Ga direct naar: InhoudGa direct naar: Menu
Blog

Bureaucratie boven patiëntenzorg?

18 maart 2025
Leestijd 1 min

Een machtiging: een formele toestemming die tandartsen moeten verkrijgen van zorgverzekeraars voordat bepaalde behandelingen kunnen worden uitgevoerd en vergoed. In theorie een goed systeem om kosten te beheersen en onnodige zorg te voorkomen. In de praktijk? Steeds vaker een bureaucratische hindernis die de tandarts weghoudt van waar het echt om draait: patiëntenzorg.

Daniëlle Boonzaaijer (tandarts-endodontoloog n.p., penningmeester Vereniging VvAA)

Machtigingseisen: doelgericht of doorgeslagen?

Dat er maatregelen nodig zijn om kosten te beheersen en fraude tegen te gaan, daar is iedereen het over eens. Maar de machtigingseisen zouden gericht moeten zijn op uitzonderlijke en complexe gevallen. In plaats daarvan zien tandartsen een explosieve groei in administratieve rompslomp. Sinds 1 januari zijn er opnieuw zorgverzekeraars met een stortvloed aan nieuwe en uiteenlopende eisen. Vooral preventieve behandelingen voor kinderen liggen onder vuur – terwijl uit onderzoek blijkt dat juist preventie essentieel is voor een gezonde mond. Hoe valt dit te rijmen?

Knelpunten stapelen zich op

Tandartsen worden geconfronteerd met een wildgroei aan wisselende eisen per verzekeraar, standaardafwijzingen zonder duidelijke onderbouwing en adviseurs die moeilijk bereikbaar zijn. Dit leidt ertoe dat zorgverzekeraars steeds vaker op de stoel van de behandelaar gaan zitten, waardoor het vertrouwen in de expertise van tandartsen onder druk komt te staan.

Daniëlle Boonzaaijer
Het is tijd voor minder regels, meer vertrouwen en daarmee meer #zininzorg

Oplossingen blijven uit

De regeldruk in de zorg staat al jaren ter discussie. Rapporten en dialogen bevestigen keer op keer hetzelfde beeld: de administratieve last is te groot en een eenduidige aanvraagprocedure zou veel problemen oplossen. Maar ondanks deze heldere conclusie blijft structurele verandering uit. Met als gevolg dat zorgverleners en patiënten juist méér bureaucratie en vertraging ervaren.

Tijd voor actie

Dat de KNMT genoodzaakt is een meldpunt te openen, is een dieptepunt. Dit is hét signaal dat de sector de grens bereikt heeft. Het is tijd om bureaucratie te verminderen en de focus te verleggen naar wat écht belangrijk is: de gezondheid en het welzijn van patiënten. Het is tijd voor minder regels, meer vertrouwen en daarmee meer #zininzorg.

Over de auteur

Daniëlle Boonzaaijer

Tandarts-endodontoloog n.p., penningmeester Vereniging VvAA

Meer lezen?

6 augustus 2025
Leestijd 2 min

Amref opent universiteit in Nairobi met steun van VvAA

Amref opende in een universiteit in Nairobi om zorgverleners op te leiden en de gezondheidszorg te versterken.

4 augustus 2025
Leestijd 2 min

Van zomerreces naar verkiezingen: wat staat de zorg te wachten?

Adjunct-directeur Vereniging VvAA Fleur Verstegen verkent de politieke plannen van het demissionaire kabinet.

4 augustus 2025
Leestijd 5 min

VvAA-lid Mark Hoetjer: ‘Leren van wat fout gaat’

Kinderarts over Mark Hoetjer vertelt hoe hij met klachten om is gegaan tijdens zijn decennialange loopbaan.

22 juli 2025
Leestijd 3 min

Meer dan een dossier: naar een beter proces voor klachten en claims

Directeur verzekeren Etienne de Cooker pleit voor een klachten- en claimproces dat snel duidelijkheid geeft. 

PrivacyverklaringAlgemene voorwaardenDisclaimerToegankelijkheidsverklaringCookiegebruikCookie instellingen