierbij.

Jonge vrouw zit glimlachend en met gesloten ogen bij het raam

Met een volle agenda en veel afspraken op een werkdag schiet een momentje voor jezelf er snel bij in. Even opladen? Start met het lezen van dit artikel. We vertellen waarom mindfulness je helpt en geven tips voor mindfulness oefeningen die je eenvoudig thuis of op je werk doet.

Wat is mindfulness?

Dat mindfulness populair is, is je vast niet ontgaan. Al jaren is het een groeiende trend binnen de psychologie en persoonlijke ontwikkeling. De zelfhulpboeken vliegen je om de oren, net als de mindfulness podcasts en trainingen. Maar wat is mindfulness eigenlijk?

Mindfulness is een aandachttraining en heeft te maken met bewustwording.

In plaats van alles op de automatische piloot te doen, geef je aandacht aan het hier en nu. En dat zonder oordeel. Door je gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties te observeren, geef je jouw brein als het ware een korte pauze. Mindfulness helpt je uiteindelijk om gevoelens van stress en angst te verminderen. En het grote voordeel? Mindfulness is makkelijk toe te passen en geschikt voor iedereen.

5 voordelen van mindfulness

Vermindering van stress, dat klinkt lekker toch? Mindfulness zorgt voor een betere kwaliteit van leven en dat heeft ook invloed op je werkzaamheden. Als je als starter in de zorg meer ontspannen je werk doet, kun je ook beter zorgen. Dit is waarom je wilt starten met mindfulness

  • Minder stress, piekeren en angst

  • Verkleint de kans op een depressie of burn-out

  • Geeft meer focus en een betere concentratie

  • Boost je nachtrust = meer slaap

  • Geeft meer energie en (werk)plezier

3 mindfulness oefeningen voor thuis en op werk

Op adempauze komen tijdens een drukke werkdag kan met mindfulness oefeningen. Ze kosten weinig tijd, maar hebben een groots effect. Zo ben jij in no time weer opgeladen! Deze mindfulness oefeningen doe je eenvoudig thuis en op werk.

Wist je dat je maar 5 minuten nodig hebt om te mediteren?

Oefening 1: Bewust ademhalen

Diep inademen werkt heel ontspannend. Je herkent het vast dat je een keer flink moest zuchten met als resultaat een relaxter gevoel. Bij deze mindfulness oefening doe je niet veel anders. 

  1. Ga zitten op een rustige plek.
  2. Adem, vanuit je buik, langzaam en diep in.
  3. Adem vervolgens rustig weer uit.
  4. Herhaal dit een paar keer en voel je letterlijk ontspannen worden.

Oefening 2: Check-in

Geef jezelf een time-out van een paar minuten door bij jezelf in te checken. Merk op wat je voelt en word bewust van wat jij op dit moment nodig hebt. Met deze oefening kom je erachter hoe het met je gaat.

  1. Ga zitten en sluit je ogen of laat je blik rusten op een vast punt voor je.
  2. Haal 3 keer diep adem om te ontspannen.
  3. Focus op je ademhaling.
  4. Voel hoe de lucht in en uit je lichaam gaat, zonder het ritme te willen veranderen.
  5. Verleg de focus naar jezelf en merk op hoe het met je gaat.
  6. Zijn er gedachten of gevoelens aanwezig, of merk je lichamelijke sensaties op?
  7. Observeer wat je voelt en vraag jezelf wat je op dit moment nodig hebt.
  8. Haal opnieuw 3 keer diep adem en sluit de oefening af.

Oefening 3: Bodyscan

De bodyscan is een veelgebruikte mindfulness oefening waar je jouw lichaam van top tot teen scant, zonder in een MRI te hoeven liggen. Je checkt hoe jij je fysiek voelt. Je doet de oefening zittend of liggend.

  1. Ga zitten of liggen en sluit je ogen.
  2. Haal een paar keer diep adem en ontspan.
  3. Breng je aandacht naar je hoofd en merk op wat en hoe het voelt.
  4. Verplaats de aandacht steeds verder naar beneden.
  5. Scan je gezicht, je schouders, borst en buik. Wat merk je op?
  6. Verleg de focus naar je armen en handen en door naar je benen, knieën en voeten.
  7. Ervaar je ergens spanning of voel je juist de kleding die je draagt?
  8. Scan je lichaam van top tot teen tot je overal langs bent geweest.
  9. Haal een paar keer diep adem en beëindig de oefening.

Mindfulness tip

Met de gratis meditatie apps Calm en Headspace kun je een 7 dagen challenge doen waarin je van alles leert over meditatie en mindfulness.

Vergroot je werkplezier

Je hebt gekozen voor een beroep waar je blij van wordt en dat wil je graag zo houden. Wij vinden dat net zo belangrijk. Sluit je daarom aan bij Zin In Zorg. Een beweging die staat voor werkplezier, mentaal fitte jonge dokters en meer tijd met de patiënt.

Persoonlijke coaching

Heb je als young professional in de zorg een steuntje in de rug nodig? Wij helpen je bijvoorbeeld ook met persoonlijke coaching. Vergroot je werkplezier en geef richting aan je loopbaan. Ontdek wat jij wilt en de richting die écht bij jou past.

Meer lezen?

Bezieling??
Bezieling
10 mei 2023
  • 10 mei 2023
  • Leestijd 1 min

Campagne 'Zorg voor de zorg(professionals)'

De initiatiefnemers van Zin in Zorg verleggen de focus van jonge artsen naar zorgprofessionals in alle fases van hun carrière en in alle beroepsgroepen.