Veelgestelde vragen over de wet DBA
Voor zzp'ers en opdrachtgevers
Zzp'ers
De vragen die ons vaak gesteld worden, hebben we alvast voor u beantwoord. Heeft u een specifieke vraag over de impact van de Wet DBA op uw situatie? Bel ons even. We helpen u graag.
Dit hangt helemaal af van de situatie. Het is inmiddels wel duidelijk dat zzp’en in de zorg veel lastiger wordt. Een situatie van werken voor langere duur, ingebed in de bedrijfsactiviteiten en met weinig commercieel risico lijkt bijvoorbeeld al snel op een arbeidsovereenkomst.
Met het Deliveroo-schema kunt u uw situatie beoordelen.
Alle lopende, goedgekeurde modelovereenkomsten zijn volgens het handhavingsplan arbeidsrelaties 2025 van de Belastingdienst geldig tot 31 december 2029. Er komen geen nieuwe modelovereenkomsten meer.
Goed om te weten: een modelovereenkomst biedt geen zekerheid. Daadwerkelijk werken volgens de bepalingen in de overeenkomst is vaak niet eenvoudig. Bovendien kan de inspecteur hierover een ander oordeel hebben dan uzelf. De Belastingdienst zelf spreekt zelfs over schijnzekerheid.
Helaas is het niet zo simpel. Iedere arbeidsrelatie wordt namelijk op zichzelf beoordeeld.
Het hebben van meerdere opdrachtgevers kan meewegen als onderdeel van een van de 9 elementen (ondernemerschap) van het Deliveroo-schema. Dit schema geldt als handvat om een arbeidsrelatie te beoordelen.
Alle relevante feiten en omstandigheden van de 9 elementen moeten in onderling verband bezien worden om tot een eindoordeel te komen (de zogenoemde ‘holistische benadering’). Het gewicht dat aan ieder van de elementen wordt toegekend is bij voorbaat niet bekend.
Dit is nog onvoldoende duidelijk. Hierover wordt momenteel nog overleg gevoerd met ‘Den Haag’. Wij vullen dit antwoord aan zodra meer duidelijk is.
Het Deliveroo-schema is een manier om je arbeidsrelaties te beoordelen. Dit schema is gebaseerd op het gezaghebbende arrest dat de Hoge Raad vorig jaar heeft gewezen in de Deliveroo-zaak.
In dit compacte schema vindt u de 9 elementen die in deze zaak een rol speelden. Voor elk element noemen we indicaties die wijzen op een loondienstverband dan wel op zelfstandigheid.
Bij een volledige overstap naar loondienst zijn er een aantal zaken die u kunt aanpassen of zelfs stopzetten.
- uw beroepsmatige verzekeringen voor aansprakelijkheid, rechtsbijstand en arbeidsongeschiktheid
- uw administratie en belastingzaken
- uw pensioenfonds
- uw KvK-inschrijving
- uw zakelijke bankrekening
- uw aansluiting bij een geschilleninstantie
- uw lidmaatschappen
Onze adviseurs helpen u hier graag bij.
Als u naast uw loondienst nog blijft werken als zelfstandige, dan kunt u bovenstaande zaken aanhouden.
Uw arbeidsongeschiktheidsverzekering die dekking biedt voor uw werkzaamheden als zzp'er kan mogelijk worden opgezegd, omdat u vanuit uw werkgever dekking hebt voor loondoorbetaling bij ziekte. De regeling van de werkgever geldt voor maximaal 2 jaar. Bent u na die 2 jaar nog arbeidsongeschikt, dan krijgt u met de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA) te maken. Maar mogelijk heeft uw werkgever ook voor na 2 jaar nog een aanvulling geregeld, vraag dat na bij het aangaan van uw arbeidsovereenkomst
In bepaalde situaties kunt u overwegen om zelf een aanvullende verzekering af te sluiten of de huidige arbeidsongeschiktheidsverzekering te laten sluimeren. Dit is afhankelijk van inkomen, lasten en risicobereidheid. We adviseren u graag over de mogelijkheden.
Als u volledig in loondienst gaat, kunt uw beroepsverzekeringen opzeggen. Blijft u ook zelfstandige werkzaamheden uitoefenen, dan kunt u deze verzekeringen het beste gewoon aanhouden.
Bij het beëindigen van een beroepsverzekering is het uitlooprisico belangrijk. Dit is namelijk een 'claims made polis'. Dit betekent dat als de verzekering opgezegd is, u na de opzegdatum niet meer verzekerd bent voor eventuele claims die betrekking hebben op werkzaamheden verricht in het verleden. U kunt dit afdekken door u voor dit uitlooprisico te verzekeren. Deze uitloopdekking verschilt per verzekeraar/verzekering. U kunt bij uw verzekeringsadviseur of in de polisvoorwaarden nagaan hoe deze dekking voor u geregeld is.
