Is uw website net zo klantvriendelijk als u? 

3 mei 2017Een goede en goed vindbare website is essentieel voor iedere zorgprofessional en -instelling. Onderzoek van software-ontwikkelaar Kentico wees al eerder uit dat 84 procent van de Nederlanders zijn keuze voor een zorgverlener baseert op wat hij online kan vinden. Bovendien vindt bijna driekwart van de respondenten dat websites van zorgverleners behulpzamer kunnen. Hoe ‘bedient’ ú uw cliënten of patiënten via uw website?

1. Bied informatie kort en bondig aan

Bezoekers komen met een doel op uw website. Ze weten vaak al precies waar ze informatie over willen. Bij eerstelijnszorg gaat het dan vaak om de vraag of de bezoeker langs moet komen met zijn klacht; bij tweedelijnszorg hoe een bepaalde behandeling werkt. Bied deze informatie kort, helder en bondig aan en geef bezoekers de mogelijkheid contact op te nemen voor specifieke informatie en gerichte vragen. Uw website is niet de plek om uitgebreid op kwalen in te gaan.

2. Maak uw contactgegevens snel vindbaar

Een groot deel van de bezoekers is alleen op zoek naar contactinformatie. U kunt op elke pagina uw telefoonnummer en adres plaatsen, of linken naar de contactgegevens. Maak hoe dan ook een aparte webpagina aan voor contactgegevens. Zo komen bezoekers die via Google zoeken meteen op de juiste plaats terecht. 

3. Zorg dat uw website geschikt is voor mobiele apparaten

In het onderzoek geeft 18 procent van de Nederlanders aan dat hij het lastig vindt om met een mobiel apparaat op een website van een zorgverlener te navigeren, omdat deze 'niet responsive' is. Dit betekent dat een website moeilijk op tablet en mobiel te bekijken is, omdat deze zich niet aanpast aan de verschillende schermformaten. Tegenwoordig bieden veel softwareleveranciers websitepakketten aan waarbij dit wel het geval is. Vraag uw leverancier hiernaar. Responsive websites zorgen niet alleen voor een hoger gebruiksgemak voor de bezoeker maar komen ook hoger in de zoekresultaten van Google te staan.

4. Wees vindbaar op de sociale netwerken 

Slechts 26 procent van de bezoekers vindt het belangrijk dat zorgverleners aanwezig zijn op sociale media. Communicatie via deze kanalen ligt dus niet direct voor de hand. Maar met oog op de vindbaarheid van uw website is het toch interessant om ook aanwezig te zijn op LinkedIn, Facebook en/of Twitter. Bedenk wel van te voren wat u met deze kanalen wilt doen en hoe u ze onderhoudt.

5. Plaats uw adres in Google Maps 

Een andere tip om uw vindbaarheid te vergroten, is uw praktijk of instelling te plaatsen in Google Maps. Het werkgebied van een zorgprofessional is immers sterk regiogebonden. Op Google Maps leest u hoe u dit kunt doen.

6. Maak uw website persoonlijk

Toon een foto van u en uw team. Dit maakt de drempel om contact op te nemen lager.

7. Bied gericht gemak en service

Tegenwoordig bestaan er veel mogelijkheden om online uitgebreide service te bieden. Denk aan het aanvragen van een herhalingsrecept of het inplannen van een afspraak. Initiatieven die de kwaliteit van de zorg kunnen verhogen en de kosten verlagen.


Wilt u meer informatie hierover, of hebt u andere vragen? Neemt u dan contact op met mij via elwin.van.riel@vvaa.nl of bel 06 26 36 86 78.