Inloggen

Veelgestelde vragen over COVID-19

VvAA doorlopende reisverzekering

Antwoorden op veelgestelde vragen

1. Zijn mijn annuleringskosten verzekerd als een land, vervoersmaatschappij of accommodatie mij niet toelaat omdat ik niet gevaccineerd ben, mijn vaccinatie te lang geleden is, ik nog geen oproep voor een booster heb gehad, of het merk vaccin niet wordt geaccepteerd?

Nee, dit is niet verzekerd op onze annuleringsverzekering.

2. Krijgt u zelf corona en bent u hierdoor daadwerkelijk ziek en moet u daarom in quarantaine?

19 april 2022 - VvAA biedt, op basis van de huidige cijfers en geldende maatregelen, dekking voor noodzakelijke extra verblijfskosten als u in het buitenland ten gevolge van besmetting met Corona noodzakelijke extra verblijfkosten moet maken in verband met de vertraagde of vervroegde heen- en/of terugreis. Wij vergoeden die kosten tot € 1.250,- per verzekerde. De noodzakelijke en in redelijkheid gemaakte (extra) overnachtingen vergoeden wij tot € 100,- per nacht per betrokken verzekerde. VvAA verzekerd niet de extra verblijfskosten in geval van een quarantaineverplichting bij aankomst.

Deze aanvullende voorwaarden gelden in aanvulling op de Voorwaarden doorlopende reisverzekering, artikel 9.4.4.
  • Deze aanvullende dekking is geldig voor alle verzekerden met een doorlopende reisverzekering bij VvAA.
  • Deze dekking is een uitbreiding op artikel 9.4.4 van de Voorwaarden doorlopende reisverzekering en houdt in dat de dekking van toepassing is bij een besmetting door Covid 19 óók als de verzekerde niet ernstig ziek is. Om aanspraak te maken op deze aanvullende dekking, dient de verzekerde aan te tonen dat ze een positieve uitslag op de PCR-test of antigeentest hebben waardoor u langer in het land van vertrek moet blijven. Dit mag geen zelftest zijn. Deze PCR-test of antigeentest moet binnen 72 uur voor oorspronkelijk vertrek van de terugreis zijn afgenomen. Zelftesten zijn niet geldig. Dit moet worden aangetoond door een door in desbetreffende land goedkeurende instantie.
  • De hoogte van het verzekerde bedrag is conform het door de verzekerde afgesloten dekkingsniveau, zie hiervoor de Voorwaarden doorlopende reisverzekering artikel 9.4.4.
  • Verzekerden dienen de schade eerst te verhalen op de reisorganisatie, verhuurder of vervoersonderneming.

3. Ik moet aantonen dat ik gevaccineerd ben om te mogen reizen. Als ik vóór de geplande vertrekdatum niet gevaccineerd ben waardoor ik niet op reis kan, zijn de annuleringskosten dan verzekerd?

Nee, dit is geen geldige annuleringsreden. Check dus niet alleen of er een aangepast reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken geldt, maar óók of het betreffende land of de vervoersmaatschappij aanvullende eisen stelt.

4. Ik reis naar of verblijf in een land waarvoor een aangepast reisadvies (code oranje of rood) geldt. Volgens de voorwaarden ben ik niet verzekerd voor ‘corona-gerelateerde gebeurtenissen’. Maar als ik gevaccineerd ben, ben ik dan wel volledig verzekerd?

19 april 2022 - Nee, voor de dekking van je reisverzekering maakt het niet uit of je wel of niet gevaccineerd bent. Het reizen naar een land waarvoor een aangepast reisadvies geldt, raden we ook om deze reden dus nadrukkelijk af.

5. Ik heb een positieve coronatest uitslag gekregen via een PCR- of antigeentest. Voor het land van inreizen is een negatieve testuitslag verplicht. Kan ik van mijn annuleringsverzekering gebruikmaken?

VvAA biedt momenteel, op basis van de huidige cijfers en geldende maatregelen, dekking voor de annuleringskosten. Deze geldt voor alle klanten die een doorlopende reisverzekering bij VvAA hebben met annuleringsdekking. Hiervoor gelden de volgende voorwaarden:

