Geannuleerde vakantievlucht? Hier heeft u recht op
De situatie in de luchtvaartwereld is verbeterd, maar onrust vanwege personeelstekort of een IT-storing kan altijd voorkomen. Mogelijk heeft u uw vakantie voor het najaar al geregeld en is uw vlucht geboekt. De kans bestaat dat de luchtvaartmaatschappij uw vlucht heeft geschrapt of vlak voor vertrek annuleert. Hoe dan verder? Hieronder leest u per scenario wat uw rechten zijn.
Annulering voor vertrek
De vlucht wordt voor vertrek geannuleerd en de luchtvaartmaatschappij biedt u een alternatief aan voor de geannuleerde heenreis. U vraagt zich af of u hier akkoord mee moet gaan. Het antwoord hierop hangt af van de omstandigheden. De luchtvaartmaatschappij moet u bij een annulering de keuze bieden uit:
- Een alternatieve vlucht voor dezelfde dag als de oorspronkelijke vertrekdatum;
- Restitutie van de door u betaalde ticketprijs aanbieden of;
- Een redelijke kostenvergoeding aanbieden voor een gelijkwaardig door u geboekt alternatief.
Wat is de schadebeperkingsplicht?
U heeft, wanneer deze opties geboden worden, een zogenoemde schadebeperkingsplicht. U dient voor de optie te kiezen die de luchtvaartmaatschappij het minst schaadt en uiteraard de optie die voor u het meest voordelig is. Meestal kan dit resultaat worden behaald door een alternatieve vlucht van dezelfde luchtvaartmaatschappij te nemen voor dezelfde dag, of door in overleg met de annulerende partij een alternatieve vlucht elders te zoeken.
In praktijk is dit echter niet altijd mogelijk. De optie die dan overblijft is de terugbetaling van kosten voor het ticket of het boeken van een andere vlucht, met vergoeding van de redelijke kosten hiervan door de annulerende luchtvaartmaatschappij. In het laatste geval moet u wel een gelijkwaardige vlucht boeken.
Aanspraak maken op gemiste vakantiedagen
Mocht er helemaal geen alternatieve vlucht beschikbaar zijn (ook niet via een andere maatschappij) voor dezelfde dag, dan kunt u mogelijk ook aanspraak maken op gemiste vakantiedagen. Let wel, het kan onredelijk zijn om de gehele vakantie te annuleren wanneer uw vlucht enkele dagen later vertrekt, indien het aantal gemiste dagen niet in verhouding staat tot de totale vakantieduur. In dat geval doet u er goed aan om ofwel via de annulerende maatschappij een vlucht voor een dag later te boeken of om zelf bij een andere maatschappij een ticket voor de eerst mogelijke vlucht te boeken.
Annulerings- of reisverzekeraar
Uiteraard geldt dit ook andersom. Mocht u slechts voor een weekend vliegen en pas een dag later kunnen vertrekken, dan is het niet interessant om een nieuwe vlucht te boeken. In dat geval kunt u overwegen om uw verblijf te annuleren. Het is raadzaam om eerst met uw annuleringsverzekeraar of reisverzekeraar contact op te nemen om te bezien de annuleringskosten worden gedekt. Indien dit niet het geval is, kunt u ook met de luchtvaartmaatschappij overleggen over vergoeding van deze kosten.
De tekst gaat hieronder verder.
Onbezorgd op vakantie?
Met onze doorlopende reisverzekering gaat u goed verzekerd op reis. U kiest zelf tot welk bedrag uw bagage verzekerd is tegen diefstal en schade op reis. Extra voordeel: uw medisch instrumentarium is meeverzekerd.
Luchtvaartmaatschappij biedt ongunstige opties
De vlucht wordt voor vertrek geannuleerd en de luchtvaartmaatschappij biedt u alleen de mogelijkheid tot restitutie van uw ticketprijs of een alternatieve vlucht op een latere dag. U hoeft hier niet mee in te stemmen wanneer dit ongunstig is.
