Blog

Geannuleerde vakantievlucht? Hier heeft u recht op

1 oktober 2024
Leestijd 4 min

De situatie in de luchtvaartwereld is verbeterd, maar onrust vanwege personeelstekort of een IT-storing kan altijd voorkomen. Mogelijk heeft u uw vakantie voor het najaar al geregeld en is uw vlucht geboekt. De kans bestaat dat de luchtvaartmaatschappij uw vlucht heeft geschrapt of vlak voor vertrek annuleert. Hoe dan verder? Hieronder leest u per scenario wat uw rechten zijn.

Schiphol

Annulering voor vertrek

De vlucht wordt voor vertrek geannuleerd en de luchtvaartmaatschappij biedt u een alternatief aan voor de geannuleerde heenreis. U vraagt zich af of u hier akkoord mee moet gaan. Het antwoord hierop hangt af van de omstandigheden. De luchtvaartmaatschappij moet u bij een annulering de keuze bieden uit:

  • Een alternatieve vlucht voor dezelfde dag als de oorspronkelijke vertrekdatum;
  • Restitutie van de door u betaalde ticketprijs aanbieden of;
  • Een redelijke kostenvergoeding aanbieden voor een gelijkwaardig door u geboekt alternatief.

Wat is de schadebeperkingsplicht?

U heeft, wanneer deze opties geboden worden, een zogenoemde schadebeperkingsplicht. U dient voor de optie te kiezen die de luchtvaartmaatschappij het minst schaadt en uiteraard de optie die voor u het meest voordelig is. Meestal kan dit resultaat worden behaald door een alternatieve vlucht van dezelfde luchtvaartmaatschappij te nemen voor dezelfde dag, of door in overleg met de annulerende partij een alternatieve vlucht elders te zoeken.

In praktijk is dit echter niet altijd mogelijk. De optie die dan overblijft is de terugbetaling van kosten voor het ticket of het boeken van een andere vlucht, met vergoeding van de redelijke kosten hiervan door de annulerende luchtvaartmaatschappij. In het laatste geval moet u wel een gelijkwaardige vlucht boeken.

Aanspraak maken op gemiste vakantiedagen

Mocht er helemaal geen alternatieve vlucht beschikbaar zijn (ook niet via een andere maatschappij) voor dezelfde dag, dan kunt u mogelijk ook aanspraak maken op gemiste vakantiedagen. Let wel, het kan onredelijk zijn om de gehele vakantie te annuleren wanneer uw vlucht enkele dagen later vertrekt, indien het aantal gemiste dagen niet in verhouding staat tot de totale vakantieduur. In dat geval doet u er goed aan om ofwel via de annulerende maatschappij een vlucht voor een dag later te boeken of om zelf bij een andere maatschappij een ticket voor de eerst mogelijke vlucht te boeken.

Annulerings- of reisverzekeraar

Uiteraard geldt dit ook andersom. Mocht u slechts voor een weekend vliegen en pas een dag later kunnen vertrekken, dan is het niet interessant om een nieuwe vlucht te boeken. In dat geval kunt u overwegen om uw verblijf te annuleren. Het is raadzaam om eerst met uw annuleringsverzekeraar of reisverzekeraar contact op te nemen om te bezien de annuleringskosten worden gedekt. Indien dit niet het geval is, kunt u ook met de luchtvaartmaatschappij overleggen over vergoeding van deze kosten.

De tekst gaat hieronder verder.

Onbezorgd op vakantie?

Met onze doorlopende reisverzekering gaat u goed verzekerd op reis. U kiest zelf tot welk bedrag uw bagage verzekerd is tegen diefstal en schade op reis. Extra voordeel: uw medisch instrumentarium is meeverzekerd.

Bekijk de verzekering

Luchtvaartmaatschappij biedt ongunstige opties

De vlucht wordt voor vertrek geannuleerd en de luchtvaartmaatschappij biedt u alleen de mogelijkheid tot restitutie van uw ticketprijs of een alternatieve vlucht op een latere dag. U hoeft hier niet mee in te stemmen wanneer dit ongunstig is.

Als deze situatie zich voordoet, kunt u met de luchtvaartmaatschappij contact opnemen en verzoeken om mee te kijken naar een direct beschikbare vlucht bij een andere maatschappij op hun kosten. Indien de luchtvaartmaatschappij hier geen medewerking aan verleent, kunt u op eigen initiatief een alternatieve vlucht boeken en de kosten in rekening brengen bij de luchtvaartmaatschappij.