  • Deze aanvullende voorwaarden gelden in aanvulling op de Voorwaarden doorlopende reisverzekering, rubriek G, artikel 14.2.1.
  • De aanvullende dekking is geldig voor alle verzekerden met een doorlopende reisverzekering bij VvAA, mét aanvullende annuleringsdekking. Let op: de annuleringsdekking is alleen van toepassing op een reis als deze uiterlijk 7 dagen na het boeken van de reis en voor het moment van testen is afgesloten. Is de annuleringsdekking later dan 7 dagen na boeken en/of na het moment van het testen afgesloten, dan is de annuleringsdekking voor die reis niet geldig. Zie ook artikel 14.1.c in de Voorwaarden doorlopende reisverzekering.
  • Deze dekking is een uitbreiding op artikel 14.2.1 van de Voorwaarden doorlopende reisverzekering en houdt in dat de annuleringsdekking van toepassing is bij een besmetting door COVID-19 óók als de verzekerde niet ernstig ziek is en moet worden aangetoond door een door het RIVM goedgekeurde PCR- of antigeentest. Dit mag geen zelftest zijn. Om aanspraak te maken op deze aanvullende dekking, dient de verzekerde aan te tonen dat ze een positieve uitslag op de PCR-test of antigeentest hebben waardoor de reis geannuleerd moet worden. Deze PCR-test of antigeentest moet binnen 72 uur voor vertrek zijn afgenomen. Zelftesten zijn niet geldig.
  • De periode tussen de boeking van de reis en het afnemen van de PCR-test of antigeentest moet langer zijn dan 7 dagen.
  • De hoogte van het verzekerde bedrag is conform het door de verzekerde afgesloten dekkingsniveau, zie hiervoor de Voorwaarden doorlopende reisverzekering artikel 14.8. 
  • Net zoals bij de Voorwaarden doorlopende reisverzekering geldt dat verzekerden de schade eerst dienen te verhalen op de reisorganisatie, verhuurder of vervoersonderneming. Zie artikel 14.6.1 van de Voorwaarden doorlopende reisverzekering.

6. Wat betekenen de kleurcodes bij reisadviezen?

De kleurcodes geven aan hoe veilig een land of gebied is, of in het land of het gebied een veiligheidsdreiging is. Op Nederland wereldwijd staat het advies per kleurcode toegelicht. Op deze site vindt u ook het actuele reisadvies per bestemming. De reisadviezen zijn niet bindend. Het blijft de verantwoordelijkheid van uzelf en van de reisorganisatie om een reis wel of niet te laten doorgaan.
Code rood en oranje staan gelijk aan een negatief reisadvies.

7. Ik heb een reis geboekt naar een gebied dat is getroffen door COVID-19 of er geldt een negatief reisadvies (code rood of oranje). Ik wil mijn vakantie afzeggen. Vallen deze kosten onder de annuleringsdekking van mijn reisverzekering?

Epidemieën zijn uitgesloten bij schadeverzekeringen. Deze reden van annuleren valt daarmee niet onder een ‘verzekerde gebeurtenis’ of een ‘verstoorde vakantiebeleving’.  Deze kosten zijn dus niet verzekerd. We adviseren u om in dit geval contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij. N.B. Diverse bedrijven en organisaties bieden klanten de mogelijkheid om reiskosten of accommodatiekosten kosteloos om te zetten of te annuleren.

8. Is mijn annuleringsverzekering van toepassing als tijdens mijn verblijf de veiligheidscode van de locatie waar ik ben, vanwege COVID-19, verandert van groen/geel naar oranje of rood?

Epidemieën zijn uitgesloten bij schadeverzekeringen. Deze reden van annuleren valt daarmee niet onder een ‘verzekerde gebeurtenis’ of een ‘verstoorde vakantiebeleving’. Deze kosten zijn dus niet verzekerd. We adviseren u om in dit geval contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij.

9. Ik ben op reis en de reisadvies code wijzigt van groen of geel naar oranje of rood:

De vragen en antwoorden:
  • Ben ik met mijn reisverzekering verzekerd?
    Ja, u bent verzekerd, maar de dekking vervalt als u langer blijft dan de eerste terugkeermogelijkheid.
  • Vallen de kosten van een (eerdere) terugreis dan onder mijn reisverzekering?
    Nee, uw reisverzekering biedt hiervoor geen dekking. Wij adviseren u in dat geval contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij.
  • Ben ik verzekerd voor medische kosten?
    Heeft u medische kosten meeverzekerd (zie polis)? Dan bent u verzekerd voor medische kosten ook in geval van corona, maar deze dekking vervalt als u langer blijft dan de eerste terugkeermogelijkheid. Let op: repatriëring is alleen bij medische noodzaak en bij overlijden verzekerd. Repatriëring moet in dat geval wel mogelijk zijn gezien de situatie.

