Overgang van onderneming: wat betekent dit voor de werknemers?
Bij een overgang van onderneming komt veel kijken. Een onderneming komt (deels) in handen van een andere partij. Maar wat betekent dit voor de onderneming en voor de positie van de werknemers?
Wanneer is er sprake van een overgang van onderneming?
Volgens de wet is er sprake van een overgang van onderneming als een bedrijf, of een onderdeel daarvan, via een overeenkomst wordt overgenomen door een ander bedrijf. Dit kunnen verschillende overeenkomsten zijn, bijvoorbeeld:
- Koop- of verkoopovereenkomst
- Overeenkomst tot verhuur
- Overeenkomst tot verpachting
- Overeenkomst tot uitgifte in vruchtgebruik
De overdracht kan betrekking hebben op ondernemingsactiviteiten of bestanddelen daarvan, zoals gebouwen, inventaris en klantenbestanden. Volgens het Europese Hof van Justitie is het van belang dat de overgedragen onderneming haar identiteit behoudt. De rechter bekijkt per geval of dat zo is.
Rechten en plichten uit de arbeidsovereenkomst
Bij een overgang van een onderneming treden de werknemers automatisch in dienst van de overnemende partij. Het maakt daarbij niet uit wat partijen hierover onderling afspreken. Het Burgerlijk Wetboek (BW) bepaalt dat de volledige arbeidsovereenkomst automatisch overgaat op de nieuwe werkgever. Hierdoor hoeft de werknemer geen nieuwe arbeidsovereenkomst te ondertekenen. De oude werkgever blijft nog wel een jaar medeaansprakelijk voor de nakoming van verplichtingen van vóór de overgang.
Moeten werknemers met een nieuwe arbeidsovereenkomst instemmen?
Een nieuwe arbeidsovereenkomst kan wel duidelijkheid verschaffen door de arbeidsvoorwaarden nog eens vast te leggen en eventueel gelijk te trekken. De werknemers zijn daartoe niet verplicht en ook hoeven ook geen wijziging van hun arbeidsvoorwaarden te accepteren. Als de werknemers willen vasthouden aan hun (oude) gunstigere voorwaarden, kunnen zij ook geen aanspraak maken op de voorwaarden van de nieuwe werkgever.
Waarom kiezen voor personeelsadvies bij VvAA?
- Advies van experts met kennis van de zorg
- Centraal aanspreekpunt voor al uw vragen
- Duidelijke offerte en planning voorafgaand aan het adviestraject
Mag je (als oude of nieuwe werkgever) de werknemer ontslaan?
De oude of nieuwe werkgever mag de werknemer niet ontslaan vanwege de overgang van onderneming. Dit is in strijd met de wet en is uitdrukkelijk in het BW opgenomen. Mocht de werknemer toch worden ontslagen, dan kan de werknemer dit ontslag vernietigen.
Hoe zit het met het concurrentiebeding?
Het concurrentiebeding wordt op het moment van de overname automatisch over op de nieuwe werkgever (als deze tijdens een lopende arbeidsovereenkomst is overgenomen). Als de arbeidsovereenkomst is geëindigd, gaat het afgesproken concurrentiebeding niet over op de nieuwe werkgever. Dit beding blijft dan alleen gelden tussen de werknemer en de oude werkgever.
Wat zijn de regels bij een (dreigend) faillissement?
De algemene regels voor de overname van de onderneming gelden niet voor een onderneming die failliet is verklaard. Er is geen automatische overgang van rechten en verplichtingen. De regels zijn wél van toepassing bij een uitstel van betaling.
De (rechts)persoon (doorstarter) die een failliete onderneming overneemt bepaalt daardoor zelf welke werknemers er bij hem in dienst komen. Deze werknemers kunnen hun nieuwe werkgever niet aanspreken voor verplichtingen die hun oude werkgever niet nakwam. De doorstarter sluit geheel nieuwe arbeidsovereenkomsten af of hij neemt de arbeidsovereenkomst over. Het personeel dat geen arbeidscontract sluit met de doorstarter zal in dienst blijven van de failliete onderneming, totdat de arbeidsovereenkomst wordt opgezegd door de curator.
We helpen u graag
Heeft u vragen over een overgang van onderneming of loopt u tegen andere arbeidsrechtelijke kwesties aan? Wij helpen u graag. Neem contact op met VvAA Personeelsadvies.
Over de auteur
Meer lezen?
Al een verplicht verzuimprotocol in uw praktijk?
Volgens het Arbeidsomstandighedenbesluit moet elke werkgever een verzuimbeleid met verzuimprotocol hebben.
Handhaving wet DBA en toekomst huisartsenzorg
Huisarts Isabel van Hövell-Ullman over de aangescherpte handhaving wet DBA
Handhavingsplan 2025 geeft opdrachtgevers en zzp’ers nauwelijks extra ruimte
Het Handhavingsplan van de Belastingdienst houdt rekening met moties, maar biedt weinig extra ruimte.
Europese ruimte voor gezondheidsgegevens op komst
Europese ruimte voor gezondheidsgegevens (EHDS): wat betekent dit voor zorgverleners en hoe bereid je je voor?