Interview Martin en Erik

VvAA Persoonlijke Financiële Adviesservice

Klant: Martin

“Het financiële plaatje schuif je altijd vooruit.” Op de balans stond een pensioenbedrag gereserveerd (de FOR), maar er was weinig persoonlijk contact met de accountant en hij gaf ook geen advies. Dat miste Martin. En toen hij op de website van VvAA op zoek ging naar informatie over de arbeids­ongeschiktheids­verzekering (AOV), las hij iets over de Persoonlijke Financiële Adviesservice. Omdat dit hem erg aansprak, vulde hij een contactformulier in, waarna hij werd gebeld voor een intake. “Dat ging heel soepel.” Hij ontving een duidelijk adviesrapport in jip-en-janneketaal, dat gezien de ingewikkelde inhoud heel fijn was. “Ik kan Erik altijd bellen bij vragen. Hij is goed bereikbaar en ik kan goed met hem schakelen. In de korte tijd dat ik van de service gebruik maak ben ik heel tevreden.”


Martin is 40 jaar en ongeveer 10 jaar werkzaam als zzp’er bij een tandartspraktijk in Ede. Hij is al jaren klant bij VvAA, vooral met verzekeringen. Het pakket, de service en het snelle schakelen bij problemen noemt hij als belangrijke voordelen. Martins vader is ook tandarts, waardoor hij al vroeg bekend was met VvAA. Hij studeerde in Nijmegen en kwam daar opnieuw in aanraking met VvAA. “Het is een vertrouwde naam, dus dan is de stap er naartoe makkelijk.” Aanvankelijk startte hij met een economische studie. Later, toen hij werd ingeloot bij Tandheelkunde, koos hij alsnog voor dit vak.

Wensen en dromen

In de toekomst behoort een eigen praktijk wel tot de wensen. Maar nu past het met 2 kleine kinderen nog niet in zijn leven. Hij werkt al wel een tijd bij de praktijk in Ede en de eigenaar zal niet tot zijn tachtigste willen doorgaan. Dus op termijn zijn er misschien mogelijkheden om het over te nemen.

Totaaladvies

In het gesprek met Erik was pensioen een belangrijk onderwerp om over te sparren. Dat was voor Martin echt abracadabra. Daarin zijn goede keuzes gemaakt, waarbij het advies totaal niet dwingend was. Ook is gekeken naar de overlijdens­risico­verzekering (ORV). Iets waar je normaal gesproken niet bij stil staat. En het advies over het hypotheekbudget (maximale leenbedrag) triggerde hem om te gaan kijken naar een ander huis. “Erik dacht met me mee. Je sluit een abonnement af en dat geeft een fijn gevoel omdat je je persoonlijke financiële situatie steeds kunt updaten. Het heeft mij veel gebracht in korte tijd.”

Advies aan VvAA

Het zou goed zijn om leden van bijvoorbeeld 35 jaar een folder te sturen met het aanbod van de Persoonlijke Financiële Adviesservice. Op die leeftijd speelt er van alles en wordt het tijd het een en ander goed te regelen. Zelf kijkt hij eigenlijk niet naar e-mails en ook niet op zijn Mijn VvAA-account. Maar een fysieke brochure in de brievenbus bij de praktijk zou hij wel lezen.

Adviseur: Erik


“VvAA is een mooie club, collegiaal, enthousiast en professioneel.” Erik krijgt energie van klantcontact. “Het is mijn hobby, ik vind het erg leuk. Het mooie is dat je binnen VvAA breed kunt adviseren. Daarbij kom je van alles tegen. We hebben bij VvAA alles in huis. Bij een bank is het aanbod op dat vlak toch minder breed. Wij kunnen een klant in alle levensfasen begeleiden, dus het is goed en ook logisch dat we integraal financieel advies bieden. Wij hebben als VvAA niet voor niets de missie om zorgprofessionals met raad en daad bij te staan. Medici kijken kritisch naar hun financiën en wij helpen ze daarbij. Dus dat is een win/win. Liefst begin je zo vroeg mogelijk met een persoonlijk financieel advies.”


Erik Slijkoord is in 1989 gestart bij ABN AMRO met als doel financieel planner te worden. Dat is ook gelukt: hij is persoonlijk financieel adviseur voor zelfstandig ondernemers en DGA’s geworden. Jarenlang was hij ook accountmanager voor medici, notarissen en advocaten. Na ABN AMRO is hij werkzaam geweest bij KNAB als senior hypotheekspecialist. In die hoedanigheid kwam hij in 2017 voor hypotheekadvies in contact met VvAA. In april 2020 is hij overgestapt naar VvAA, precies in coronatijd.

Hoe heeft Erik Martin geholpen?

Martin had de AOV goed geregeld bij Allianz. Maar het afdekken van het zogenaamde kortleven- (overlijden en scheiden) en langlevenrisico (pensioen) kon beter. Vaak willen klanten hun eigen dingen goed regelen en niet te veel afhankelijk zijn van bijvoorbeeld een partner. Hij liep risico’s die hij niet wilde lopen en daar hebben ze toen samen naar gekeken. Verder had hij vragen over een mogelijke verhuizing en de hoogte van een eventuele hypotheek. En hij had ook een FOR (fiscale oudedagsreserve), waar hij geen rendement op maakte. Hij spaarde in de onderneming, maar dat kon beter op een beleggingsrekening. VvAA kan jaarlijks bekijken waar een goed rendement te behalen is. Tenslotte zijn de mogelijkheden voor een verhuizing bekeken. Dit heeft er toe geleid dat ze nu op zoek zijn naar een nieuw huis.

Tot slot

Advies is voor onze klanten altijd interessant. Soms kun je besparen en zijn er lagere premies voor de AOV, ORV of hypotheek mogelijk. Er vinden inmiddels ook beheergesprekken plaats. PFAS-klanten die we vorig jaar geadviseerd hebben, bellen nu voor vragen over hun situatie. "Dan heb je het goed gedaan als een klant jou belt voor aanvullend advies." 

Meer informatie?

Met de Persoonlijke Financiële Adviesservice maken wij samen met u de balans op, monitoren continu de ontwikkelingen en sturen zo nodig bij.

Vrijblijvend gesprek aanvragen
PrivacyverklaringAlgemene voorwaardenDisclaimerCookiegebruikCookie instellingen