Vier tips voor effectieve communicatie

27-10-2014 Pieter Ramler, Opleidingen & Teamcoaching

Effectief communiceren

Een gesprek met een collega of patiënt verloopt onplezierig. De spanning is voelbaar, ook al is er geen conflict. Herkenbaar? Met effectieve communicatie dringt u snel tot de kern van de zaak door. Vier tips om de angel uit het gesprek te halen.

1) Wat is de vraag achter het gedrag?

Om irritaties te bespreken, moet u weten waar de angel zit. Vraag dóór om hier achter te komen. Dat is soms lastig, zeker als u zelf een betrokken partij bent. De primaire reactie is meestal om uzelf te verdedigen. Begin ieder gesprek open en luister goed naar de ander. 

Wat ook helpt: heb er plezier in om tot de kern van de zaak door te dringen. Houd niets impliciet. Verhelder juist, vraag door tot waar het de ander echt om te doen is. U krijgt pas dan echt contact met de ander en ontvangt de reactie die u kunt plaatsen.

2) Omgaan met ‘stops’

Stops zijn uitingen van de ander waardoor u zich aangevallen voelt en merkt dat u zich begint te verdedigen. Ga niet in de tegenaanval en probeer niet de macht te winnen. Stel vragen naar het waarom van de stop; vat de woorden van de ander samen (“laat ik je samenvatten, zodat je kunt zien of ik je goed begrepen heb”) of reflecteer zijn gedrag (“ik merk dat je niet tevreden bent met deze afloop, klopt dat?”)

3) Houding

Mensen worden beoordeeld op hun houding. Iemands houding is een van de eerste aspecten die je kunt waarnemen en geeft direct een eerste indruk van de ander. Wees bewust van de eigen houding in een gesprek. Probeer ook een geoefende houding-kenner te worden waardoor je een gesprek positief kunt beïnvloeden. Spiegel bijvoorbeeld de houding van de ander, of benoem deze.

4) Oordeel niet te snel en stel vragen

Vragen roepen minder weerstand op dan beweringen. Stelt u vragen, dan stelt u uw oordeel uit en probeert u informatie in te winnen in een situatie waarin u:

  • initiatief neemt/houdt in het gesprek
  • aandacht vasthoudt
  • afwisseling aanbrengt
  • uw gesprekspartners activeert
De tips worden ook behandeld in de cursus 'Effectief Communiceren'

Contact

Hebt u vragen of wilt u meer informatie?
Neem dan gerust contact met ons op.