Een negatieve online review? Zo gaat u ermee om
Laat een patiënt zich op internet negatief uit over uw handelen als zorgverlener? Vanwege het beroepsgeheim kunt niet zomaar reageren op een online review of socialmediapost. Maar wat kunt u wél doen? In deze korte video zetten we 5 concrete tips op een rij.
Agatha Hielkema, specialist gezondheidsrecht bij VvAA, vertelt meer hierover in de podcast 'Over negatieve reviews op het internet' van DOKh. Vanuit de vragen die met regelmaat bij de Juridische servicedesk binnenkomen, weet ze wat een negatieve online uiting doet met een zorgverlener en zijn/haar relatie met de patiënt. Wet- en regelgeving, perceptie, het benaderen van de patiënt en de ondersteuning van een klachtenfunctionaris.
Podcast over negatieve online reviews
Klachten en claims in de zorg
Bekijk voor meer informatie over klachten en claims in de zorg onze themapagina.
Meer lezen?
Taakdelegatie en uw dekking bij medische aansprakelijkheid
Als zelfstandig bevoegd zorgprofessional kunt u taken delegeren aan (gespecialiseerde) zorgverleners. Lees de regels en aandachtspunten bij taakdelegatie.
Informed consent: waarom het zo belangrijk is
Een jonge vrouw krijgt na een behandeling aan haar nek door een manueel therapeut een herseninfarct.
Steeds die vraag of je het niet anders had moeten doen
Lees het verhaal van Gerda Zeeman. In haar 30-jarige loopbaan als gynaecoloog heeft zij meerdere medische incidenten en een tuchtzaak meegemaakt.
Do's en don'ts bij ontevreden patiënten
In de praktijk kunt u te maken krijgen met een ontevreden patiënt. Het is belangrijk om hier goed op te reageren en de juiste stappen te nemen.