Artikel

Wat zijn de belang­rijkste beroeps­verzekeringen voor een medisch specia­list?

28 april 2022
Leestijd 4 min

De rechtsbijstandverzekering en de aansprakelijkheidsverzekering zijn de belangrijkste beroepsmatige verzekeringen voor medisch specialisten. Ze worden regelmatig door elkaar gehaald. Of het is niet duidelijk waarom een rechtsbijstandverzekering nodig is naast de aansprakelijkheidsverzekering. We leggen u uit wat ze inhouden en wat het belang van beide verzekeringen is.

Beroeps­rechtsbijstand­verzekering

Met een rechtsbijstandverzekering bent u verzekerd van juridische bijstand als u te maken krijgt met een geschil of een conflict. Bijvoorbeeld wanneer er een tuchtklacht tegen u wordt ingediend en u zich moet verantwoorden bij het tuchtcollege. Of als u een geschil heeft met een derde partij, bijvoorbeeld een leverancier.

Op het moment dat er een gerechtelijke procedure voor u moet worden gevoerd, dan zullen wij een advocaat voor u inschakelen. Een advocaat van VvAA of een externe advocaat, met de expertise die u op dat moment nodig heeft.

Beroeps­aansprakelijkheids­verzekering

Deze verzekering dekt de financiële schade van een patiënt die voortkomt uit een beroepsfout waarvoor de patiënt u aansprakelijk stelt.

Een patiënt dient een schadeclaim tegen u in, de verzekeraar beoordeelt vervolgens aan de hand van vaste criteria of u aansprakelijk bent voor de schade van de patiënt. Dat is meestal letselschade en vaak ook vermogens­schade. Of u wel of niet aansprakelijk bent, wordt door de aansprakelijkheids­verzekeraar vastgesteld. Is aan de criteria voldaan, dan wordt de hoogte van de financiële schade vastgesteld en krijgt de patiënt de schade uitgekeerd.

Komt de verzekeraar er niet uit met uw patiënt? Dan volgt er mogelijk een procedure bij de civiele rechter of bij de Wkkgz-geschillen­instantie als de (vermeende) schade niet hoger is dan € 25.000.

Wat betekent dit voor u als medisch specialist?

Bent u voldoende verzekerd voor aansprakelijk­heid en rechtsbijstand? En is dit afdoende wanneer u te maken krijgt met een financiële claim (aansprakelijk­heid) of een klacht of , tuchtzaak (rechtsbijstand)- of strafzaak? Deze kennis is van belang als u niet persoonlijk in uw portemonnee wilt worden geraakt. Het maakt uit of u in het ziekenhuis in loondienst werkt, als vrijgevestigd medisch specialist via een MSB of als zzp’er. En of u bijvoorbeeld (ook) samenwerkt met de eerstelijns­zorg.

Om de complexiteit te vereen­voudigen brengen we hieronder de verschillende situaties en de bijbehorende verzekeringen in kaart die per situatie raadzaam en noodzakelijk zijn.

  1. Vrijgevestigd medisch specialist

    Als medisch specialist of medicus werkzaam in een ziekenhuis, bent u verzekerd via de centrale beroeps­aansprakelijk­heids­verzekering van het ziekenhuis of van de zorginstelling. Een eventuele claim zal via het ziekenhuis of de zorg­instelling afgehandeld worden. Dit noemen we de centrale beroeps­aansprakelijk­heids­verzekering.

    Daarnaast kunt u een aanvullende beroeps­aansprakelijkheids­verzekering afsluiten. Als aanvulling op de aansprakelijkheids­verzekering van het ziekenhuis. Deze keert (pas) uit als de ziekenhuisverzekering in enig verzekerings­jaar ‘op’, dus wanneer de maximale verzekerde som is bereikt.

    Check of u verzekerd bent voor hulp bij klacht- en tuchtzaken via het ziekenhuis. Is dat niet zo? Sluit dan zelf een beroeps­rechtsbijstand­verzekering af. Deze helpt u ook bij andere beroeps­gerelateerde problemen of geschillen juridische bijstand. En kan worden uitgebreid met hulp bij onderlinge geschillen met collega’s.

    Wanneer u als medisch specialist ook in een privékliniek of een zelfstandig behandel­centrum (ZBC) werkt, heeft u daar een andere aansprakelijkheids­verzekering voor nodig. Vraag aan hen of zij een aansprakelijkheids­verzekering hebben die u meeverzekert. Controleer altijd of dat zo is.

