Bureaucratie boven patiëntenzorg?
Een machtiging: een formele toestemming die tandartsen moeten verkrijgen van zorgverzekeraars voordat bepaalde behandelingen kunnen worden uitgevoerd en vergoed. In theorie een goed systeem om kosten te beheersen en onnodige zorg te voorkomen. In de praktijk? Steeds vaker een bureaucratische hindernis die de tandarts weghoudt van waar het echt om draait: patiëntenzorg.
Machtigingseisen: doelgericht of doorgeslagen?
Dat er maatregelen nodig zijn om kosten te beheersen en fraude tegen te gaan, daar is iedereen het over eens. Maar de machtigingseisen zouden gericht moeten zijn op uitzonderlijke en complexe gevallen. In plaats daarvan zien tandartsen een explosieve groei in administratieve rompslomp. Sinds 1 januari zijn er opnieuw zorgverzekeraars met een stortvloed aan nieuwe en uiteenlopende eisen. Vooral preventieve behandelingen voor kinderen liggen onder vuur – terwijl uit onderzoek blijkt dat juist preventie essentieel is voor een gezonde mond. Hoe valt dit te rijmen?
Knelpunten stapelen zich op
Tandartsen worden geconfronteerd met een wildgroei aan wisselende eisen per verzekeraar, standaardafwijzingen zonder duidelijke onderbouwing en adviseurs die moeilijk bereikbaar zijn. Dit leidt ertoe dat zorgverzekeraars steeds vaker op de stoel van de behandelaar gaan zitten, waardoor het vertrouwen in de expertise van tandartsen onder druk komt te staan.
Het is tijd voor minder regels, meer vertrouwen en daarmee meer #zininzorg
Oplossingen blijven uit
De regeldruk in de zorg staat al jaren ter discussie. Rapporten en dialogen bevestigen keer op keer hetzelfde beeld: de administratieve last is te groot en een eenduidige aanvraagprocedure zou veel problemen oplossen. Maar ondanks deze heldere conclusie blijft structurele verandering uit. Met als gevolg dat zorgverleners en patiënten juist méér bureaucratie en vertraging ervaren.
Tijd voor actie
Dat de KNMT genoodzaakt is een meldpunt te openen, is een dieptepunt. Dit is hét signaal dat de sector de grens bereikt heeft. Het is tijd om bureaucratie te verminderen en de focus te verleggen naar wat écht belangrijk is: de gezondheid en het welzijn van patiënten. Het is tijd voor minder regels, meer vertrouwen en daarmee meer #zininzorg.
Over de auteur
Daniëlle Boonzaaijer
Tandarts-endodontoloog n.p., penningmeester Vereniging VvAA
Meer lezen?
Waarom ‘gezamenlijk werkplezier’ zo herkenbaar is – mijn dag op de Nursing Experience
Jacqueline Joppe vertelt over haar ervaring op de Nursing Experience.
VvAA-lid Karolien van den Brekel: ‘De mens moet weer centraal staan in de zorg’
Karolien van den Brekel is al 25 jaar huisarts en pionier in Positieve Gezondheid.
Aan alle zorgprofessionals: fijne feestdagen
Met deze kerstvideo spreekt VvAA haar waardering uit aan alle zorgprofessionals voor hun inzet en vakmanschap.
De zorg vooruit: veerkracht in de praktijk, versnelling in 2026
2025 was een jaar waarin de druk op de zorg verder opliep, maar waarin ook veranderingen zichtbaar werden.