Blog

Wijziging artikel 13 Zorgverzekeringswet controversieel

9 augustus 2023
Leestijd 3 min

Het voorstel tot wijziging van artikel 13 van de Zorgverzekeringswet (ZVW) houdt de gemoederen bezig. De IZA-belofte om gecontracteerd werken in de zorg aantrekkelijker te maken lijkt op te gaan in rook door vooral het niet-gecontracteerd werken onaantrekkelijk te maken.

Vrouw in ziekenhuis bekijkt documenten

Artikel 13 zorgt ervoor dat niet-gecontracteerde zorg alsnog deels wordt vergoed. Maar met de voorgestelde wijziging gaat dit veranderen en krijgen zorgverzekeraars meer mogelijkheden om de vergoedingen voor niet-gecontracteerde zorg te verlagen. De wijziging moet op 1 januari 2025 ingaan. Onlangs was er een internetconsultatie die interessante inzichten opleverde.

Reacties

"Symptoombestrijding met flinke bijwerking waarbij de onderliggende oorzaak van een disfunctioneel zorgstelsel ongemoeid wordt gelaten", is een samenvattende reactie. Zoiets valt niet  goed bij zorgprofessionals, die gewend zijn de oorzaak van de ziekte aan te pakken.

Beroepsorganisaties van huisartsen, verloskundigen, apothekers en fysiotherapeuten verwijten de zorgverzekeraars een 'onevenwichtig, eenzijdig en niet wederkerig inkoopbeleid'. Ook de organisaties van tandartsen, psychologen, ggz, wijkverpleging en patiënten sluiten zich hierbij aan.

Niet op orde

Het contracteerproces is niet op orde. Burgers, patiënten en zorgaanbieders weten niet (op tijd) waar ze aan toe zijn. De informatie schiet tekort en het proces is niet transparant. Ook de contractinhoud is een probleem. Er is te veel ondeskundige medische sturing, met verschil tussen de ene en de andere verzekeraar. De bereikbaarheid van zorgverzekeraars of beter gezegd de onbereikbaarheid, is ook een struikelblok.

Handvatten

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZA) heeft 11 juli 2023 'Handvatten contractering en transparantie gecontracteerde zorg' gepubliceerd als onderdeel van het 'Spoorboek' voor contracteringsafspraken van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Daar staan mooie, oude afspraken in. Maar er zijn ook nieuwe, niet-handhaafbare richtlijnen voor zorgaanbieders en zorgverzekeraars.

Nieuw is bijvoorbeeld de niet-handhaafbare aanscherping van een reactietermijn van twee weken op de bestaande handhaafbare regel: "Zorgverzekeraars en zorgaanbieders zijn vanaf het moment van bekendmaking van het zorginkoopbeleid en de procedure van zorginkoop tot het moment van het sluiten van het contract, voldoende beschikbaar voor vragen en opmerkingen van elkaar."

Daar wringt de schoen

Bij evenwichtige en gelijkwaardige machtsverhoudingen tussen zorgverzekeraars en zorgaanbieders kunnen we hoopvol zijn over een goede ontwikkeling. Maar daar wringt de schoen. Met de genoemde wetswijziging raken die machtsverhoudingen uit balans. Het maakt de een vaak niks uit of er een contract komt, terwijl het bij de ander een kwestie van leven of dood is. De invoelbare vrees is dat de corrigerende tegenmacht voor verzekeraars zodanig afneemt dat er steeds vaker 'geen alternatief meer is en er getekend moet worden bij het kruisje'.

De 'merkbare hindering in de praktijk’ bij niet-gecontracteerde zorg (zoals onvoldoende vastgelegd in het wetsvoorstel, vindt zelfs Zorgverzekeraars Nederland) raakt niet alleen de meest kwetsbare patiënten, maar ook de meest kwetsbare zorgaanbieders. Zij moeten de samenhang van kleinschalige, passende zorg in de wijken realiseren met innovatieve plannen in een gevarieerd zorglandschap, zo luidt de kritiek.

Geen reactie van grotere ziekenhuizen

Interessant, maar ook wel te begrijpen, is dat de grotere ziekenhuizen (Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen en Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra) ontbreken in de internetconsultatie. Dit geldt ook voor medisch specialisten. Zij denken waarschijnlijk door hun omvang minder te hoeven vrezen. Er is meer evenwicht in de contractonderhandelingen. Maar ook daar zullen de handvatten van de NZA de nodige verbeteringen moeten afdwingen.

Een bewust veel te grote maatregel?

Het is duidelijk dat er ook uitwassen zijn in de niet-gecontracteerde zorg, met in sommige wijken meer zelfstandige wijkverpleegkundigen dan zorgverzekeraars. Maar het is ook duidelijk dat het huidige, generieke voorstel tot aanpassing van de machtsbalans in het voordeel van zorgverzekeraars een (bewust?) veel te grote maatregel is. En dat roept zeer veel controverse op. Bestaande ontwikkelingen in het disfunctioneren van zorgstelsel kunnen juist weer toenemen.

Het wordt nu interessant of het wetsvoorstel alsnog wordt ingediend én of partijen dan het electoraal risico aandurven het niet controversieel te verklaren, nu het kabinet is gevallen. Het lijkt ons niet verstandig met zoveel verzet van bijna alle zorgprofessionals.

Willem Veerman, voorzitter bestuur Vereniging VvAA
Hans van der Schoot, directeur Vereniging VvAA

Willem Veerman, voorzitter bestuur Vereniging VvAA

Meer lezen?

Hoe voorkomt u dat verzuim in de zorg een structureel probleem wordt?
26 mei 2025
Leestijd 3 min

Voorkom dat verzuim een structureel probleem wordt

Verzuim: vaak groeit het langzaam, ongemerkt, tot het impact heeft op teams, roosters en kwaliteit van zorg.

Man en vrouw lopen over het strand en lachen
25 april 2025
Leestijd 3 min

Welke keuzes heeft u in het nieuwe pensioen?

Pensioenfondsen hebben bekendgemaakt hoe de nieuwe pensioenregeling er in grote lijnen uit komt te zien.

zzp'er doet administratie
16 april 2025
Leestijd 2 min

Nieuw zzp-wetsvoorstel: de Zelfstandigenwet

De Zelfstandigenwet biedt meer duidelijkheid voor zzp’ers als alternatief voor de Vbar.

Personeel van ziekenhuis loopt door lobby
27 maart 2025
Leestijd 3 min

Overgang van onderneming: wat betekent dit voor de werknemers?

Bij een overgang komt veel kijken. Wat betekent dit voor de onderneming en voor de positie van de werknemers?

PrivacyverklaringAlgemene voorwaardenDisclaimerCookiegebruikCookie instellingen