Ziek melden tijdens vakantie
VvAA Verzuimadvies
Wat te doen?
Wat als mijn werknemer zich tijdens de vakantie ziek meldt?
Het kan voorkomen dat uw medewerker ziek wordt op vakantie. In dat geval gaan de dagen, die de medewerker ziek is, niet van zijn/haar vakantiesaldo af. Uw medewerker mag deze dagen dus later opnieuw opnemen. Wel moet uw medewerker zich dan houden aan de afspraken in de cao en/of het verzuimprotocol en zich op tijd ziek melden vanaf het vakantieadres.
Direct ziek melden
De medewerker moet de ziekmelding direct doorgeven aan u als werkgever. Vraag de medewerker vooraf om uw contactgegevens mee te nemen op vakantie. Dit voorkomt gedoe en onduidelijkheid achteraf. Uw medewerker is verplicht een adres en/of telefoonnummer door te geven waarop u hem kunt bereiken.
Verplichte doktersverklaring
Na de ziekmelding dient uw medewerker zich zo snel mogelijk te laten onderzoeken door een arts in zijn/haar vakantieplaats. Op verzoek van de medewerker stelt de arts een officiële doktersverklaring op, die de medewerker vervolgens aan u dient te verstrekken.
Wat als de terugreis nog niet mogelijk is?
Is de vakantie voorbij en kan uw medewerker op medische gronden nog niet terugkeren naar Nederland, dan moet uw medewerker met bewijzen kunnen aantonen dat hij/zij niet kan reizen.
Eenmaal terug in Nederland moet uw medewerker zich zo snel mogelijk bij u melden. U neemt dan contact op met de bedrijfsarts, die dan kan vaststellen of de ziekmelding van uw medewerker terecht is.
Vragen?
Wij helpen u graag. Op werkdagen zijn we telefonisch bereikbaar tussen 8.30 en 17.30 uur. U kunt ons ook een e-mail sturen.
- Verzuimadvies
- 030 247 49 10
- Verzuimadvies
- verzuimadvies@vvaa.nl