Voor de rechtsbijstandverzekering is de dekking tot 1 maand na einde van de verzekering. VvAA biedt nu onder voorwaarden een optie voor een verlengde uitloop van 10 jaar. Laat u hierover nader informeren en adviseren.
Online zijn diverse rekentools beschikbaar waarmee u een grove vergelijking kunt maken. Dit geeft u alvast een globaal beeld.
Voor een meer nauwkeurige vergelijking kunt u terecht bij VvAA. Hieraan zijn kosten verbonden.
Bij een dergelijke vergelijking worden de diverse loon- en fiscale componenten precies bepaald. Met variabele zaken zoals doorbetaling bij ziekte wordt overigens geen rekening gehouden. Een werkgever zal dit wel doen.
Dat hangt af van wat voor werk u doet. Zijn uw werkzaamheden als zzp’er vrijwel gelijk aan die van collega’s binnen dezelfde organisatorische setting? Dan kunt u er vanuit gaan dat de werkgever u gelijk zal inschalen.
Kan deze vergelijking niet worden gemaakt, dan heeft de werkgever mogelijk meer ruimte om in te schalen.
Houd er rekening mee dat achter een schaalindeling meestal een wegingssystematiek zit die kader stellend is voor inschaling.
Bij een dergelijke stap komt heel wat kijken. Denk bijvoorbeeld aan:
- het vaststellen + betalen van goodwill
- de keuze voor een rechtsvorm
- het opstellen + ondertekenen van de overeenkomsten en andere juridische documenten
Bij ons werken gespecialiseerde adviseurs die u hierbij graag ondersteunen. Kijk voor meer informatie.
U bent zzp'er
Werkt u als zzp’er in de zorg? Dan is het van belang dat u op de hoogte bent en dat onder meer uw juridische en financiële zaken goed geregeld zijn. De zzp-adviseurs van VvAA ondersteunen u hierbij.
Zzp'ers in uw praktijk
De zorgprofessionals zijn de drijvende kracht in uw praktijk of instelling. Daarom ondersteunen de ondernemersadviseurs van VvAA u ook bij het werken met zzp’ers, onder meer op juridisch en fiscaal gebied.
Opdrachtgevers
Het advies is eerst naar de eigen ambities en het perspectief van de samenwerking te kijken. En pas van daaruit te kijken welke vorm in de toekomst het best passend is. Uiteraard spelen vervolgens de juridische en fiscale spelregels een rol.
Bijvoorbeeld de elementen van het Deliveroo-schema, die bepalen of er daadwerkelijk sprake is van zelfstandigheid. Mocht de conclusie zijn dat een zzp-samenwerking niet meer passend is, kijk dan naar een andere passende vorm. Loondienst kan een oplossing zijn, maar afhankelijk van de situatie een vorm van (mede-)eigenaarschap ook.
Dat hangt af van het werk dat de zzp'er doet doet. Zijn de werkzaamheden van de zzp’er vrijwel gelijk aan die van collega’s binnen dezelfde organisatorische setting? Dan kunt u deze op gelijk niveau inschalen.
Kan deze vergelijking niet worden gemaakt, dan heeft u mogelijk meer ruimte om in te schalen.
Alle lopende, goedgekeurde modelovereenkomsten zijn volgens het handhavingsplan arbeidsrelaties 2025 van de Belastingdienst geldig tot 31 december 2029. Er komen geen nieuwe modelovereenkomsten meer.
Goed om te weten: een modelovereenkomst biedt geen zekerheid. Daadwerkelijk werken volgens de bepalingen in de overeenkomst is vaak niet eenvoudig. Bovendien kan de inspecteur hierover een ander oordeel hebben dan uzelf. De Belastingdienst zelf spreekt zelfs over schijnzekerheid.
Het Deliveroo-schema is een manier om je arbeidsrelaties te beoordelen. Dit schema is gebaseerd op het gezaghebbende arrest dat de Hoge Raad vorig jaar heeft gewezen in de Deliveroo-zaak.
In dit compacte schema vindt u de 9 elementen die in deze zaak een rol speelden. Voor elk element noemen we indicaties die wijzen op een loondienstverband dan wel op zelfstandigheid.
Vragen?
We helpen graag
De vragen die ons vaak gesteld worden, hebben we alvast voor u beantwoord. Heeft u een specifieke vraag over de impact van de Wet DBA op uw situatie? Bel ons even! We helpen u graag