Maak voor de zekerheid een foto van de beschikbare vluchten wanneer u eigenhandig een alternatief boekt, zodat u kunt aantonen dat de gemaakte kosten redelijk en noodzakelijk zijn indien de luchtvaartmaatschappij de hoogte van de door u geclaimde kosten ter discussie stelt.

Wat als u niets hoort van uw luchtvaartmaatschappij?

De vlucht wordt voor vertrek geannuleerd en u hoort na annulering niets van uw luchtvaartmaatschappij. Neem in dat geval zelf even contact op om de mogelijkheden te bespreken. Als dat niet lukt of u komt er niet uit met elkaar, boekt u dan zelf de eerstvolgende beschikbare vlucht indien dit kostentechnisch voordeliger is dan volledig annuleren van uw vakantie.

Standaardcompensatie en kosten voor verblijf

Naast de bovengenoemde alternatieven en kosten waar u aanspraak op zou kunnen maken, heeft u mogelijk ook recht op een standaardcompensatie bij annulering door de luchtvaartmaatschappij:

  • Als uw vlucht korter dan 14 dagen voor vertrek wordt geannuleerd (en uw alternatieve vlucht niet eerder dan 2 uur vertrekt of niet later dan 4 uur arriveert ten opzichte van uw oorspronkelijke vliegtijden).
  • Als er geen sprake is van een uitzonderlijke overmachtssituatie waardoor de vlucht is geannuleerd.
  • Het moet gaan om een vlucht vanuit of naar een Europese lidstaat én de vlucht wordt uitgevoerd door een Europese luchtvaartmaatschappij.

Verder heeft u bij annulering recht op redelijke kostenvergoeding voor verzorging en verblijf, indien u genoodzaakt bent een overnachting te boeken wanneer u niet dezelfde dag kunt vertrekken.

Claim indienen

Wanneer u wordt geconfronteerd met een vluchtannulering van twee uur of langer en op basis van het bovenstaande aanspraak zou kunnen maken op een vergoeding, dan kunt u op de website van de luchtvaartmaatschappij uw claim indienen. Houd u er rekening mee dat de afhandeling vanwege de drukte lang kan duren. Mocht u een afwijzing op uw claim ontvangen of na twee maanden nog geen reactie hebben ontvangen, neem dan contact op met onze Juridische servicedesk. Onze collega’s kunnen een inschatting van de haalbaarheid van uw claim maken en mogelijk verder helpen.

Over de auteur

Jurist Niek Beeftink

Niek Beeftink

Jurist

+31612221154

VvAA Legal

  • Algemeen verbintenissenrecht
  • Contractenrecht
  • Koop en verkoop onroerend goed

Vragen?

Heeft u nog vragen over uw geannuleerde vlucht? Neem dan gerust contact op met de Juridische servicedesk van VvAA Legal. 

Juridische servicedesk
030 247 49 99
Bel ons

Meer lezen?

Collega's bespreken de vakantie
17 april 2025
Leestijd 2 min

Verval van vakantiedagen? Werkgever moet werknemer informeren

Voordat wettelijke vakantiedagen komen te vervallen, moet de werkgever de werknemer hier over informeren.

Man en vrouw overleggen aan tafel bij laptop
27 maart 2025
Leestijd 3 min

E-health: wat verandert er en wat moet u weten?

Steeds meer zorgverleners gebruiken e-health, vaak zonder de juridische aspecten vooraf goed te regelen.

Praktijkmanager van een zorgorganisatie checkt het maatwerkrapport van de risicoanalyse die zij via VvAA heeft aangevraagd.
17 maart 2025
Leestijd 3 min

Zekerheid en flexibiliteit van zorg onder druk

De handhaving op schijnzelfstandigheid zet de flexibele schil onder druk om de zorgkwaliteit te garanderen.

Zorgverleners bespreken een klacht van een patiënt
6 februari 2025
Leestijd 4 min

Ontevreden patiënten: over klacht, claim en tuchtrecht

Wat kan een patiënt doen bij onvrede over zorgverlening? Wat kun je als zorgverlener doen?

PrivacyverklaringAlgemene voorwaardenDisclaimerCookiegebruikCookie instellingen