10. Ben ik met mijn reisverzekering verzekerd als ik op reis ga naar een gebied met code groen, geel, oranje of rood?

19 april 2022 - De kleurcodes zijn adviezen. Op Nederland wereldwijd staat het advies per kleurcode toegelicht.
  • Als u op reis gaat naar een gebied met adviescode groen of geel, dan is uw reisverzekering geldig.
  • Adviescode oranje en rood staan voor een negatief reisadvies. Bij code oranje wordt een vakantiereis namelijk niet als een noodzakelijke reis gezien.
  • Gaat u op reis naar een gebied met adviescode oranje, dan bent u verzekerd, ook voor corona gerelateerde schade, kosten, verliezen en/of hulpverlening met uitzondering van corona gerelateerde medische kosten.
  • Gaat u op reis naar een gebied met adviescode rood, dan biedt uw reisverzekering geen dekking.

11. De kans is groot dat mijn pakketreis niet doorgaat. Moet ik het laatste deel van de aanbetaling nog doen?

Op basis van de algemeen geldende reisvoorwaarden moet u de rest van het bedrag betalen. Besluit u zelf tot annulering of annuleert het reisbureau de reis vanwege de coronacrisis, zie dan de andere antwoorden in dit dossier.

12. Ik ben op reis in een gebied dat is getroffen door het virus. Door onvoorziene vertraging duurt mijn reis langer dan gepland. Geldt mijn reisverzekering dan ook langer?

Als uw reis door onvoorziene vertraging langer duurt dan gepland, blijft uw reisverzekering geldig tot het eerst mogelijke moment dat u naar huis kunt keren.

13. Ik heb een reis geboekt maar krijg geen visum, of mijn visum wordt ingetrokken omdat het land waarheen ik wil reizen haar grenzen sluit. Ik kan daar dus niet heen. Vallen deze kosten onder de dekking van de annuleringsverzekering?

Nee, dit is niet verzekerd. Landen sluiten hun grenzen en ontzeggen reizigers toegang tot hun grondgebied om verspreiding van COVID-19 te voorkomen. De grondoorzaak van deze maatregel waardoor u gedupeerd bent is COVID-19. We adviseren om contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij. 

14. Ik heb een vakantie geboekt bij een reisbureau, dat de vakantie heeft geannuleerd vanwege het coronavirus. Het reisbureau wil mij een tegoedbon geven, maar ik wil graag mijn geld terug. Waar heb ik recht op?

Op het moment dat uw pakketreis wordt geannuleerd door een SGR-aangesloten reisorganisator, ontvangt u in de huidige situatie een voucher. Deze voucher is één jaar geldig na afgifte en mag ook worden gebruikt voor een reis die buiten dat jaar zal plaatsvinden, mits deze reis maar binnen de geldigheidsduur is geboekt. Tevens biedt de voucher de SGR-garantie tegen faillissement van de reisaanbieder. Motivering voor deze voucher is het vinden van een balans tussen de rechten van reizigers en het voortbestaan van reisorganisators. 

Op het moment dat u na het ontvangen van de voucher toch besluit geen andere reis te boeken en liever uw geld terugkrijgt, is dit ook mogelijk. De reisorganisator die de voucher heeft verstrekt, is verplicht om de volledige waarde terug te betalen. Het moment van terugbetalen is uiterlijk aan het eind van de SGR-dekkingstermijn van één jaar, maar niet eerder dan na 6 maanden van de uitgifte van de voucher. Zo behoudt u toch uw recht op teruggave van geld, maar slechts op een later tijdstip.

Er is sprake van een pakketreis op het moment dat minimaal twee van onderstaande reisdiensten worden gecombineerd in een boeking voor dezelfde reis:

  • personenvervoer
  • accommodatie
  • verhuur van auto’s of andere motorvoertuigen
  • overige toeristische diensten
Het boeken van bijvoorbeeld losse vliegtickets valt niet onder een pakketreis.

15. Ik heb een reis samengesteld waarbij ik ook naar een land of gebied ga waar het coronavirus is uitgebroken. Daarom wil ik direct doorgaan naar mijn volgende bestemming of langer op de huidige bestemming blijven. Heb ik recht op vergoeding op basis van deze verzekering?

Het annuleren of omboeken van een gedeelte van de reis op basis van de samengestelde reisdekking is alleen verzekerd als er sprake is van natuurgeweld, terrorisme, binnenlandse onlusten of oproer in het land van bestemming, stuk gaan van het geboekte vervoer, plotselinge en onaangekondigde staking of overboeking. Wij adviseren u in deze situatie contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij.

Hulp nodig?

Kijk op onze servicepagina voor meer informatie en de veelgestelde vragen.