Artikel

Duidelijkheid over verzoeken vanuit gemeenten: dit is de rol van de huisarts

8 februari 2023
Leestijd 2 min

Huisartsen krijgen regelmatig verzoeken van patiënten om verklaringen in te vullen die vanuit gemeenten worden gevraagd. Maar wat is uw rol eigenlijk? We zetten de regels voor u op een rij.

Huisarts behandelt patiënt in praktijkruimte

Voorbeelden

Patiënten kunnen vanuit gemeenten verschillende verzoeken doen. Zo kan de gemeente bijvoorbeeld vragen om een verklaring van de huisarts om aan te tonen dat het leveren van een extra 'grijze container' nodig is. Dit kan nodig zijn als een patiënt veel afval heeft door het gebruik van incontinentie- of stomamateriaal. Een ander veelvoorkomend voorbeeld is een medische verklaring om urgentie te krijgen voor een woning.

De rol van de huisarts

Maar wat moet u als huisarts met deze verzoeken? 'Gemeenten kunnen niet vragen om dergelijke (medische) verklaringen door de huisarts in te laten vullen. Conform de richtlijnen van de Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst (KNMG) geeft een behandelend arts namelijk geen geneeskundige verklaring af over zijn eigen patiënt', zo meldt het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Een geneeskundige verklaring is een schriftelijke oordeel over de (medische) geschiktheid of ongeschiktheid van een patiënt om bepaalde dingen wel of niet te doen.

De Landelijke Huisartsen Vereniging
Dergelijke verklaringen mogen dus alleen worden afgegeven door een onafhankelijke arts

Toch een medische verklaring nodig?

Als de gemeente een medische verklaring nodig heeft voor het verstrekken van een voorziening of in verband met het verlenen van urgentie, kan deze een gecontracteerde GGD-arts of een medisch adviseur (arts) raadplegen. Dergelijke verklaringen mogen dus alleen worden afgegeven door een onafhankelijke arts, aldus de Landelijke Huisartsen Vereniging. Deze arts kan vervolgens, met toestemming van de patiënt, de huisarts benaderen voor de nodige medische informatie. Vanwege het beroepsgeheim mag u als huisarts geen informatie verstrekken aan een niet-medicus.

7 stellingen over uw huisartsenpraktijk

  • Beantwoord 7 stellingen over uw huisartsenpraktijk in 1 minuut
  • Bespreek de uitkomst tijdens een kosteloos telefonisch adviesgesprek
  • Krijg handvatten om uw praktijk te verbeteren
Bekijk de stellingen

Vragen?

Heeft u vragen over verzoeken of klachten? Wij helpen u graag. De Juridische servicedesk is bereikbaar op werkdagen tussen 8.00 en 17.30 uur.

Juridische servicedesk
030 247 49 99
Bel ons

Meer lezen?

23 juli 2024
Leestijd 3 min

Micro-regime jaar­verantwoording zorg biedt onvoldoende oplossing

Micro-regime jaarverantwoording zorg biedt onvoldoende oplossingen. VvAA reageerde genuanceerd maar kritisch.

Taakdelegatie en uw dekking voor medische aan­sprakelijk­heid
23 juli 2024
Leestijd 3 min

Taakdelegatie en uw dekking bij medische aansprakelijkheid

Als zelfstandig bevoegd zorgprofessional kunt u taken delegeren aan (gespecialiseerde) zorgverleners. Lees de regels en aandachtspunten bij taakdelegatie.

9 juli 2024
Leestijd 4 min

Informed consent: waarom het zo belangrijk is

Een jonge vrouw krijgt na een behandeling aan haar nek door een manueel therapeut een herseninfarct.

8 juli 2024
Leestijd 2 min

Herstel stimuleren met gezamen­lijke maaltijd­en

Zin in Zorg-ambassadeur Lynn Derks deelt haar ervaring met het eerste gezamenlijke ontbijt voor chirurgische patiënten in het VieCuri Medisch Centrum.

PrivacyverklaringAlgemene voorwaardenDisclaimerCookiegebruikCookie instellingen