Sylvia Middel: 'Aandacht voor elkaar maakt het verschil'
In Raalte, midden in Overijssel, staat Bakker Tandheelkunde & Orthodontie, een moderne praktijk met 27 medewerkers, waar opvallend weinig verzuim voorkomt. Sylvia Middel, officemanager en al meer dan dertig jaar betrokken bij de praktijk, weet waarom: ‘Mensen werken hier graag. De sfeer is goed, we hebben oog voor elkaar, en dat merk je in alles, ook in het verzuim.’
Sylvia kent de praktijk van binnen en buiten. ‘Ik begon in 1993 als stoel- en balieassistente en groeide door naar mijn huidige functie als officemanager toen de praktijk groter werd,’ vertelt ze. ‘Er kwamen meer collega’s en specialisaties bij, ook orthodontie. Inmiddels zijn we met 27 mensen, van tandartsen tot preventieassistenten. Veel collega’s werken parttime, dus het is een levendig team.’
‘Mensen voelen zich prettig’
Op de vraag hoe het zit met het ziekteverzuim, hoeft Sylvia niet lang na te denken. ‘Dat is eigenlijk altijd laag geweest. Natuurlijk is er wel eens iemand die uitvalt, maar over het algemeen zijn we weinig ziek.’
Volgens Sylvia zit dat in meerdere dingen. ‘De sfeer is goed en mensen voelen zich hier prettig. We organiseren regelmatig teamuitjes en vanuit de praktijk kunnen collega’s samen sporten. We doen niet aan vaste vitaliteitsprogramma’s, zoals een maandelijkse masseur of vitaliteitscoach. Maar we hebben wel aandacht voor elkaar en er is ruimte voor ontspanning.’
Die informele aanpak werkt. ‘We proberen het werk leuk te houden en zijn flexibel waar het kan. Dat draagt bij aan het werkplezier en dat zie je terug in het verzuim. Op dit moment hebben we maar één collega die langdurig ziek is.’
Overstap naar VvAA
De praktijk stapte eind 2024 over naar VvAA voor de verzuimverzekering. De salarisadministratie was al bij VvAA ondergebracht. De overstap naar VvAA kwam op een moment dat er al sprake was van die ene langdurige zieke. ‘Dat liep nog via onze vorige verzuimverzekering, maar het zette ons wel aan het denken: kunnen we dat niet onder één dak brengen?’
De overstap bleek een goede keuze. ‘Onze VvAA-adviseur heeft ons daar heel goed bij begeleid.
Alles verliep soepel, het portaal werkt prettig en
is overzichtelijk. En wat ik misschien nog wel het
belangrijkst vind: het contact is persoonlijk. Je merkt
dat VvAA snapt hoe het in de zorg werkt.’
Het zit in aandacht. We kijken naar elkaar om, houden het werk leuk en praten met elkaar als iets niet lekker loopt. Dat klinkt misschien klein, maar het maakt een groot verschil
Meedenken in oplossingen
Sylvia kreeg na de overstap te maken met de casemanager van de verzuimverzekering. ‘Dat werkte prettig. Die dacht mee, was betrokken. Er werd gedacht in oplossingen die haalbaar waren voor onze situatie.’
Ook de specifieke zorgkennis van VvAA maakt voor haar verschil. ‘In het verleden kregen we weleens onrealistische adviezen van een arbodienst. Dan dacht ik: dit werkt niet in onze zorgpraktijk. Nu merk je dat de mensen aan de andere kant van de lijn snappen hoe onze wereld in elkaar zit. Dat geeft vertrouwen.’
Met aandacht kom je ver
Voor Sylvia is het geheim van laag verzuim eigenlijk heel eenvoudig. ‘Het zit in aandacht. We kijken naar elkaar om, houden het werk leuk en praten met elkaar als iets niet lekker loopt. Dat klinkt misschien klein, maar het maakt een groot verschil.'
Meer lezen?
VvAA-leden Sandra, Dorenda en Janneke verbinden hoofd, hart en hormonen
Sandra, Dorenda en Janneke vertellen over de relatie tussen psychische klachten, hormonen en het hart.
Verzuimbeleid steeds professioneler, maar niet altijd: hoe zit dat?
Er zijn praktijken en zorginstellingen waar verzuim nog ad hoc wordt opgepakt. Een verzuimbeleid biedt grip.
6 tips: Duurzaam omgaan met verzuim in de zorg
Ziekteverzuim komt niet zomaar. 6 tips om uitval te voorkomen en herstel te bevorderen.
Ziekte in het team: grip op kosten en keuzes
VvAA-adviseur Hans Herkendaal vertelt over financieel gezond omgaan met verzuim.