Vijf tips om uw praktijk soepel over te dragen

31 augustus 2017 - Bedrijfskundig specialist Peter van Bakel krijgt vaak te maken met klanten die een praktijk willen overdragen. Maar wat als de praktijk minder waard is dan gedacht? Zorg dat u dat niet overkomt en gebruik de vijf tips uit deze blog om uw praktijk 'verkoopklaar' te maken en soepel over te dragen.

Uw praktijk verkopen? Mis de boot niet!


Ik heb mijn vrouw op ons 25-jarig huwelijksfeest beloofd dat ik vanaf mijn 65ste met haar de wereld zou rondreizen met een zeilboot. Ik heb immers een goedlopende fysiotherapiepraktijk die ik kan verkopen. Met deze opbrengst heb ik een mooie aanvulling op mijn pensioen. Nu blijkt echter dat mijn praktijk veel minder waard is dan ik had gedacht. Daar gaat mijn droom. Heb ik nu al die jaren voor niets gewerkt? Had ik dit kunnen voorkomen?”.

Gedwongen doorwerken?

Gelukkig krijg ik niet al te vaak deze vragen voorgelegd, maar het is me wel een paar keer overkomen. Stelt u zich eens voor. Dit betekent dat u gedwongen een paar jaar moet doorwerken. Sterker nog, het is zelfs onduidelijk hoe lang dit gaat duren. Praktisch gezien betekent dit dat u weer in onderhandeling moet met de verhuurder van de praktijkruimte, u opnieuw salarisonderhandelingen moet opstarten met het personeel en toch het gesprek moet aangaan met de accountant waar u ontevreden over was. Eigenlijk zaken die u met veel plezier had willen overdragen aan de opvolger.

Of toch op tijd met pensioen?

Kunt u dit soort vervelende situaties voor zijn? Ik durf te zeggen dat in veel gevallen u als ondernemer er voor kunt zorgen dat u de praktijk ‘verkoopklaar’ kunt maken. Of sterker uitgedrukt: dat de kopers in de rij staan om uw praktijk over te nemen. Vergelijk het maar met het verkopen van uw woning: met behulp van een stylist en versgebakken broodgeur zorgt u ervoor dat de aantrekkelijke eigenschappen van de woning extra benadrukt worden.

Of versgebakken brood in een fysiotherapiepraktijk zal werken betwijfel ik, maar als u rekening houdt met 5 onderstaande spelregels, acht ik de kans groot dat de verkoop veel soepeler verloopt.

Tip 1: begin tijdig

Het voorbereiden van de praktijkoverdracht vraagt tijd en aandacht. Ik adviseer om ongeveer 5 jaar voor uw vertrek maatregelen te treffen. Heel simpel betekent dit dat u vanaf dat moment op zoek moet gaan naar een beoogde opvolger.

Het kost namelijk tijd om een geschikte overnamekandidaat te vinden en in te werken. Plus dat u tijd heeft om de volgende 4 tips op te volgen.

Tip 2: werk samen met uw opvolger

Als u eenmaal een geschikte opvolger heeft gevonden, dan kunt u ervoor kiezen om eerst gezamenlijk de praktijk voort te zetten. Ieder wordt bijvoorbeeld voor 50% eigenaar. Na een bepaalde periode draagt u de resterende 50% over. Op deze manier zorgt u er namelijk voor dat uw patiënten op een prima manier al kennis kunnen maken met de beoogde praktijkhoud(st)er.

Tip 3: maak uw praktijk financieel aantrekkelijk

Zorg dat uw omzet- en kostenstructuur interessant genoeg is voor een koper. Een woning is ook meer waard als er geen achterstallig onderhoud is. Voor de praktijk betekent dit dat uw kosten in een gezonde verhouding moeten staan tot de omzet die uw praktijk draait. Ik raad u aan om kritisch te kijken naar de huurlasten, de algemene kosten van de praktijk en als u personeel of waarnemers inzet, naar de arbeidsvoorwaarden.

Mochten er zaken aangepast of verbeterd moeten worden, heeft u daar (zie tip 1) nog 5 jaar de tijd voor. Over de omzet gesproken: wellicht ziet u de aankomende jaren nog kansen om extra inkomstenbronnen aan te boren (specialisaties in huis te halen of wellicht samenwerkingen met andere praktijken aan te gaan).

Tip 4: actualiseer de lopende contracten

Loop alle lopende contracten tijdig door. U moet dan denken aan contracten met de verhuurder, personeel, zorgverzekeraars, softwareleveranciers en eventueel leasecontracten (voor bijvoorbeeld apparatuur). Hoe flexibeler deze zijn tijdens of voor de overdracht, hoe beter.

Tip 5: maak van uw praktijk een soepel lopende machine

Zorg dat u uw interne organisatie op orde heeft of krijgt. Te denken valt aan het algemeen management, maar ook zaken als personeels- en kwaliteitsbeleid spelen hier een rol. Voor een koper best prettig als de praktijk de spreekwoordelijke ‘rijdende trein’ is.

Extra tip!

Misschien denkt u wel: ‘hoe ga ik dat allemaal voor elkaar krijgen?’. Geen nood, gelukkig zijn er voldoende deskundige adviseurs in de gezondheidszorg aanwezig om u in dit proces te begeleiden. Mijn laatste en wellicht ook makkelijkste tip voor u is: neem contact op met deze adviseur en plan een afspraak in om samen de voorbereidingen te treffen.

En begin eens rond te kijken naar welke zeilboot uw voorkeur uit gaat!

Deze blog verscheen ook op LinkedIn
Geld en zeilboot
 

Over de auteur

Peter van Bakel

Peter van Bakel

'De cijfers zijn bij mij in goede handen.'


Mijn focus ligt op bedrijfskundige advisering aan ondernemers werkzaam in de zorg. Ik reken de financiële gevolgen door van investeringen. Samen met de ondernemer rekenen we door wanneer het verstandig is om te stoppen. Ik breng in beeld wat het betekent om van rechtsvorm te wijzigen en bij de verkoop of aankoop van een praktijk stel ik een waardebepaling op.


linkedin vvaa  Bekijk mijn profiel

Neem contact op met VvAA  030 - 247 42 48

contactformulier  Stuur uw bericht