Artikel

Help, ik ben gehackt

  • 20 april 2022
  • Leestijd 3 min

Een hack kan behoorlijke gevolgen hebben voor uw zorgonderneming. Denk aan verlies van persoonlijke gegevens van patiënten, schade aan uw systemen of onbereikbaarheid van uw website. In zo'n geval is het belangrijk dat u direct wordt geholpen. Wat kunt u doen om cyberrisico’s te voorkomen? En op welke wijze kan een cyberverzekering helpen als u toch wordt getroffen door een cyberaanval door bijvoorbeeld ransomware, een virus, DDos-aanval of systeeminbraak? U leest het in dit artikel.

Twee mannen kijken bedenkelijk en zijn bezig met laptop

Grotere risico’s met veel impact

De meeste aanvallen bij zorginstellingen zullen beperkt in omvang zijn. Maar het risico is niet te voorkomen. En de risico’s worden ook steeds groter. Daarom is het belangrijk dat er in uw zorgonderneming bij dit risico wordt stilgestaan. Stel, u loopt op maandagochtend uw praktijk of kantoor binnen en alle computers geven een zwart scherm. Of erger, er verschijnt een scherm met de afbeelding van een zakje geld en een dreigende tekst. Dat geeft paniek.

Preventie is heel belangrijk

Vaak ontstaan er problemen als er e-mailgegevens worden verstrekt of op een verkeerde link wordt geklikt zonder dat duidelijk is dat hier een hacker achter zit. De aanvallers kunnen dan in de systemen en gaan zoeken naar financiële en patiëntgegevens, de kwetsbare gegevens. Ook als de systemen technisch zijn hersteld en zijn teruggebracht naar een veilige situatie, kunnen hackers na een paar dagen alsnog losgeld vragen als zij de gehackte bestanden hebben geanalyseerd. Dan speelt de vraag wat de informatie waard is. Ook negatieve publiciteit en reputatierisico spelen dan mee.

Een printexemplaar van een 'first response'-plan (calamiteitenplan) zorgt ervoor dat u weet wat de verschillende stappen zijn die u moet nemen na een cyberaanval. U kunt immers niet bij uw bestanden als uw computers zijn gehackt.

De meeste aanvallen bij zorginstellingen zullen beperkt in omvang zijn. Maar het risico is niet te voorkomen.

3 belangrijke tips

  1. Creëer bewustzijn bij medewerkers voor het gebruik van e-mailprogramma’s en webpagina’s en het klikken op verkeerde links. Dat is een belangrijke stap in het voorkomen van een cyberaanval.
  2. Zorg voor een veilige en goede IT-infrastructuur.
  3. Maak een 'first response'-plan, zodat u weet wat u moet doen als u bent geconfronteerd met een cyberaanval.

Eerste hulp met een cyberverzekering

Het risico van cyberaanvallen is nooit helemaal te voorkomen. Met een cyberverzekering krijgt u toegang tot alle benodigde dienstverlening op het moment dat u wordt geconfronteerd met een hack. Met een cyberverzekering heeft u dan de volgende zekerheden:

  • U kunt elk moment van de dag (24/7) bellen naar de cyberhelpdesk waar u uitlegt wat er is gebeurd.
  • Een team van gerenommeerde experts gaat direct aan de slag om de problemen te verhelpen en u zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen. Dat begint bij IT, maar bij een eventueel verzoek om losgeld (doorgaans variërend van enkele tonnen tot miljoenen euro’s) start bijvoorbeeld een onderhandeling als er sprake is van waardevolle informatie.
  • Ook juridische hulp is aanwezig. Als het om patiëntgegevens gaat, moet er een melding worden gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens en moeten patiënten geïnformeerd worden. Daar helpen de juridisch adviseurs u bij met een voorbeeldtekst.

Incidenten worden steeds complexer en de kosten nemen toe. Losgeldbedragen variëren van enkele tonnen tot miljoenen euro’s. Bij Hiscox weet u zich goed geholpen.

Wat biedt een cyberverzekering nog meer?

  • U krijgt een risicoscan aangeboden bij het afsluiten van de verzekering. Een expert bekijkt hoe u uw cybersecurity heeft geregeld. U ontvangt een rapport met eventuele aanbevelingen. Dit heeft geen invloed op de hoogte van uw premie.
  • Sluit u de verzekering, dan krijgt u 24/7 hulp door deskundigen: na een hack op uw systeem kunt u op ieder moment van de dag een beroep doen op een team van deskundigen voor forensisch onderzoek, reparatie, vervanging of herstel van websites, programma's of data.
  • U bent verzekerd voor de financiële gevolgen van een inbreuk op uw systemen en voor schade door hacking.
  • U bent verzekerd tegen de gevolgen van gestolen privacygevoelige gegevens.
  • De schade van hackers die uw website of data gijzelen is ook verzekerd. U krijgt bijstand van security-experts. Eventueel betaald losgeld wordt vergoed.

Meer informatie

Cyberverzekering

Meer weten? Bekijk onze Cyberverzekering of neem voor vragen of advies contact op met onze Intermediaire Desk via 030 247 49 15.

Bekijk Cyberverzekering

Meer lezen?

Zorgverlener achter zijn bureau in een praktijkVerzekeren
Verzekeren
12 oktober 2021
  • 12 oktober 2021
  • Leestijd 3 min

Beroepsrechtsbijstand: waarom zou u dat verzekeren?

Heeft u een eigen praktijk of werkt u als zzp’er? Dan is het handig als u juridische bijstand krijgt op de momenten dat u dat nodig heeft.