Artikel

Emotionele verwerking van een medisch incident

17 november 2021
Leestijd 2 min

Een medische fout, calamiteit of incident raakt altijd de patiënt. Maar ook voor de zorgverlener die erbij betrokken is, kan het heel belastend zijn. Om te voorkomen dat het blijvend invloed uitoefent op uw handelen en welzijn, is het van belang hier bij stil te staan.

Ruimte voor verwerking

Stress, angst voor herhaling, flashbacks, onzekerheid over het functioneren. Het zijn enkele symptomen van zorgverleners na een impactvolle gebeurtenis. Wordt hier weinig of te laat aandacht aan besteed, dan leidt dat vaak tot meer defensieve zorg, minder bevlogenheid en andere carrièrekeuzes. Door tijdig stil te staan bij wat er is gebeurd en wat dat met u doet, biedt u ruimte voor verwerking. Pas op de plaats maken, in plaats van de natuurlijke neiging volgen om ‘gewoon’ door te gaan.

Iemand om mee te praten

Soms is het voldoende om te praten met een collega of het thuisfront. Hebt u meer behoefte aan professionele hulp? Dan kunt u een beroep doen op peer support. Dit is professionele ondersteuning door een getrainde (externe) collega na een incident of calamiteit. Maar ook na andere impactvolle gebeurtenissen, zoals agressie op de werkvloer.

Dat je geraakt wordt tijdens je werk, kan juist onderdeel zijn van je professionele groei

In ziekenhuizen en grotere instellingen is peer support vaak binnen de organisatie geregeld. Is dat bij u niet het geval, of voelt het veiliger in gesprek te gaan met een peer support-coach buiten uw organisatie, dan kunt u contact opnemen met een onafhankelijke peer support-coach.

Wat doet een peer support-coach?

Een peer support-coach kent de ‘normale reacties op abnormale gebeurtenissen’. Vaak is hij of zij werkzaam in hetzelfde vakgebied. Via één of meer gesprekken achterhalen jullie samen wat er nodig is om de gebeurtenis te verwerken en u weer in balans te brengen. VvAA werkt met onafhankelijke peer support-coaches met ruime ervaring in de gezondheidszorg.

Hoe VvAA kan helpen

Zoekt u professionele ondersteuning na een incident of calamiteit? Kijk dan voor meer informatie en onze coaches op VvAA Peer Support.

Bekijk VvAA Peer Support

Vragen?

Neem voor meer informatie over hulp bij emotionele verwerking contact met ons op. Wij helpen u graag. De Juridische servicedesk is bereikbaar op werkdagen tussen 8.00 en 17.30 uur.

Juridische servicedesk
030 247 49 99
Bel ons
Website
Juridische helpdesk

Meer lezen?

Winst van goed vergaderen
7 februari 2024
Leestijd 3 min

De winst van goed vergaderen: betere besluiten, minder frustratie en een geaccrediteerde methode

Hoe bevalt de vergadercultuur in uw zorgorganisatie? De incompany training Effectief vergaderen (met accreditatie) helpt: betere besluiten, minder frustratie..

Bram Kamerling, directeur Advies & Diensten VvAA en Astraia Rühl, directeur KNMG, ondertekenen het verlengings- en uitbreidingscontract van de samenwerking
24 november 2022
Leestijd 1 min

VvAA en KNMG verlengen samenwerking op trainingsaanbod

VvAA en KNMG verlengen hun samenwerkingsverband op het gebied van trainingen met drie jaar. Ook wordt het bestaande aanbod uitgebreid met nieuwe trainingen.

Vrouw drink een kopje koffie en kijkt lachend opzij
13 januari 2022
Leestijd 6 min

Zorg voor jezelf en kom verder

Wat maakt dat zorgverleners steeds meer onder druk komen te staan? En hoe zorg je beter voor jezelf? Coach Marga Gooren legt het uit.

Patiënt op consult bij een huisarts
11 januari 2022
Leestijd 4 min

Meer regie over de tijd: 9 effectieve tips

Hoe neemt u meer regie over de tijd, óók in drukke periodes? Lees negen effectieve timemanagementtips van experts Mascha de Ridder en Martine Timmermans.

PrivacyverklaringAlgemene voorwaardenDisclaimerCookiegebruikCookie instellingen