Zorgprofessionals bijstaan wanneer het écht nodig is
Accountmanagers Ad de Graauw en Gerard Queis van VvAA hebben samen meer dan 6 decennia ervaring. ‘Een polis biedt zekerheid, maar geen geruststelling. Dat komt pas als er iemand naast je staat.’
Ad (38 jaar bij VvAA) en Gerard (26 jaar) adviseren Regionale Huisartsenorganisaties, huisartsenposten, privéklinieken, ZBC’s, ziekenhuizen en beroepsverenigingen over risicobeheersing en verzekeringen. Hun advies begint niet met dekkingen of premies, maar met luisteren en begrijpen. ‘We bouwen eerst aan een vertrouwensbasis,’ zegt Ad. ‘Zorgverleners moeten weten dat ze werken met mensen die verstand van zaken hebben en waar ze op kunnen bouwen. Pas dan volgt het gesprek over welke risico’s verzekerd moeten worden en welke niet.'
Wat als je morgen een claim van 4 ton krijgt? Dan wil je geholpen worden door de mensen die er echt verstand van hebben
Niet de polis, maar de impact centraal
Daarbij kijken ze verder dan het financiële plaatje. ’Bestuurders en financieel verantwoordelijken kijken vaak eerst naar de kosten', zegt Gerard, ‘wij benoemen juist ook de emotionele gevolgen die een klacht of claim kunnen veroorzaken. Dat is wezenlijk anders dan bij een inboedelverzekering.’
Met praktijkvoorbeelden maken Ad en Gerard deze risico’s inzichtelijk. Ad: ‘Neem een kliniek waar orthopeden werken. Daar kunnen de premies vaak hoog zijn. Als er namelijk iets misgaat, kan de financiële schade omvangrijk zijn. Dan is het verleidelijk om voor de goedkoopste optie qua verzekering te kiezen. Maar wat als je morgen een claim van 4 ton krijgt? Dan wil je geholpen worden door de mensen die er echt verstand van hebben.’
Ook kleinere misstappen kunnen grote gevolgen hebben. Gerard: ‘Een triagist overlegt in de drukte niet met de huisarts. De patiënt had pijn op de borst, het ging mis en er volgde een claim van de nabestaanden. Zo zie je hoe snel het fout kan gaan zonder kwade opzet.’
Met dit soort voorbeelden willen Ad en Gerard bewustzijn creëren: welke risico’s spelen er, hoe kun je je daarop voorbereiden? Zo kun je als organisatie en professional tijdig handelen en ben je goed verzekerd als het erop aankomt.
Wacht niet tot iets escaleert. Als je vermoedt dat er iets speelt, meld het meteen
Voorkomen en beschermen
Bij VvAA bestaat advies rondom klachten en claims uit twee sporen: het voorkomen van klachten en claims door tijdige communicatie en zorgen voor passende bescherming als het toch misgaat. ‘Wacht niet tot iets escaleert,’ benadrukt Gerard. ‘Als je vermoedt dat er iets speelt, meld het meteen. Onze juristen kunnen meekijken en zo mogelijk helpen voorkomen dat het uit de hand loopt.’ Ad voegt toe: ‘Snel contact opnemen, aandacht geven, serieus reageren; dat haalt vaak al de eerste spanning weg.’ Goede dossiervorming is daarbij essentieel. ‘Een slechte verslaglegging maakt je weerloos’, waarschuwt Gerard. ‘Dat is iets wat we altijd onder de aandacht brengen.’
Een veelvoorkomende misvatting is dat een aansprakelijkheidsverzekering voldoende is. ‘Veel organisaties sluiten die wel af, maar vergeten de rechtsbijstand bij tuchtzaken’, zegt Gerard. ‘Terwijl dat juist essentieel is. Bij een tuchtklacht gaat het niet om de organisatie, maar om de individuele zorgverlener.’
Daarom adviseert VvAA altijd om aansprakelijkheid en rechtsbijstand in samenhang te bekijken. Dat is volgens Ad en Gerard precies waar de meerwaarde zit: de combinatie van juridische expertise en kennis van het zorgveld. ’Bij VvAA werken juristen dagelijks met klachten en claims. Zij weten hoe het zorgveld in elkaar zit en begeleiden cliënten op een persoonlijke manier. Dat geeft rust en vertrouwen; dat is ook wat je verzekert.’
Mocht het toch komen tot een rechtszaak, dan kan dat jaren duren. ‘Dat voelt voor een arts alsof er een zwaard van Damocles boven je hangt. ’Het raakt je persoonlijk, in je beroepseer. Dan wil je iemand naast je die weet wat dat betekent. Een polis is daarom veel meer dan een contract. Het is ondersteuning op een moment waarop je dat het hardst nodig hebt.’
Betrokken advies, afgestemd op de zorgpraktijk
De kracht van Ad en Gerard zit in hun combinatie van ervaring, zorgkennis en persoonlijk contact. ‘We kennen de processen, maar ook de zorgen en emoties die spelen bij een klacht’, zegt Ad. ‘Dat stelt ons in staat om echt aan te sluiten op wat er nodig is; in de praktijk, niet alleen op papier.’
Dat is ook de kracht van VvAA als geheel: advies dat echt werkt in de praktijk. Dat betekent: naast de zorgprofessional en zorgorganisatie staan, risico’s inzichtelijk maken en oplossingen bieden die rust geven – lang voordat er een klacht of claim op tafel ligt.
Klachten en claims
Hoe zorgvuldig je ook werkt, er kan altijd iets misgaan. Dat kan leiden tot onvrede, een klacht of zelfs een claim. Dat raakt je professioneel én persoonlijk. VvAA staat naast je zodat je er als zorgprofessional of zorgorganisatie niet alleen voor staat.
Meer lezen?
Zorg en prestatie in de sport: een spannende balans
Geneeskunde in topsport is in beweging. Welke rol speelt data en wat is de invloed van innovaties zoals AI?
‘De bel ging. Er stond iemand met een tuchtklacht op de stoep.’
Wanneer internist Kim thuiskomt na haar eigen ziekenhuisopname, gaat de bel. Een tuchtklacht.
Wanneer meldt u disfunctioneren bij de inspectie?
Lees wie de melding moet doen, wanneer u moet melden en hoe snel dat moet gebeuren.
Grensoverschrijdend gedrag in de zorg: wat te doen?
Soms is het duidelijk dat er sprake is (geweest) van grensoverschrijdend gedrag, maar lang niet altijd.