  2. Medisch specialist in loondienst

    In dat geval bent u verzekerd voor beroepsaansprakelijk­heid via uw werkgever. Een aanvullende beroeps­aansprakelijkheids­verzekering (via uw werkgever) is ook voor u raadzaam. Check of u verzekerd bent voor hulp bij klacht- en tuchtzaken via het ziekenhuis. Is dat niet zo? Sluit dan zelf de VvAA Particuliere rechts­bijstand­verzekering af. Daarmee bent u zelf verzekerd van rechtshulp bij klachten, tucht- en strafzaken.
  3. Zzp'er

    Bespreek met uw opdrachtgevers of en hoe u meeverzekerd bent. Bent u niet (volledig) meeverzekerd? Zorg dan zelf voor een beroeps­aansprakelijkheids­verzekering voor de werkzaamheden die niet vallen onder de (centrale) aansprakelijkheids­verzekering van het ziekenhuis of de instelling waar u werkt.

    Controleer ook of u bent verzekerd voor hulp bij klachten en tuchtzaken via het ziekenhuis of de instelling waar u werkt. Dit is meestal niet het geval waardoor u bij een klacht of een tuchtzaak uw eigen beroeps­rechtsbijstand­verzekering nodig heeft. Daarmee bent u verzekerd op elke locatie waar u werkt.

  4. Samenwerking met eerstelijns­zorg

    Wordt de geleverde zorg niet georganiseerd of gecoördineerd vanuit het ziekenhuis of de zorginstelling? Dan valt deze zorg waarschijnlijk niet onder de dekking van de centrale beroeps­aansprakelijkheids­verzekering. Dit valt meestal ook niet onder de dekking van de aansprakelijkheids­verzekering van de eerstelijns­zorgverlener. Sluit in dat geval een beroeps­aansprakelijkheids­verzekering voor die werkzaamheden af.

    Met uw eigen beroeps­rechtsbijstand­verzekering bent u goed verzekerd van rechtsbijstand wanneer u ook in de eerstelijns­zorg werkt.

Disclaimer

De informatie op deze pagina hebben we met zorg voor u samengesteld om u op hoofdlijnen te informeren over onze beroeps­verzekeringen. Verzekerings­dekking heeft u alleen als dat blijkt uit de verzekerings­voorwaarden. Vraag uw adviseur naar de voorwaarden voor een volledig overzicht van de dekkingen en uitsluitingen.

Over de auteur

Corien Hofstra

Zij werkt sinds 2009 bij VvAA en heeft vanaf dat moment de aansprakelijk­heids­verzekeringen en rechts­bijstand­verzekeringen voor medici en paramedici onder haar hoede als productmanager. Corien is van huis uit jurist, maar in haar rol als productmanager kijkt zij vooral naar de mogelijkheden goede beroeps­verzekeringen te bieden, passend bij de belangen en wensen van onze leden.

Corien Hofstra

Meer informatie

VvAA Beroepsaansprakelijkheidsverzekering

Vragen?

Bel ons voor meer informatie over tuchtzaken. Onze juridische servicedesk is bereikbaar op werkdagen tussen 8.00 en 17.30 uur.

Juridische servicedesk
030 247 49 99
Bel ons
VvAA Legal
Website

Meer lezen?

Taakdelegatie en uw dekking voor medische aan­sprakelijk­heid
23 juli 2024
Leestijd 3 min

Taakdelegatie en uw dekking bij medische aansprakelijkheid

Als zelfstandig bevoegd zorgprofessional kunt u taken delegeren aan (gespecialiseerde) zorgverleners. Lees de regels en aandachtspunten bij taakdelegatie.

9 juli 2024
Leestijd 4 min

Informed consent: waarom het zo belangrijk is

Een jonge vrouw krijgt na een behandeling aan haar nek door een manueel therapeut een herseninfarct.

Gerda Zeeman, Peer Support coach en trainer bij VvAA
1 mei 2024
Leestijd 3 min

Steeds die vraag of je het niet anders had moeten doen

Lees het verhaal van Gerda Zeeman. In haar 30-jarige loopbaan als gynaecoloog heeft zij meerdere medische incidenten en een tuchtzaak meegemaakt.

7 maart 2024
Leestijd 3 min

Do's en don'ts bij ontevreden patiënten

In de praktijk kunt u te maken krijgen met een ontevreden patiënt. Het is belangrijk om hier goed op te reageren en de juiste stappen te nemen.

PrivacyverklaringAlgemene voorwaardenDisclaimerCookiegebruikCookie instellingen