Nieuwsbericht

Hoge auto­premies in 1924 leidden tot start van 'verzeke­rings­community' VvAA

4 oktober 2024
Leestijd 3 min

Wat doe je als je relatief vaak schade rijdt als je je in het holst van de nacht naar een patiënt moet haasten, en je verzekeraar de premie daardoor steeds meer verhoogt? Simpel. Je begint gewoon zelf een verzekering.

Dit was wat een huisarts, een tandarts en een dierenarts in 1924 bedachten – de tijd was wellicht iets eenvoudiger dan nu, maar het bleek wel het begin van een bijzondere verzekering, uitlopend in een grote vereniging die vandaag de dag ruim 135.000 medische professionals aan zich heeft weten te binden. Dat is pakweg de helft van het totaal aantal zorgprofessionals.

 

Ontzorgen

We hebben het over VvAA. Toen het drietal artsen begin vorige eeuw begon, heette het nog de vereniging Onderlinge Verzekering van Artsen Automobilisten, vertelt Bart Janknegt, CEO van VvAA Groep. Hij keek dit jaar terug op een eeuw vol verandering en vooruitgang binnen zijn bedrijf, inclusief technologische ontwikkelingen zoals AI en chatbots. Maar nog steeds met die net zo persoonlijke band als die tussen arts en patiënt bestaat. “We zijn inmiddels de wereld van sec autoverzekeringen uitgekomen en hebben ons verplaatst naar het domein van het ontzorgen van de zorprofessional, met zowel alle benodigde verzekeringen voor hen en voor de organisaties waar zij werkzaam zijn. En ook specifiek op deze doelgroep gericht juridisch, financieel en fiscaal advies.”

Langdurige relatie

De eigen autoverzekering is door ruim een derde van de aangesloten 135.000 zorgverleners afgesloten. En niet voor even, de relatie met leden is langdurig vertelt Janknegt. “Dat begint vaak al in de collegebanken; een groot deel van onze leden wordt in de studentenperiode lid. VvAA volgt en ondersteunt hen tijdens het verloop van hun carrière. Onze oudste leden zijn bijvoorbeeld allang gepensioneerd, maar hebben vaak nog steeds een verzekering bij ons lopen.”

Wat onderscheidt de VvAA van andere verzekeraars?

“Het feit dat we een beroepsoverstijgend collectief zijn, een vereniging – een community zo je wilt – en een verzekeraar in één. In de loop van de tijd heeft VvAA een breed scala aan verzekeringen opgebouwd waarbij de binding met de wereld waarin de zorgverlener zich bevindt doorslaggevend is. Denk aan aansprakelijkheidsverzekeringen, denk aan begeleiding bij tuchtrechtzaken. Dat vergt specifieke vakkennis en ervaring van de zorg die je bij geen enkele andere verzekeraar zo vindt.”

Horen bij de club

Janknegt weet waar hij over praat; hij heeft hiervoor bij verschillende andere verzekeraars gewerkt. “Wat ik bij VvAA regelmatig hoor, bijvoorbeeld tijdens het jubileumcongres dat we afgelopen zomer hebben georganiseerd voor onze leden vanwege ons honderdjarig bestaan, is dat mensen me trots vertellen dat ze al dertig jaar lid zijn. Ze horen bij de club, de club hoort bij hen. Dat maakt VvAA bijzonder en anders dan andere verzekeraars.”

Chatbot

De binding met klanten en het contact met hen staat dan ook centraal bij VvAA. Ondanks dat is een ontwikkeling als AI niet genegeerd. Er is bijvoorbeeld een chatbot ontwikkeld die leden helpt bij het kiezen van verzekeringen en financiële oplossingen in hun specifieke situatie, maar tegelijkertijd kunnen klanten altijd rekenen op de expertise en een persoonlijk adviesgesprek vanuit een medewerker van VvAA. “Wij werken met een hybride bedieningsmodel, klanten kiezen zelf hoe ze geholpen willen worden. Dat kan online via onze website en chatbot maar er is ook altijd een VvAA-medewerker die hen telefonisch van advies kan voorzien”, zegt Janknegt. Er is in het buitenland geen vergelijkbare verzekerings-vereniging, voor zover Janknegt weet. Wel heeft hij intensief contact met de wereldwijd opererende organisatie voor aansprakelijkheidsverzekeraars, juist vanwege de specifieke kennis die er op medisch gebied nodig is.

We keken nu een eeuw terug, maar hoe staat de VvAA er over honderd jaar bij?

“Honderd jaar is een enorme tijdsspanne, maar voor de toekomst blijft voor ons de verbinding met de zorgprofessionals het uitgangspunt van onze formule. Natuurlijk, onze dienstverlening zal verder geprofessionaliseerd en geautomatiseerd worden, maar de menselijke maat blijft prioriteit. Over 100 jaar ziet het zorglandschap er anders uit. We bewegen toe naar meer ketenzorg. En dat vraagt om meer samenwerking tussen zorgprofessionals. Er zal vraag ontstaan naar meer verzekeringsproducten die daarop moeten kunnen aansluiten. Aan ons de taak om zorgverleners daar goed in te blijven ontzorgen. Verder zullen de eerste- en de tweedelijnszorg steeds meer integreren. Doordat diagnose en behandeling op afstand – denk aan robotoperaties - zal toenemen zal ook het belang van integratie van de juridische en de klinische wereld toenemen. Dat brengt meer ingewikkelde aansprakelijkheidsvraagstukken met zich mee. Daarmee neemt het belang van een passend verzekeringsvangnet zoals VvAA, dat al deze disciplines en ontwikkelingen van de zorg snapt en dekt, verder toe.”

 

Dit interview is oorspronkelijk gepubliceerd op AMweb op 2 oktober 2024. 

Meer lezen?

Bart Janknegt
8 januari 2025
Leestijd 1 min

2025: samenwerken aan de zorg van morgen

2025 staat voor ons, net als de afgelopen 100 jaar, in het teken van samenwerking.

30 december 2024
Leestijd 4 min

Handhaving wet DBA en toekomst huisartsen­zorg

Huisarts Isabel van Hövell-Ullman over de aangescherpte handhaving van wet DBA en de toekomst van huisartsenzorg

12 december 2024
Leestijd 3 min

Ook online écht verbinden

De ontroerende Netflix-documentaire The Remarkable Life of Ibelin is een inspiratie voor VvAA.

Een man zit achter zijn Imac met een koptelefoon en lacht naar een vrouw die naast hem staat in een blauwe jas
12 december 2024
Leestijd 5 min

Europese ruimte voor gezondheidsgegevens op komst

Europese ruimte voor gezondheidsgegevens (EHDS): wat betekent dit voor zorgverleners en hoe bereid je je voor?

PrivacyverklaringAlgemene voorwaardenDisclaimerCookiegebruikCookie instellingen