Timo van Oosterhout
Advocaat
Een maximaal resultaat en een tevreden cliënt is waar ik voor sta
Mijn expertises:
Bestuurlijk gezondheidsrecht
Rechtsbescherming tegen overheidsoptreden
Klacht- en tuchtrecht
Algemeen verbintenissenrecht
13 juli 2017 - Sinds 2013 stijgen de wachttijden in de medisch specialistische zorg. Dit blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Bij 8 van de 24 specialismen zijn de wachttijden voor de polikliniek landelijk gestegen tot boven de Treeknorm (de maximaal aanvaardbare wachttijd). Concreet zijn de wachttijden het hoogst bij de specialismen allergologie, maag- darm en leverziekten, oogheelkunde en revalidatiekunde. Gemiddeld moeten patiënten bij deze vier specialismen ruim twee weken langer wachten dan de norm van vier weken tot zij terecht kunnen bij de polikliniek.
Dit is onwenselijk omdat de patiënt het recht heeft tijdig passende zorg te ontvangen. Reden waarom de NZa een actieplan wachttijden heeft opgesteld dat zich richt op de geestelijke gezondheidszorg (ggz) De Wet langdurige zorg (Wlz) en de msz. De NZa heeft de Minister van VWS bij brief d.d. 11 mei 2017 (kenmerk:242496/34 1746) nader geïnformeerd over het “Actieplan wachttijden in de zorg”. Als onderdeel van dit actieplan heeft de NZa op 5 juli 2017 het Rapport Wachttijden medisch specialistische zorg verdiepend onderzoek gepresenteerd.
Oorzaken wachttijden
Uit het onderzoek volgt dat verschillende factoren veroorzaken dat de langere wachttijden kunnen ontstaan. Er is te weinig een gezamenlijke proactieve aanpak van wachttijden. Er is nog te weinig samenwerking tussen ziekenhuizen en zorgverzekeraars om mensen te bemiddelen naar een ander ziekenhuis. Voorts spelen ook de schotten in de bekostiging en de drukte op de spoedeisende hulp een rol. Verder wordt genoemd de krapte op de arbeidsmarkt in de krimpregio’s. Bovendien is geconstateerd dat de registratie van wachttijden niet altijd juist en volledig is.
Oplossing NZa (de vier actiepunten)
Omdat er meerdere oorzaken zijn aan te wijzen volgt uit het onderzoek een integrale aanpak van de problematiek. Er zijn vier actiepunten vastgesteld.
Duidelijk is dat als consequent uitvoering wordt gegeven aan de hiervoor genoemde verbeterpunten dit praktische gevolgen zal hebben voor zowel patiënt, zorgaanbieder als zorgverzekeraar.
Om u een optimale gebruikerservaring te bieden en berichten aan te laten sluiten op uw interesses maken wij gebruik van cookies.
Wilt u meer weten over de verschillende cookies, lees dan:
Cookiegebruik op VvAA.nl