Artikel

Al een verplicht verzuim­protocol in uw prak­tijk?

6 januari 2025
Leestijd 3 min

Elke werkgever moet een verzuimbeleid met verzuimprotocol hebben. Dat is een wettelijke verplichting in het Arbeidsomstandighedenbesluit. Aandacht voor de gezondheid en veiligheid van uw werknemers heeft een positieve impact op ziekteverzuim in uw praktijk. Wat staat er allemaal in een verzuimprotocol?

Begeleiding en ondersteuning van een zieke werknemer tijdens verzuim en re-integratie

Verzuimkosten beperken

Verzuimbeleid is onderdeel van het personeelsbeleid en moet passen bij de aard, cultuur en omvang van de organisatie. Hoe uw organisatie omgaat met zieke werknemers kan grote invloed hebben op de sfeer binnen uw organisatie. Met duidelijke regels en verwachtingen van uw organisatie beperkt u als werkgever de verzuimkosten en voorkomt u praktische problemen. 

Wat neemt u op in uw verzuimbeleid?

In het verzuimbeleid staat beschreven hoe de organisatie omgaat met verzuim van een werknemer. Van de ziekmelding en begeleiding van de zieke werknemer tot re-integratie en het voorkomen van verzuim.

Het verzuimbeleid is dus vooral gericht op 4 doelen:

  • Voorkomen en beperken van ziekteverzuim.
  • Goed begeleiden en re-integreren van zieke werknemers.
  • Volgen van de wettelijke richtlijnen rondom verzuim.
  • Waarborgen van de veiligheid en gezondheid van werknemers.

Waarom is een verzuimprotocol nodig?

De praktische vertaling van het verzuimbeleid staat in het verzuimprotocol of verzuimreglement. In dit document staan de verantwoordelijkheden en afspraken van zowel de werkgever als de werknemer rondom verzuim. Dat geeft duidelijkheid aan alle betrokkenen over hun rechten en plichten. Zo waarborgt u dat iedereen gelijk behandeld wordt. Het is dus belangrijk dat iedereen in uw organisatie op de hoogte is van het verzuimprotocol, weet waar het te vinden is en er ook naar handelt.

Wat te doen bij …

Het verzuimprotocol kent dus een praktische insteek. Het moet als het ware lezen als een handleiding. Wat moet ik doen bij …

  • Ziekmelding en herstelmelding

    Bij wie meldt de werknemer zich ziek (of beter)?  Op welke manier en voor welk tijdstip moet de melding worden doorgegeven? In de praktijk zien we vaak dat de werknemer zich telefonisch ziek of beter moeten melden bij zijn leidinggevende, voorafgaand aan de start van zijn werkdag.
  • Ziekte tijdens vakantie

    Als de werknemer ziek wordt tijdens zijn vakantie (buitenland) moet hij of zij dit zo snel mogelijk bij de werkgever melden. Advies is om in het verzuimprotocol op te nemen dat een lokale arts een medische verklaring opstelt.
  • Verzuimcontrole (bereikbaarheid)

    Bij de leidinggevende moet bekend zijn waar en hoe de zieke werknemer bereikbaar is tijdens zijn ziekteperiode. De werknemer moet beschikbaar zijn voor zijn begeleiding en controle.

    De werknemer geeft het volgende door:

    • Verblijfadres en telefoonnummer.
    • Vermoedelijke datum van werkhervatting.
    • Zaken die geregeld moeten worden op het werk.
    • Of het (ziekte)verzuim eventueel verband houdt met een bedrijfsongeval.
    • Of het (ziekte)verzuim eventueel is veroorzaakt door een derde.
  • Verzuimbegeleiding

    Op welke manier vindt begeleiding en ondersteuning van een zieke werknemer tijdens verzuim en re-integratie plaats? Belangrijk is dat de acties gericht zijn op het zo snel mogelijk weer gezond worden en kunnen (blijven) werken.
  • Re-integratie stappenplan

    Het verzuimprotocol volgt de Wet verbetering poortwachter (Wvp). Dat vergroot niet alleen de kans op een goede re-integratie, het is een vereiste voor het toekennen van een uitkering op de langere termijn. Wordt de Wvp niet gevolgd, dan loopt de werkgever het risico op een loonsanctie van het UWV voor een periode van maximaal 52 weken.
  • Loondoorbetaling bij ziekte

    Wettelijk ligt vast dat een werknemer in het 1e ziektejaar minstens 70% van zijn loon ontvangt (minimaal het minimumloon). In het verzuimprotocol ligt vast hoeveel de werknemer eventueel meer doorbetaald krijgt. In het 2e ziektejaar betaalt de werkgever de werknemer minimaal 70% van zijn loon. Aanvullen tot het minimumloon is niet meer verplicht, tenzij in de cao anders is bepaald.

Aan de slag met uw verzuimbeleid en -protocol

Het is dus zaak dat uw organisatie over een verzuimbeleid en verzuimprotocol beschikt. Niet alleen om aan de wettelijke verplichting te voldoen, maar ook om ziekteverzuim te beperken.

Wij helpen u graag

Heeft u nog vragen over het verzuimbeleid of verzuimprotocol? Neem dan contact op met de ervaren professionals van onze HR Service­desk. Zij hebben antwoord op uw vragen over HR, arbeidsrecht of sociale zekerheid. Of staan als sparringpartner voor u klaar.

Vragen?

Kijk op onze website of stuur ons een bericht.

Lees meer
HR Servicedesk
Bekijk de site
Mail HR Servicedesk
hrservicedesk@vvaa.nl

Meer lezen?

30 december 2024
Leestijd 4 min

Handhaving wet DBA en toekomst huisartsen­zorg

Huisarts Isabel van Hövell-Ullman over de aangescherpte handhaving wet DBA

Verloskundige en zzp'er geeft uitleg aan toekomstige ouders
24 december 2024
Leestijd 4 min

Handhavingsplan 2025 geeft opdrachtgevers en zzp’ers nauwelijks extra ruimte

Het Handhavingsplan van de Belastingdienst houdt rekening met moties, maar biedt weinig extra ruimte.

Xander van Es
23 december 2024
Leestijd 4 min

Hoe bereidt student farmacie Xander van Es zich voor op het vak?

Xander van Es is tweedejaars masterstudent farmacie, hoe bereidt hij zich voor op het vak?

Een man zit achter zijn Imac met een koptelefoon en lacht naar een vrouw die naast hem staat in een blauwe jas
12 december 2024
Leestijd 5 min

Europese ruimte voor gezondheidsgegevens op komst

Europese ruimte voor gezondheidsgegevens (EHDS): wat betekent dit voor zorgverleners en hoe bereid je je voor?

PrivacyverklaringAlgemene voorwaardenDisclaimerCookiegebruikCookie instellingen