Ga direct naar: InhoudGa direct naar: Menu
Nieuwsbericht

Arianne Theesing helpt werkgevers die meer grip willen op verzuim

7 oktober 2025
Leestijd 3 min

Ziekteverzuim in de zorg is een complex onderwerp. Werkgevers weten soms niet waar ze moeten beginnen, lopen tegen conflicten aan of voelen zich machteloos tegenover arbodiensten en regels. VvAA-verzuimexpert Arianne Theesing helpt werkgevers die meer grip willen op verzuim. ‘Soms weten ze niet wie hun arbodienst is of wat hun verzuimverzekering dekt. Dan zijn ze de weg kwijt voordat het proces goed en wel begonnen is.’

De zorg kent al jaren een van de hoogste verzuimcijfers van Nederland. ‘De werkdruk is hoog, er is personeelstekort en dat leidt tot veel psychisch verzuim, ook bij jongere medewerkers’, legt Arianne uit. Als een medewerker uitvalt, wordt Arianne gebeld door werkgevers met uiteenlopende vragen. ‘Ze vinden het fijn om even te toetsen: ‘Is dit wel verstandig om te doen?’ Vaak gaat het om hele praktische dingen, zoals: ‘hoe meld ik iemand gedeeltelijk hersteld?’ Of: ‘moet ik passend werk aanbieden, ook al ben ik een kleine praktijk?’ Dan leg ik uit hoe ze risico’s kunnen vermijden of problemen kunnen voorkomen.’

Complex

Het verzuimproces kan niet alleen vragen oproepen, het kan ook tot spanningen leiden. ‘Conflicten komen voor’, vertelt Arianne. ‘Bijvoorbeeld wanneer een medewerker zich ziekmeldt na een kritisch functioneringsgesprek. Dan lopen functioneren en ziek zijn door elkaar heen en wordt het een lastig dossier. Ook als de werkgever emotioneel betrokken raakt en niet meer zakelijk naar het proces kan kijken, stagneert alles. Soms weet de medewerker precies hoe hij of zij het spel moet spelen, beter dan de werkgever. Dan duurt zo’n dossier eindeloos.’

Ook de dubbele rol van zorgprofessionals maakt het soms ingewikkeld. ‘Een huisarts die werkgever is, moet zijn medische rol uitschakelen’, zegt Arianne. ‘Je mag als werkgever geen oordeel vellen over wat je medewerker mankeert. Dat vinden veel artsen lastig, want het zit juist in hun beroep om te diagnosticeren.’

Een open cultuur, waarin een medewerker zich veilig voelt om iets te zeggen, maakt echt verschil

Preventie: wees alert

Preventie is bij verzuim heel wenselijk, maar ook lastig. Volgens Arianne moeten werkgevers alert zijn op signalen bij medewerkers. Kleine veranderingen, zoals vaker te laat komen, meer fouten maken of vaker kort ziek zijn, kunnen wijzen op grotere problemen. ‘Als je daar als werkgever op tijd het gesprek over aangaat, kun je soms veel leed voorkomen.’

Toch gebeurt dit volgens haar nog te weinig. ‘Soms durven medewerkers signalen niet te benoemen. Ook is het voor werkgevers vaak lastig om te diep in te gaan op privéaangelegenheden. Een open cultuur, waarin een medewerker zich veilig voelt om iets te zeggen, maakt echt verschil. Daarnaast zijn preventieve maatregelen moeilijk meetbaar, waardoor verzekeraars er terughoudend in zijn.’

Schakel hulp in bij complexe dossiers

 Niet ieder verzuimdossier is even overzichtelijk. Vooral als er conflicten spelen of als een medewerker langdurig uitvalt, kunnen werkgevers vastlopen. Arianne adviseert dan ook vaak om hulp van gespecialiseerde partijen in te schakelen. ‘Ik kan zelf uitleg geven en advies bieden, of verwijzen naar de casemanager of een re-integratiebedrijf.’

Het re-integratiebedrijf dat onderdeel is van de VvAA-verzuimverzekering, kijkt namens de verzekeraar mee. Zij signaleren met behulp van vragenlijsten wanneer een dossier stagneert en pakken dit actief op. Arianne: ‘Zij zijn er om de werkgever te helpen en de schade voor de verzekeraar te beperken. Ze kunnen meekijken in het advies van de bedrijfsarts, beoordelen of alles goed loopt en waar nodig direct juridische ondersteuning bieden.’ 

Dat kan cruciaal zijn bij lastige dossiers, bijvoorbeeld als de werkgever en de bedrijfsarts het niet met elkaar eens zijn of als een medewerker niet wil meewerken aan re-integratie. ‘Dan is het fijn dat er een partij is die direct kan handelen, zodat het dossier niet eindeloos blijft slepen.’

Het verschil maken

Ondanks alle complexiteit haalt Arianne veel voldoening uit haar werk. ‘Het mooiste is als een werkgever zegt: ‘Dankjewel, je hebt me echt geholpen, nu weet ik wat ik moet doen.’ Soms is het enige wat nodig is, iemand die duidelijkheid kan geven. Dat geeft rust, bij de werkgever en uiteindelijk ook bij de medewerker.’

Verzuim

Eén medewerker ziek, de rest draait overuren om het rooster rond te krijgen. Dat heeft impact. VvAA helpt om grip te houden op verzuim. Zo blijft er ruimte over voor wat echt belangrijk is: goede zorg verlenen.

Lees meer

Meer lezen?

6 oktober 2025
Leestijd 3 min

‘Bij verzuim liever te vroeg bellen dan te laat’

Ilja Huijzendveld is klantcontactadviseur bij VvAA. ‘Je kunt mensen helpen door overzicht te creëren.’

9 juli 2025
Leestijd 2 min

Wat goed werkgeverschap in de zorg lastig maakt

Goed werkgeverschap is nu cruciaal. Dit artikel laat zien wat dat belemmert en hoe u obstakels kunt wegnemen.

26 mei 2025
Leestijd 3 min

Voorkom dat verzuim een structureel probleem wordt

Verzuim: vaak groeit het langzaam, ongemerkt, tot het impact heeft op teams, roosters en kwaliteit van zorg.

26 mei 2025
Leestijd 2 min

Verlofuren afboeken bij ziekte tijdens praktijksluiting. Mag dat?

In de zomer de praktijk sluiten? Dat kan, werknemers nemen dan verplicht verlof op. Geldt dat ook bij ziekte?

PrivacyverklaringAlgemene voorwaardenDisclaimerToegankelijkheidsverklaringCookiegebruikCookie instellingen