Modder door je woonkamer, brand in je praktijk - en dan?
Wat als er ineens een modderstroom door je huis raast? Of je praktijk volledig uitbrandt? Als zorgverlener wil je dan één ding: dat het goed en snel geregeld wordt. Marcel Weijman, Teammanager Schadeservice bij VvAA, deelt wat je écht moet weten over verzekeren – en waarom één duidelijke dekking vaak het verschil maakt tussen rust of gedoe.
Wat is het grootste misverstand als het gaat om verzekeringen?
‘Wat we vaak merken, is dat leden opstal, inventaris en inboedel als hetzelfde zien. Dat is ook heel logisch. Opstal is, kort gezegd, alles wat hoort bij je huis en daaraan vastzit. Inboedel zijn je persoonlijke eigendommen: meubels, elektronica, wat je mee kan nemen als je verhuist.'
'Inventaris zijn de spullen die je gebruikt voor je werk. Denk aan een behandelbank, je zakelijke laptop of medische apparatuur. Juist daarom is het belangrijk om alles in samenhang te regelen. Eén polis, één partij, dan voorkom je gedoe.’
Wat voor gedoe?
‘Bij schade, zoals waterschade, zie je vaak dat zowel spullen die onder de inboedelverzekering vallen als zaken die onder de opstalverzekering vallen geraakt worden. Denk aan een gelijmde laminaatvloer, aangetaste kozijnen of muren die vochtschade hebben – dat valt onder opstal. Maar ook aan losse spullen in huis, zoals meubels of elektronica – die vallen onder de inboedel.’
‘Mijn advies is: kies één partij die bij je past en verzeker dan alles in en rondom je huis bij diezelfde aanbieder. Anders krijg je dat de ene verzekeraar zegt dat het om inboedel gaat, de ander noemt het inventaris, en voor je het weet wórd je van het kastje naar de muur gestuurd. Kies daarom voor gemak - je hebt als zorgprofessional al genoeg aan je hoofd.’
Welke schadeclaims zijn je bijgebleven?
‘Een huisarts die ik samen met een collega bezocht. Tijdens hun vakantie werden ze gebeld: er was een enorme modderstroom door hun huis gegaan. Het was na een wolkbreuk, mei vorig jaar in Brabant.'
'De modder kwam met kracht over een weiland, stak de weg over en drukte zich hun woning in. Een dikke laag slib in een prachtig dijkhuis van 200 jaar oud – je kunt je voorstellen wat dat betekent. Alles kapot. De keuken, meubels, de tuin, herinneringen.'
Wat doe je op zo’n moment?
‘Dan moet je er gewoon zijn. Helpen met het vinden van een aannemer, schakelen met de expert, een voorschot uitkeren – zodat er snel iets geregeld kan worden. Bij VvAA doen we dat vlot en persoonlijk, zonder eindeloos overleg.’
Soms krijgen we ook ongebruikelijke meldingen. Dan denk je: wat ís hier gebeurd?
‘Zorgprofessionals houden zich in het begin vaak sterk. Ze regelen wat ze kunnen. Maar na een paar weken komt vaak de klap. De kinderen logeren al weken elders, je woont tijdelijk ergens waar je niet wilt zijn, en ineens dringt het door: dit is mij overkomen.’
‘Dat is iets wat veel zorgverleners lastig vinden toe te geven. Ze zijn gewend om voor anderen te zorgen, niet voor zichzelf. Juist dan is het waardevol dat wij er zijn.’
Welke schadeclaims zie je het vaakst langskomen?
‘Vooral verkeersschades. Mobiliteit is natuurlijk cruciaal voor onze leden. Rond vakantieperiodes zien we ook veel meldingen. Als zorgverlener ben je al blij als je eindelijk eens weg kunt. Materiële schade is vervelend, maar vaak te overzien.'
'Anders wordt het als je zelf ziek wordt – en als arts ineens patiënt bent, in een vreemd land. Daarvoor is er de Artsen Alarm Service. Eén belletje en we acteren meteen. Van vertalen tot medische hulp, tips wat te doen of juist niet te doen: je staat er niet alleen voor.’
‘Soms krijgen we ook ongebruikelijke meldingen. Zoals die man die een ondergelopen tunnel inreed en vast kwam te staan. Hij stuurde een selfie vanaf het dak van z’n auto. Dan denk je: wat ís hier gebeurd?’
Wat is het hoogste schadebedrag dat je voorbij het zien komen?
‘Het hoogste schadebedrag dat we de afgelopen jaren voorbij zagen komen? Bijna 1,6 miljoen euro. Het ging om brandschade aan de woning van een tandarts, in het buitengebied bij Apeldoorn. Alles was verloren – en dan heb je het puur over de herbouwwaarde.’
Wat wil je zorgverleners meegeven?
‘Onze leden hebben een druk leven. Dus als er schade is, moet het snel en soepel geregeld worden – zonder gedoe. Daarom staan al onze communicatiekanalen open: bel, mail, app, mijnVvAA – wat voor jou werkt, werkt voor ons.'
'Bellen heeft onze voorkeur, want dan kunnen we écht schakelen, persoonlijk in verbinding staan met elkaar. Kom je na een nachtdienst bij je auto en zit er ineens een flinke deuk in? Dan proberen we je nog te bellen vóór je gaat slapen.'
‘Daarbij werken we met één schadebehandelaar per dossier. Die kent jou, jouw situatie, de omstandigheden en is je vaste aanspreekpunt. Is diegene er even niet? Dan neemt een collega zonder extra uitleg het meteen over. Zo blijft het persoonlijk én efficiënt.’
Meer lezen
Bij VvAA bent u nét even extra verzekerd. En bij schade kunt u vertrouwen op onze hoog gewaardeerde schadeservice.
Over de auteur
Marcel Weijman
Teammanager Schadeservice bij VvAA
Expertise
- Schadeverzekering
- (Materiële) schade en claims
Meer lezen?
4 tips voor een zorgeloze hr- en salarisadministratie
Een correct salaris op het juiste moment. Voor werknemers is dat vanzelfsprekend.
Verlofuren afboeken bij ziekte tijdens praktijksluiting. Mag dat?
In de zomer de praktijk sluiten? Dat kan, werknemers nemen dan verplicht verlof op. Geldt dat ook bij ziekte?
Voorkom dat verzuim een structureel probleem wordt
Verzuim: vaak groeit het langzaam, ongemerkt, tot het impact heeft op teams, roosters en kwaliteit van zorg.
Uitbesteden van salaris- en hr-administratie? Een slimme keuze
Waarom uitbesteden van uw salaris- en hr-administratie een slimme keuze kan zijn.