Artikel

Duidelijkheid over verzoeken vanuit gemeenten: dit is de rol van de huisarts

8 februari 2023
Leestijd 2 min

Huisartsen krijgen regelmatig verzoeken van patiënten om verklaringen in te vullen die vanuit gemeenten worden gevraagd. Maar wat is uw rol eigenlijk? We zetten de regels voor u op een rij.

Huisarts behandelt patiënt in praktijkruimte

Voorbeelden

Patiënten kunnen vanuit gemeenten verschillende verzoeken doen. Zo kan de gemeente bijvoorbeeld vragen om een verklaring van de huisarts om aan te tonen dat het leveren van een extra 'grijze container' nodig is. Dit kan nodig zijn als een patiënt veel afval heeft door het gebruik van incontinentie- of stomamateriaal. Een ander veelvoorkomend voorbeeld is een medische verklaring om urgentie te krijgen voor een woning.

De rol van de huisarts

Maar wat moet u als huisarts met deze verzoeken? 'Gemeenten kunnen niet vragen om dergelijke (medische) verklaringen door de huisarts in te laten vullen. Conform de richtlijnen van de Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst (KNMG) geeft een behandelend arts namelijk geen geneeskundige verklaring af over zijn eigen patiënt', zo meldt het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Een geneeskundige verklaring is een schriftelijke oordeel over de (medische) geschiktheid of ongeschiktheid van een patiënt om bepaalde dingen wel of niet te doen.

De Landelijke Huisartsen Vereniging
Dergelijke verklaringen mogen dus alleen worden afgegeven door een onafhankelijke arts

Toch een medische verklaring nodig?

Als de gemeente een medische verklaring nodig heeft voor het verstrekken van een voorziening of in verband met het verlenen van urgentie, kan deze een gecontracteerde GGD-arts of een medisch adviseur (arts) raadplegen. Dergelijke verklaringen mogen dus alleen worden afgegeven door een onafhankelijke arts, aldus de Landelijke Huisartsen Vereniging. Deze arts kan vervolgens, met toestemming van de patiënt, de huisarts benaderen voor de nodige medische informatie. Vanwege het beroepsgeheim mag u als huisarts geen informatie verstrekken aan een niet-medicus.

7 stellingen over uw huisartsenpraktijk

  • Beantwoord 7 stellingen over uw huisartsenpraktijk in 1 minuut
  • Bespreek de uitkomst tijdens een kosteloos telefonisch adviesgesprek
  • Krijg handvatten om uw praktijk te verbeteren
Bekijk de stellingen

Vragen?

Heeft u vragen over verzoeken of klachten? Wij helpen u graag. De Juridische servicedesk is bereikbaar op werkdagen tussen 8.00 en 17.30 uur.

Juridische servicedesk
030 247 49 99
Bel ons

Meer lezen?

19 maart 2024
Leestijd 2 min

Herziene KNMG-richtlijn Omgaan met medische gegevens

Veel zorgverleners hebben hun handen vol aan het beantwoorden van de vele brieven en verzoeken die zij ontvangen van patiënten

The Mental Move
5 maart 2024
Leestijd 3 min

Nieuwe pensioenwet: dit gaat er de komende tijd gebeuren

Alle pensioenfondsen moeten uiterlijk op 1 januari 2028 een nieuwe regeling hebben ingevoerd. Wat daarvoor nog moet gebeuren lees je in ons artikel.

tandartsen met elkaar in gesprek aan de balie
28 februari 2024
Leestijd 4 min

Minister Van Gennip ondanks kritiek door met nieuwe zzp-wet

Demissionair SZW-minister Van Gennip maakte op 6 oktober 2023 het wetsvoorstel Verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden (Vbar) bekend.

Patiënten wachten in de wachtkamer van een huisartsenpraktijk op de afspraak met de huisarts.
9 februari 2024
Leestijd 2 min

Regionale samen­werking in de eerste­lijnszorg: een nieuw tijdperk

Ik stel me voor dat het het jaar 2035 is. Een tijd waarin mensen zich gezonder en vitaler voelen dan ooit tevoren. Hoe? Lees mijn blog.

PrivacyverklaringAlgemene voorwaardenDisclaimerCookiegebruikCookie instellingen