Persbericht

VvAA en Rijnstate gaan strategische samenwerking aan op medische aansprakelijkheid

13 december 2022
Leestijd 2 min

Per 1 januari 2023 brengt Rijnstate de medische aansprakelijkheidsverzekering onder bij VvAA. Daarmee breidt VvAA haar leidende rol op het gebied van medische aansprakelijkheid verder uit. Individuele zorgprofessionals, groepspraktijken en klinieken konden al jarenlang bij VvAA terecht voor een verzekering en de expertise van VvAA op het gebied van klachten en claims. Nu VvAA sinds enige tijd ook een medische aansprakelijkheidsverzekering voor ziekenhuizen biedt, gaat ook het Rijnstate een strategische samenwerking met VvAA aan.

VvAA en Rijnstate tekenen een strategische samenwerking op het gebied van medische aansprakelijkheid.

Fotobijschrift: Ziekenhuis Rijnstate en VvAA tekenen contract voor duurzame samenwerking op het gebied van medische aansprakelijk­heid. Per 1 januari 2023 brengt Rijnstate de medische aansprakelijk­heids­verzekering onder bij VvAA.
Van links naar rechts: Bart Janknegt (voorzitter hoofddirectie VvAA), Hans Schoo (lid Raad van Bestuur Rijnstate) en Michael Müller (psychiater en penningmeester/vicevoorzitter bestuur CMSR Rijnstate).

Meer stabiliteit en expertise reden voor overstap

Hans Schoo, lid Raad van Bestuur Rijnstate: “Wij kijken uit naar de samenwerking met VvAA op het gebied van medische aansprakelijk­heid. Zo maken wij gebruik van de expertise die VvAA in huis heeft, voor het zorgvuldig omgaan met claims, (tucht)klachten en Wkkgz-geschillen en voor het voorkomen daarvan. Deze verzekering biedt ons ziekenhuis onder andere stabiliteit, zodat wij weten waar wij financieel aan toe zijn. Zo weten we vooraf welke premie we betalen en zijn er geen onverwachte ‘bijbetalingen’ aan het einde van het verzekeringsjaar.”

Oog voor diverse belangen

Directievoorzitter VvAA Bart Janknegt is bijzonder trots dat ook Rijnstate heeft gekozen voor een duurzame relatie met VvAA. “Als een patiënt ontevreden is en een klacht of een claim indient, heeft dat echt impact. Op de patiënt en zijn of haar naasten, op de betrokken arts en op het ziekenhuis. Wij hebben oog voor al die belangen en de gevolgen die dit met zich mee kan brengen en zetten onze uitgebreide ervaring in voor een vlotte, respectvolle en transparante behandeling van klachten of claims. Al sinds onze oprichting zijn we juridisch, financieel en ook intrinsiek betrokken bij de zorg en versterkt VvAA zorg­professionals ten behoeve van goede gezondheidszorg.”

Over de medische aansprakelijk­heids­verzekering van VvAA voor ziekenhuizen

Deze verzekering biedt ziekenhuizen stabiliteit en zekerheid met betrekking tot de premie en het eigen behoud en ondersteuning en advies bij kwaliteits­management. Aan de zorgverlener en de patiënt biedt VvAA in goede samenwerking een passende oplossing binnen een zo kort mogelijk tijdsbestek. Daarnaast ontvangen de zorg­professionals die daar behoefte aan hebben extra ondersteuning om de draad weer op te pakken na een klacht of claim.

Rijnstate: Voorop in zorg voor jou

Rijnstate is een zeer vooruit­strevend topklinisch ziekenhuis met 28 verschillende specialismen en circa 6.500 medewerkers. We werken voortdurend aan manieren om onszelf en onze dienstverlening merkbaar te verbeteren. En als we geloven dat iets inderdaad tot betere zorg kan leiden, dan gaan we er ook echt voor. We willen vernieuwingen realiseren die tastbaar zijn. Dus wetenschap en onderzoek inzetten die ertoe doen in de praktijk. Om onze zorg steeds prettiger, soepeler en effectiever te maken. Op een heel menselijk niveau. Met andere woorden: voor jou.

Meer informatie

Meer over de VvAA Stoploss aansprakelijkheidsverzekering voor ziekenhuizen

Meer lezen?

Gerda Zeeman, Peer Support coach en trainer bij VvAA
1 mei 2024
Leestijd 3 min

Steeds die vraag of je het niet anders had moeten doen

Lees het verhaal van Gerda Zeeman. In haar 30-jarige loopbaan als gynaecoloog heeft zij meerdere medische incidenten en een tuchtzaak meegemaakt.

7 maart 2024
Leestijd 3 min

Do's en don'ts bij ontevreden patiënten

In de praktijk kunt u te maken krijgen met een ontevreden patiënt. Het is belangrijk om hier goed op te reageren en de juiste stappen te nemen.

Hoever reikt de informatieplicht over de eigen bijdrage. Patiënt bij de huisarts
24 januari 2024
Leestijd 2 min

Aansprakelijk gesteld: mag u medische informatie verstrekken?

Wat als een patiënt geen toestemming geeft om informatie aan derden te verstrekken bij een aansprakelijkstelling?

patiënt en huisarts in gesprek
29 november 2023
Leestijd 3 min

Een ontevreden patiënt, wat nu?

Wat doet u wanneer u te maken krijgt met een klacht of claim van een ontevreden patiënt? En hoe kunt u hier het beste mee omgaan?

PrivacyverklaringAlgemene voorwaardenDisclaimerCookiegebruikCookie instellingen