Waarom waarnemend huisartsen een geldige UZI-pas nodig hebben

10 december 2018 - Als je als huisarts gaat waarnemen, valt er het nodige te regelen. Eén van die dingen is het aanpassen van je UZI-pas aan je beroep als huisarts. Een UZI-pas met het basisberoep arts is na succesvolle afronding van je opleiding niet meer voldoende. Er zijn verschillende soorten UZI-passen; voor jou is het de pas als zorgaanbieder. In deze blog lees je hoe en waarom je alleen met een geldige, actuele UZI-pas toegang krijgt tot medische informatie.

Wat is het UZI-register?

Elektronische communicatie is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Ook in de zorg. Omdat zorginformatie over het algemeen privacy gevoelige gegevens bevat, staat zorgvuldige bescherming van die gegevens voorop. De patiënt moet daarop kunnen vertrouwen. Het moet duidelijk zijn wie gegevens leest, verstuurt of ontvangt. Om hierover zekerheid te kunnen geven is het Unieke Zorgverlener Identificatie register, kortweg UZI-register, ontwikkeld.

Je UZI-pas is jouw elektronisch paspoort. Het UZI-register geeft UZI-passen uit voor zorgaanbieders en indicatieorganen.

Waarom heb je een UZI-pas nodig voor je werk?

Met de UZI-pas:

kun je je identificeren en authenticeren (laten zien wié je bent en wát je bent);
op een veilige manier elektronische gegevens verzenden en opslaan;
een elektronische handtekening zetten die dezelfde rechtsgeldigheid heeft als een   handtekening op papier.

Landelijk Schakelpunt


Het Landelijk Schakelpunt (LSP) maakt het mogelijk dat je als zorgaanbieder op een veilige manier medische gegevens kunt uitwisselen met andere zorgaanbieders. Via het LSP zijn medische gegevens altijd voor zorgaanbieders beschikbaar. Wil je gegevens opvragen, dan heb je zowel een UZI-pas op naam als een UZI-servercertificaat nodig.

De UZI-pas is voor personen, het servercertificaat voor systemen. Met het servercertificaat kan de website, applicatie of server waarmee jouw opdrachtgever werkt, aantonen dat deze bij jou als abonnee hoort. Vervolgens kunnen beveiligde verbindingen worden gemaakt waarop niemand kan meekijken en kan zien welke gevoelige gegevens worden uitgewisseld. Ook voor je diensten bij de Huisartsenpost is het belangrijk dat dit goed is geregeld.  

Door het gebruik van deze UZI-producten kan het LSP eenvoudig vaststellen wie een gebruiker is, wát hij of zij is en wat hij of zij mag. Het LSP houdt op deze manier ook bij wie welke patiëntgegevens op welk moment heeft geraadpleegd.

Wie heeft toegang tot het Landelijk schakelpunt?


Op het ogenblik hebben uitsluitend (huis)artsen, apothekers en specialisten die verbonden zijn aan een ziekenhuis, toegang tot het LSP.
Het zal je niet verbazen dat het specialisme huisartsgeneeskunde een voorwaarde is voor huisartsen om toegang te krijgen tot het LSP. De reden daarvan is dat je met het specialisme huisartsgeneeskunde direct toegang hebt tot het LSP, terwijl een UZI-pas met alleen het basisberoep arts eerst gemandateerd moet worden om op het LSP te kunnen. Logischerwijs door iemand met een UZI-pas die wel direct toegang geeft tot het LSP, bijvoorbeeld een UZI-pas op het specialisme huisartsgeneeskunde. 
 
Let op dat je de nieuwe UZI-pas aanvraagt nádat je je afgeronde specialisme hebt aangetekend in het BIG-register. Lees daarover onze blog over BIG (her)registratie.

Kosten UZI-pas


De kosten voor een UZI-pas zijn € 255,- voor drie jaar. Ook heb je een kaartlezer nodig. Die koop je voor gemiddeld € 17,- bij reguliere computerwinkels en webhops, zoals Coolblue.

Recht op vergoeding:
Werk je op een Huisartsenpost (HAP) en heb je de UZI-pas nodig om toegang te krijgen tot het LSP, dan kom je mogelijk in aanmerking voor een vergoeding via de vereniging zorgaanbieders voor zorgcommunicatie (VZVZ). Je moet de pas dan via een declaratieformulier
 binnen twee maanden declareren bij VZVZ.

Aanvragen en omzetten van je UZI-pas

Voor alle details rondom het aanvragen en omzetten van je UZI-pas verwijs ik je graag naar de website van het Uziregister. Op deze website vind je ook antwoord op veel gestelde vragen.

Veel succes!

Remko Klijn | VvAA

Heb je nog vragen over de UZI-pas of over andere zaken die je moet weten als startende (waarnemend) huisarts: laat het me weten of benader een startersadviseur in jouw eigen regio via vvaa.nl/waarnemendhuisartsen.

Op die pagina kun je ook meteen de checklist downloaden die je vertelt waar je aan moet denken als je gaat starten als waarnemer. 

Vragen? Neem contact op:

Remko Klijn is startersadviseur bij VvAA. Hij begeleidt AIOS huisartsgeneeskunde die na hun specialisatie gaan waarnemen en al waarnemen.
  • remko.klijn@vvaa.nl
  • Neem contact op met VvAA 06 82 34 38 04