Duidelijkheid over verzoeken vanuit gemeenten: dit is de rol van de huisarts
Huisartsen krijgen regelmatig verzoeken van patiënten om verklaringen in te vullen die vanuit gemeenten worden gevraagd. Maar wat is uw rol eigenlijk? We zetten de regels voor u op een rij.
Voorbeelden
Patiënten kunnen vanuit gemeenten verschillende verzoeken doen. Zo kan de gemeente bijvoorbeeld vragen om een verklaring van de huisarts om aan te tonen dat het leveren van een extra 'grijze container' nodig is. Dit kan nodig zijn als een patiënt veel afval heeft door het gebruik van incontinentie- of stomamateriaal. Een ander veelvoorkomend voorbeeld is een medische verklaring om urgentie te krijgen voor een woning.
De rol van de huisarts
Maar wat moet u als huisarts met deze verzoeken? 'Gemeenten kunnen niet vragen om dergelijke (medische) verklaringen door de huisarts in te laten vullen. Conform de richtlijnen van de Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst (KNMG) geeft een behandelend arts namelijk geen geneeskundige verklaring af over zijn eigen patiënt', zo meldt het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Een geneeskundige verklaring is een schriftelijke oordeel over de (medische) geschiktheid of ongeschiktheid van een patiënt om bepaalde dingen wel of niet te doen.
Dergelijke verklaringen mogen dus alleen worden afgegeven door een onafhankelijke arts
Toch een medische verklaring nodig?
Als de gemeente een medische verklaring nodig heeft voor het verstrekken van een voorziening of in verband met het verlenen van urgentie, kan deze een gecontracteerde GGD-arts of een medisch adviseur (arts) raadplegen. Dergelijke verklaringen mogen dus alleen worden afgegeven door een onafhankelijke arts, aldus de Landelijke Huisartsen Vereniging. Deze arts kan vervolgens, met toestemming van de patiënt, de huisarts benaderen voor de nodige medische informatie. Vanwege het beroepsgeheim mag u als huisarts geen informatie verstrekken aan een niet-medicus.
7 stellingen over uw huisartsenpraktijk
- Beantwoord 7 stellingen over uw huisartsenpraktijk in 1 minuut
- Bespreek de uitkomst tijdens een kosteloos telefonisch adviesgesprek
- Krijg handvatten om uw praktijk te verbeteren
Vragen?
Heeft u vragen over verzoeken of klachten? Wij helpen u graag. De Juridische servicedesk is bereikbaar op werkdagen tussen 8.00 en 17.30 uur.
- Juridische servicedesk
- 030 247 49 99
Meer lezen?
Al een verplicht verzuimprotocol in uw praktijk?
Volgens het Arbeidsomstandighedenbesluit moet elke werkgever een verzuimbeleid met verzuimprotocol hebben.
Handhaving wet DBA en toekomst huisartsenzorg
Huisarts Isabel van Hövell-Ullman over de aangescherpte handhaving wet DBA
Handhavingsplan 2025 geeft opdrachtgevers en zzp’ers nauwelijks extra ruimte
Het Handhavingsplan van de Belastingdienst houdt rekening met moties, maar biedt weinig extra ruimte.
Europese ruimte voor gezondheidsgegevens op komst
Europese ruimte voor gezondheidsgegevens (EHDS): wat betekent dit voor zorgverleners en hoe bereid je je voor?