Nieuwsbericht

VvAA: opnieuw verbeter­potentieel zorg­verzekeraars

28 november 2024
Leestijd 1 min

Voor de tweede keer op rij, voerde VvAA een onderzoek uit naar de ervaringen van praktijkhoudende zorgprofessionals met zorgverzekeraars. De verschillen tussen zorgverzekeraars blijken opnieuw groter en consistenter dan verwacht. Waarbij relatief kleine zorgverzekeraars (zoals ONVZ en DSW) op veel onderwerpen als voorbeeld kunnen dienen voor grotere zorgverzekeraars.

Tegelijkertijd ligt er ook bij de kleinere zorgverzekeraars nog genoeg verbeterpotentieel. Daarnaast zien we dat de ervaringen met zorgverzekeraars verschillen tussen beroepsgroepen. Psychologen hebben over het algemeen positievere ervaringen met zorgverzekeraars dan de andere beroepsgroepen. Apothekers en fysiotherapeuten hebben gemiddeld relatief de negatiefste ervaringen met zorgverzekeraars.

Zie hieronder een aantal voorbeelden en lees meer in het volledige rapport.

Toereikendheid basistarieven

Gemiddeld ervaart 85% van de fysiotherapeuten dat de basistarieven niet toereikend zijn. Variërend tussen de 68% (best beoordeelde zorgverzekeraar) en 92% (zorgverzekeraar met meeste verbeterpotentieel).

Organisatorische en administratieve lasten

Gemiddeld ervaart 85% van de apothekers dat de contractvoorwaarden van zorgverzekeraars tot (zeer) veel organisatorische en administratieve lasten leiden. Variërend tussen de 67% (best beoordeelde zorgverzekeraar) en 96% (zorgverzekeraar met meeste verbeterpotentieel).

Ongewenste medische sturing

Gemiddeld ervaart 88% van de apothekers, 69% van de fysiotherapeuten, 77% van de huisartsen en 38% van de psychologen regelmatig tot (zeer) veel ongewenste medische sturing vanuit zorgverzekeraars. Bij de apothekers varieert dat tussen de 67% (best beoordeelde zorgverzekeraar) en 100% (zorgverzekeraar met meeste verbeterpotentieel).

Ruimte voor innovatie

Gemiddeld ervaart 81% van de apothekers, fysiotherapeuten, huisartsen en psychologen dat de contracten geen tot onvoldoende ruimte voor innovatie bieden. Variërend tussen de 72% (best presterende zorgverzekeraar) en 92% (zorgverzekeraar met meeste verbeterpotentieel).

VvAA heeft alle zorgverzekeraars afzonderlijk uitgenodigd om de algemene uitkomsten én de belangrijkste verbeterpunten per zorgverzekeraar te bespreken.

Zie ook het artikel op de website van Arts en Auto: Relatie zorgprofessional/-verzekeraar: VvAA onderzoekt verbeterkansen.

Onderzoeksrapport

Meer weten?

Neem voor vragen over het onderzoek contact op met onze afdeling Corporate communicatie.

E-mail
communicatie@vvaa.nl
Mail ons

Meer lezen?

Zorgverleners bespreken een klacht van een patiënt
6 februari 2025
Leestijd 4 min

Ontevreden patiënten: over klacht, claim en tuchtrecht

Wat kan een patiënt doen bij onvrede over zorgverlening? Wat kun je als zorgverlener doen? Antwoorden en oplossingen.

Een man kijkt op zijn laptop en sluit een verplichte AOV af
31 januari 2025
Leestijd 4 min

Invoering verplichte AOV voor ondernemers vertraagd

De AOV voor ondernemers wordt verplicht, maar de invoering hiervan loopt vertraging op. Lees de laatste ontwikkelingen.

Begeleiding en ondersteuning van een zieke werknemer tijdens verzuim en re-integratie
6 januari 2025
Leestijd 3 min

Al een verplicht verzuim­protocol in uw prak­tijk?

Volgens het Arbeidsomstandighedenbesluit moet elke werkgever een verzuimbeleid met verzuimprotocol hebben.

30 december 2024
Leestijd 4 min

Handhaving wet DBA en toekomst huisartsen­zorg

Huisarts Isabel van Hövell-Ullman over de aangescherpte handhaving van wet DBA en de toekomst van huisartsenzorg.

PrivacyverklaringAlgemene voorwaardenDisclaimerCookiegebruikCookie instellingen