Als deze situatie zich voordoet, kunt u met de luchtvaartmaatschappij contact opnemen en verzoeken om mee te kijken naar een direct beschikbare vlucht bij een andere maatschappij op hun kosten. Indien de luchtvaartmaatschappij hier geen medewerking aan verleent, kunt u op eigen initiatief een alternatieve vlucht boeken en de kosten in rekening brengen bij de luchtvaartmaatschappij.
Maak voor de zekerheid een foto van de beschikbare vluchten wanneer u eigenhandig een alternatief boekt, zodat u kunt aantonen dat de gemaakte kosten redelijk en noodzakelijk zijn indien de luchtvaartmaatschappij de hoogte van de door u geclaimde kosten ter discussie stelt.
Wat als u niets hoort van uw luchtvaartmaatschappij?
De vlucht wordt voor vertrek geannuleerd en u hoort na annulering niets van uw luchtvaartmaatschappij. Neem in dat geval zelf even contact op om de mogelijkheden te bespreken. Als dat niet lukt of u komt er niet uit met elkaar, boekt u dan zelf de eerstvolgende beschikbare vlucht indien dit kostentechnisch voordeliger is dan volledig annuleren van uw vakantie.
Standaardcompensatie en kosten voor verblijf
Naast de bovengenoemde alternatieven en kosten waar u aanspraak op zou kunnen maken, heeft u mogelijk ook recht op een standaardcompensatie bij annulering door de luchtvaartmaatschappij:
- Als uw vlucht korter dan 14 dagen voor vertrek wordt geannuleerd (en uw alternatieve vlucht niet eerder dan 2 uur vertrekt of niet later dan 4 uur arriveert ten opzichte van uw oorspronkelijke vliegtijden).
- Als er geen sprake is van een uitzonderlijke overmachtssituatie waardoor de vlucht is geannuleerd.
- Het moet gaan om een vlucht vanuit of naar een Europese lidstaat én de vlucht wordt uitgevoerd door een Europese luchtvaartmaatschappij.
Verder heeft u bij annulering recht op redelijke kostenvergoeding voor verzorging en verblijf, indien u genoodzaakt bent een overnachting te boeken wanneer u niet dezelfde dag kunt vertrekken.
Claim indienen
Wanneer u wordt geconfronteerd met een vluchtannulering van twee uur of langer en op basis van het bovenstaande aanspraak zou kunnen maken op een vergoeding, dan kunt u op de website van de luchtvaartmaatschappij uw claim indienen. Houd u er rekening mee dat de afhandeling vanwege de drukte lang kan duren. Mocht u een afwijzing op uw claim ontvangen of na twee maanden nog geen reactie hebben ontvangen, neem dan contact op met onze Juridische servicedesk. Onze collega’s kunnen een inschatting van de haalbaarheid van uw claim maken en mogelijk verder helpen.
Over de auteur
Vragen?
Heeft u nog vragen over uw geannuleerde vlucht? Neem dan gerust contact op met de Juridische servicedesk van VvAA Legal.
- Juridische servicedesk
- 030 247 49 99
Meer lezen?
Europese ruimte voor gezondheidsgegevens op komst
Europese ruimte voor gezondheidsgegevens (EHDS): wat betekent dit voor zorgverleners en hoe bereid je je voor?
Smartengeld: wat is het en hoe wordt de hoogte bepaald?
Bij aansprakelijkheid wordt vaak gesproken over smartengeld. Maar wat is smartengeld en hoe wordt de hoogte ervan bepaald?
Juridische dag van Waarde over verzuim en inzetbaarheid
Op 24 oktober 2024 organiseerden we de 2e Juridische dag van Waarde op kasteel Waardenburg, over duurzame inzetbaarheid, verzuim, disfunctioneren en agressie.
Pakket kwijt of beschadigd: dit zijn uw rechten en plichten
Wat zijn uw rechten en plichten als uw online bestelling kwijtraakt? Of als uw pakket beschadigd is?