Samen met andere kleine zorgaanbieders onderhandelen met de zorgverzekeraar
Kleine zorgaanbieders ervaren regelmatig dat zij weinig tot geen invloed hebben op de overeenkomst die zij aangeboden krijgen van zorgverzekeraars. Het komt neer op 'tekenen bij het kruisje'. Met de resultaten van het tweejaarlijkse bezielingsonderzoek van VvAA (2022) wordt dat nogmaals bevestigd.
U kunt het volledige resultaat van de Bezielingsscan 2022 hier lezen.
Met hen valt niet te onderhandelen. Ze zeggen: 'teken maar bij het kruisje'. Je kan als groep niet tegen hen op. Dit is erg verontrustend.
Samen optrekken
Zorgverzekeraars geven op hun beurt aan dat zij simpelweg niet kunnen onderhandelen met circa 5000 huisartspraktijken, 9000 fysiopraktijken, 2000 apotheken etc.
Om als kleine zorgaanbieders meer tegenkracht te kunnen bieden richting zorgverzekeraars, lijkt samen optrekken in de onderhandelingen met zorgverzekeraars de enige uitweg. Helaas loopt ook dit spoor vaak dood, doordat al snel wordt gedacht dat samen optrekken onmogelijk is door de huidige mededingingsregels.
Alle onderlinge samenwerking van huisartsen wordt beschouwd als kartelvorming, terwijl een paar megagrote zorgverzekeraars de markt beheersen en de werkelijke kartels zijn
Meer mogelijk dan gedacht
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) laat op haar website weten dat er binnen de huidige mededingingsregels vaak meer mogelijk is dan wordt gedacht. Zo geeft de ACM aan dat er veel ruimte is voor samenwerking, zolang de concurrentie niet onnodig wordt beperkt. Dat is bijvoorbeeld het geval indien concurrenten samen bepalen wat zorg moet kosten of wie in welk gebied zorg levert.
Voorwaarden voor onderhandeling met zorgverzekeraar
Wilt u samen met andere kleine zorgaanbieders onderhandelen met een zorgverzekeraar? Dan doet de ACM uit eigen beweging geen onderzoek als u voldoet aan 3 voorwaarden:
- U onderhandelt met het doel om betere zorg voor patiënten en verzekerden te krijgen. U onderhandelt dus niet alleen over tarieven, voorwaarden of andere commerciële onderdelen. De voordelen voor patiënten en verzekerden staan centraal. U kunt laten zien hoe andere tarieven en voorwaarden helpen om betere zorg te bieden. Bijvoorbeeld omdat u het zorgproces effectiever kunt inrichten, preventie bevordert, een nieuw apparaat kunt kopen of een opleiding gaat doen.
- Als de betrokken kleine zorgaanbieders toch geen contract willen sluiten, dan moet de zorgverzekeraar voldoende andere mogelijkheden overhouden om de zorg bij andere aanbieders in te kopen. Zijn die mogelijkheden er niet? Dan mag u niet samen met de andere kleine zorgaanbieders beslissen om geen contract af te sluiten met die zorgverzekeraar.
- Alle partijen die ermee te maken hebben, kunnen zich vinden in de uitkomst van de onderhandelingen: de kleine zorgaanbieders die samen onderhandelen, de zorgverzekeraar en de patiënten of andere mensen namens de patiënten, zoals patiëntenorganisaties.
Meer informatie
Meer informatie over toegestane samenwerkingen per zorgdomein vindt u op de website van de ACM en de door haar opgestelde richtsnoeren voor de zorgsector.
Opdracht vanuit het IZA
Volgens de inhoud van het Integraal Zorgakkoord (IZA) is een contract tussen zorgaanbieders en zorgverzekeraars noodzakelijk om de transformatie naar passende zorg te realiseren. Om de contracteergraad te verhogen zijn daarom afspraken gemaakt die erop gericht zijn om het contracteerproces te verbeteren.
Zo dienen zorgverzekeraars in het tweede kwartaal van 2023 een verbeterplan op te leveren, die toeziet op het verminderen van de van administratieve lasten (vereenvoudigen van inkoopvoorwaarden en een betere bereikbaarheid), ook voor kleinere zorgaanbieders.
Daarnaast levert het Ministerie van VWS in het tweede kwartaal van 2023, in samenspraak met zorgaanbieders en zorgverzekeraars, maar ook in overleg met ACM en Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), een verkenning op welke mogelijkheden en noodzaak er momenteel zijn voor kleinere aanbieders (bijvoorbeeld wijkzorg, ggz, klinieken en huisartsen) om gezamenlijk op te trekken in het contracteerproces en hoe dit kan worden vereenvoudigd.
Met het plaatsen van deze extra informatie op haar website, lijkt de ACM een eerste positieve stap in deze opdracht gezet te hebben.
Meer lezen?
Goede mondhygiënegewoonten leren ontwikkelen
Sanja Ninkovic (46) runt een mondverzorgingspraktijk in Amsterdam, maar haar levensverhaal begint duizenden kilometers verderop, in het voormalig Joegoslavië.
Een luisterend oor en hulp bij het gitaarspelen
Zin in Zorg-ambassadeur Mieke van der Steen, fysiotherapeut, deelt een bijzondere ervaring met een cliënt met een onbehandelbare hersentumor.
“Een week lang stond het nemen van pauze centraal”
Op de afdeling Gynaecologie in het St. Antonius Ziekenhuis ziet gynaecoloog Gerbrand Zoet steeds vaker dat collega’s even snel een broodje eten achter hun pc.
Een moedige reis naar een nieuwe toekomst
Firas Alabbas (43) maakt in 2015 samen met zijn broers een indrukwekkende reis van Syrië naar Nederland.