Sterke daling aantal tuchtklachten over zorgprofessionals in 2022
Met de zomervakantie voor de deur zijn de jaarcijfers (2022) van verschillende instanties beschikbaar over klachten tegen zorgprofessionals. Opvallend is met name de grote daling van het aantal tuchtklachten bij de regionale tuchtcolleges. Waar gaan deze klachten over? En hoe zit het met de jaarcijfers van andere instanties over klachten en de schadeclaims?
Bij de regionale tuchtcolleges is al sinds 2019 sprake van een daling van het aantal klachten. In 2022 werden er minder dan 1000 tuchtklachten ingediend, waar dat er in 2018 bijvoorbeeld nog 1780 waren.
Waar gaan de tuchtklachten over?
De meeste tuchtklachten gingen over onjuiste behandeling of verkeerde diagnose. Het grootste deel van de klachten was gericht tegen artsen waarbij de psychiaters (in relatieve zin) het vaakst een klacht ontvingen, op de voet gevolgd door bedrijfsartsen en verzekeringsartsen. Van de in totaal 924 ingediende klachten waren 64 klachten gericht tegen tandartsen. Onduidelijk is (nog) wat de oorzaak van de daling van het aantal tuchtklachten is. Goed nieuws is in ieder geval dat de kans op een tuchtklacht voor BIG-geregistreerde zorgprofessionals kleiner lijkt te zijn geworden.
Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg
De jaarcijfers van de Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg (SKGE) laten een lichte stijging van het aantal klachten zien. Waar in 2021 1599 klachten werden ingediend, waren dat er afgelopen jaar 1680. Het grootste deel daarvan betrof het medisch-professioneel handelen van de huisarts. De meeste klachten werden (al dan niet met hulp van de klachtenfunctionaris) opgelost.
Een deel van de onopgeloste klachten werden aan de geschillencommissie van de SKGE voorgelegd. Die commissie kreeg in 2022 89 voorgelegd ten opzichte van 107 in 2021. In 24 van de geschillen werd naast een oordeel over het handelen van de huisarts ook schadevergoeding gevorderd, welk verzoek slechts in 2 gevallen (gedeeltelijk) werd toegekend.
Stichting Geschilleninstantie Mondzorg
De jaarcijfers van de Stichting Geschilleninstantie Mondzorg (SGIM) over 2022 laten een lichte toename van het aantal ingediende geschillen zien. In 2022 werden 59 geschillen (ten opzichte van 55 in 2021) aan de geschillencommissie voorgelegd die met name gingen over het vermeend onjuist technisch-professioneel handelen van de mondzorgverlener.
In 58 van de geschillen werd naast een oordeel over het handelen van de tandarts ook een verzoek tot schadevergoeding ingediend. Slechts aan 7 klagers werd de gevraagde schadevergoeding ook geheel toegekend. Aan 5 klagers werd, ondanks het feit dat de klacht (deels) gegrond werd geacht, geen schadevergoeding toegekend omdat het causaal verband tussen de geleden schade en het klachtwaardige handelen ontbrak. Aan de overige klagers die (deels) in het gelijk werden gesteld, werd een schadevergoeding toegekend die (beduidend) lager was dan de claim.
Andere geschillencommissies
De jaarcijfers van enkele andere geschillencommissies laten geen (grote) stijging zien van het aantal behandelde zaken in 2022:
- De geschillencommissie Zorg Algemeen: 75 zaken ten opzichte van 82 zaken in 2021.
- De geschillencommissie Ziekenhuizen: 188 zaken ten opzichte van 196 in 2021.
Minder claims tegen huisartsen, maar wel hogere bedragen
Het aantal ingediende claims nam in 2022 af. In 2022 werden er door VvAA 324 claims tegen huisartsen beoordeeld, terwijl dat er in 2021 350 . De meeste fouten waar claims uit voortkomen deden zich voor tijdens het diagnostisch proces. Ondanks de daling van het aantal claims ten opzichte van de jaren daarvoor, zijn de claimbedragen gemiddeld steeds hoger geworden. De hoogste schadevergoeding die in het geval van een erkende claim werd toegekend bedroeg € 1.2 miljoen.
Claims tegen tandartsen
De tandartsen ontvingen in 2022 199 claims waarbij een lichte stijging werd gezien ten opzichte van de 190 claims in 2020. De meeste claims betroffen (vermeende) fouten tijdens de uitgevoerde behandeling. Ook bij tandartsen werden de claimbedragen hoger. De hoogste schadevergoeding die in het geval van een erkende claim werd toegekend bedroeg € 346.750.
Meer informatie
Vragen?
Heeft u vragen over een (dreigende) tuchtklacht? Wij helpen u graag. De Juridische servicedesk is bereikbaar op werkdagen tussen 8.00 en 17.30 uur.
- Juridische servicedesk
- 030 247 49 99
Meer lezen?
Aansprakelijkheid huisarts bij inschakelen zzp’er
Een zzp-assistent maakt een medische fout en krijgt een claim. Wie is dan aansprakelijk, de huisarts of de zzp’er? Lees de casus Het beschadigde trommelvlies.
Een ontevreden patiënt, wat nu?
Wat doet u wanneer u te maken krijgt met een klacht of claim van een ontevreden patiënt? En hoe kunt u hier het beste mee omgaan?
Taakdelegatie en uw dekking bij medische aansprakelijkheid
Als zelfstandig bevoegd zorgprofessional kunt u taken delegeren aan (gespecialiseerde) zorgverleners. Lees de regels en aandachtspunten bij taakdelegatie.
Informed consent: waarom het zo belangrijk is
Een jonge vrouw krijgt na een behandeling aan haar nek door een manueel therapeut een herseninfarct.