Pakket kwijt of beschadigd: dit zijn uw rechten en plichten
Wat zijn uw rechten en plichten als uw online bestelling kwijtraakt? Of als uw pakket beschadigd is? Het afgelopen jaar kreeg de Juridische servicedesk van VvAA veel vragen binnen over dit onderwerp. Met Black Friday en de feestdagen voor de deur is het belangrijk om goed op de hoogte te zijn. Ontdek wat uw rechten en plichten zijn als uw pakket kwijt of beschadigd raakt.
Pakket niet bezorgd
Als uw pakket niet is bezorgd, moet u eerst zelf nagaan of het bij een bezorgpunt of bij uw buren is afgeleverd. "Ook kan het zijn dat de bestelling nog onderweg is. Is dat niet geval, dan kunt u melding maken bij de verkoper. De webwinkel kan vervolgens een onderzoek starten bij het postbedrijf om het pakket op te sporen. Levert dat niets op, dan moet de verkoper kosteloos het product vervangen of het aankoopbedrag terugbetalen", vertelt Niek Beeftink, juridisch adviseur bij VvAA Legal.
Fraude
Onderzoek vóór uw online aankoop altijd of de webshop betrouwbaar is. U kunt deze bronnen raadplegen ter controle: reviews, een keurmerk, de lijst van malafide webshops van de politie en het register van de Kamer van Koophandel. Een dergelijke controle biedt geen volledige zekerheid op het voorkomen van problemen, maar kan vaak wel een goede indruk geven.
Verzendrisico
Er bestaat een zogeheten verzendrisico. Dit houdt in dat de verzender van het pakket het risico voor zoekraken of beschadigingen draagt totdat de ontvanger het aanneemt. Vanaf dat moment ligt het risico bij de ontvanger. "Het is daarom belangrijk dat u bij ontvangst van het pakket gelijk de inhoud controleert. Bij gebreken moet u de verzender zo snel mogelijk op de hoogte stellen om discussie te voorkomen over de oorzaak van de geconstateerde schade aan het pakket."
Retourzending beschadigd
Na ontvangst mag u een pakket (meestal) binnen 14 dagen retourneren op basis van het wettelijk herroepingsrecht. Dit geldt niet voor onder andere producten die beperkt houdbaar of op maat gemaakt zijn. En wat als het pakket beschadigd is aangekomen bij de verkoper? In dit geval kan de verkoper waardevermindering in rekening brengen als u het product wil terugsturen. "Maar alleen op het product zelf en niet op een beschadigde verpakking, tenzij het product ongeopend geïnspecteerd had kunnen worden."
Als de retourzending beschadigd raakt of niet aankomt bij de verkoper, dan komt de schade voor rekening van de consument. "De bezorgdienst aanspreken voor de schade, is meestal niet mogelijk. Bezorgdiensten sluiten vaak hun aansprakelijkheid in vergaande mate uit in hun vervoersvoorwaarden. In de praktijk kan de verzender bij reguliere pakketverzendingen hooguit de kosten voor de verzending terugkrijgen", zegt Beeftink. Dit ligt in sommige gevallen anders als de verkoper een verzendmethode dwingend voorschrijft en het pakket raakt zoek door de aangewezen pakketdienst.
Verzendrisico beperken
U kunt ervoor kiezen om het verzendrisico te beperken. "Laat uw kostbare pakketzending boven de 500 euro verzekeren. Zo krijgt u (grotendeels) de waarde van uw product vergoed als deze beschadigt of zoekraakt. U kunt ook een pakket aangetekend versturen. U kunt dan aantonen dat het pakket is aangekomen bij de ontvanger na tekenen bij ontvangst. Aangetekende pakketpost is bovendien tot 500 euro verzekerd. Uiteraard moet u zelf voorzorgsmaatregelen treffen ter voorkoming van schade of zoekraken, zoals het pakket goed en stevig verpakken, bij voorkeur in de oorspronkelijke doos.
Over de auteur
Vragen?
Heeft u vragen over pakketpost, neem dan contact op met de Juridische servicedesk van VvAA Legal.
- Juridische servicedesk
- 030 247 49 99
Meer lezen?
Europese ruimte voor gezondheidsgegevens op komst
Europese ruimte voor gezondheidsgegevens (EHDS): wat betekent dit voor zorgverleners en hoe bereid je je voor?
Smartengeld: wat is het en hoe wordt de hoogte bepaald?
Bij aansprakelijkheid wordt vaak gesproken over smartengeld. Maar wat is smartengeld en hoe wordt de hoogte ervan bepaald?
Juridische dag van Waarde over verzuim en inzetbaarheid
Op 24 oktober 2024 organiseerden we de 2e Juridische dag van Waarde op kasteel Waardenburg, over duurzame inzetbaarheid, verzuim, disfunctioneren en agressie.
Overnames in de medische sector: door ketens of collega's?
Overname van een praktijk, apotheek of zorgorganisatie door een collega-zorgverlener of een keten: hoe werkt dat? VvAA Legal expert Arie Kreule legt het uit.