Zó neemt u de regie over uw eigen tijd

Zen in december: 9 effectieve tips

27 november 2017 - Eindejaarsdrukte: contractonderhandelingen, Sinterklaas, borrels, plannen voor volgend jaar maken, koken met familie... Wat kunt u nú al doen om straks thuis en op het werk niet multitaskend te verdrinken in een zee van to do’s? Experts Mascha de Ridder en Martine Timmermans geven 9 zeer effectieve timemanagementtips.  

1) Stoor uzelf wat minder

In Nederland kijken mensen gemiddeld 100 keer per dag op hun telefoon. Even mail checken, What’s App, Facebook. Uitstelgedrag, volgens De Ridder, want zo maakt u stoormomenten urgent. Ze installeerde zelf een app (Moment voor iOS) die bijhoudt hoeveel keer per dag je je telefoon ontgrendelt. Ondanks haar bewuste gebruik van haar mobiel – “Die kan ik gerust wegleggen”- schrok ze van het aantal uren dat ze op haar telefoon keek. “Wie zich daarvan bewust is, kan er ook wat aan doen. Focus.”

2) Plan

Zet wat u wilt doen weg in de tijd. Leer realistisch plannen. Timmermans: “Mensen overschatten wat ze op korte termijn kunnen bereiken en onderschatten wat op lange termijn mogelijk is. Staat uw vrije dag vol met to do’s? Kijk dan niet gek op als u ’s avonds constateert dat u niet alles hebt gedaan. Terwijl u binnen drie maanden wél veel dingen voor elkaar bokst in bijvoorbeeld een project.

… óók de leuke dingen

Maak eens een jaarplanning van de leuke dingen. Waarom geeft u bij drukte vaak dat uurtje sporten op? Zonde. Plannen is niet altijd spontaan, maar u zorgt wel dat u überhaupt aan leuke dingen toekomt, bijvoorbeeld met uw partner.

Emmer met tennisballen

Kent u de metafoor van de emmer met tennisballen en zand (zie ook golf balls, pebbles and sand, a methaphore for happiness)? Doet u er eerst zand in - kleine activiteiten - dan kunnen er al snel geen ballen meer bij. Begint u met de tennisballen - de grotere projecten - dan blijft er altijd ruimte voor kleinere zaken.

3) Omgaan met de ‘moetjes’

“Het klinkt hard, maar als u niet zelf de regie over uw tijd neemt, bepalen anderen wat u met uw tijd doet”, zegt De Ridder. Dat is zeker voor zorgprofessionals goed om te beseffen - die zijn vaak loyaal, collegiaal en hebben een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Bovendien: zeg je ‘Nee’ tegen het één, dan zeg je ‘Ja’ tegen het ander, aldus Timmermans. “Geen extra poli is bijvoorbeeld tijd met uw gezin. Natuurlijk vinden sommigen het niet leuk als u iets afzegt of weigert. Maar doordat u ja tegen het andere zegt, doet u het andere met meer overtuiging. Vanuit uw eigen drive krijgt u veel meer voor elkaar.”

4) Zet uzelf ook eens op nummer één

Focus op wat u belangrijk vindt. De Ridder: "Weinig mensen zeggen op hun sterfbed: ‘Had ik maar wat meer uur op de praktijk doorgebracht’." 

5) Maak lastige keuzes helder

Twijfelt u over een keuze? Spreek dan de zin ‘Moet ik dit nu doen’? vijf keer anders uit. Door de focus steeds op een ander woord te leggen, leert u prioriteren.

  • Moet ik dit nu doen?
    Valt er daadwerkelijk iets te doen, komt er een actie uit bepaalde informatie voort? Zo niet, dan kunt u de activiteit staken.
  • Moet ik dit nu doen?
    Of kan het, of wilt u het?
  • Moet ik dit nu doen?
    Bent u de aangewezen persoon voor deze taak? Of kunt u het delegeren?
  • Moet ik dit nu doen?
    Is ‘dit’ wat daadwerkelijk moet gebeuren? Of mist er nog informatie? Zijn de verwachtingen helder?
  • Moet ik dit nu doen?
    Wat gebeurt er als u het nu niet doet? Kan het ook morgen, of over een maand?

6) Plan het einde van een activiteit

De Ridder gebruikt altijd een kookwekker, die loopt maximaal 59 minuten. “Als die afgaat, stop ik waar ik mee bezig ben. Binnen die 59 minuten voel ik genoeg druk om te presteren, want ik heb een deadline. Maar ik word ook beloond en ben niet tot diep in de nacht bezig om vervolgens weer moe op te staan. Dat maakt me relaxter. Bovendien: het geeft meer voldoening en je herinnert niet voornamelijk negatieve gevoelens als ‘ik ben te lang doorgegaan’." 

7) Betrek anderen in uw voornemens

Deel uw doelen met uw naasten of collega’s. Dat maakt dat u zich er sneller aan houdt. 

8) Denk aan de 4 d’s: durf, drive, discipline, doen

    De 4 d’s helpen bij veranderen:

  • durf (kom uit de comfortzone)
  • drive (weet wat u beweegt en wat u wilt)
  • discipline (volhouden dus!) en
  • gewoon doen

9) Wees niet te streng voor uzelf

Wees niet te streng en beloon uzelf als het lukt. Timmermans: “Een dag minder mail checken tijdens het diner lijkt misschien een kleine stap, maar is een uitstekend begin!”

Over de auteurs

Mascha de Ridder (links op foto) en Martine Timmermans trainen zorgprofessionals in time- en stressmanagement.
Mascha de Ridder en Martine Timmermans 260x260


Time- en stressmanagement

Ook leren hoe u de tijd stuurt in plaats van de tijd ú?

Start training time- en stressmanagement: