3 Tips om bevlogen te blijven

13 april 2017 - Onlangs was de Nederlandse TV-première van Burning Out, een documentaire over de werkdruk onder artsen en verpleegkundigen in een groot Parijs' ziekenhuis. Bevlogenheid én burn-outklachten zijn besmettelijk onder collega's. Het is daarom van groot belang om tijdig burn-outsignalen te (h)erkennen en bespreekbaar te maken. 

3 tips: zo behoudt u uw energie

Uit onderzoek van VvAA blijkt dat ook de bevlogen Nederlandse zorgprofessional worstelt met de vraag: 'hoe behoud ik energie tijdens het werk in tijden van regeldruk, bureaucratie en inmenging van overheid, toezichthouders en verzekeraars?'

Tip 1: koester uw energiebronnen
Een burn-out kenmerkt zich door emotionele uitputting (te weinig aandacht voor eigen behoeften), zelfvervreemding en een lage dunk van eigen competenties. Energiebronnen laden uw batterij juist op en zorgen voor persoonlijke groei en ontwikkeling. Denk aan regelmogelijkheden, afwisseling, feedback en loopbaanmogelijkheden. 

Wilt u een burn-out voorkomen, zorg dan goed voor uw energiebronnen. Stel uzelf vier vragen:
  • Wat zijn úw energiebronnen?
  • Welke sneuvelt er als eerste bij stress?
  • Wat kunt u eraan doen om dit te voorkomen?
  • Welke hulp heeft u daarvoor nodig van uw collega’s?

Tip 2: onderzoek de rol van uw werkomgeving
Een burn-out voorkomen, kunt u niet alleen. Uit onderzoek blijkt dat de werkomgeving een belangrijke rol speelt bij burn-outklachten.
  • Neem eventuele stressklachten serieus. Wees overbelasting voor! Voorkom dat uw grenzen structureel worden overschreden of uw energiebronnen geschrapt.
  • Ga tijdig een gesprek aan met uw collega’s, uw huisarts of een externe (loopbaan)coach.
  • Maak de werkprivébalans bespreekbaar, zowel binnen uw instelling als thuis.
  • Maak een persoonlijk ontwikkelingsplan; wat wilt u op korte en (middel)lange termijn bereiken? Voer dit plan gedisciplineerd door voor het beoogde effect. Blijf trouw aan uw eigen plan, ook als de omstandigheden dit ingewikkeld maken.
  • Kijk waar u elkaar kunt (onder)steunen binnen uw instelling.

Tip 3: reflecteer dagelijks op uw eigen functioneren en daarbij behorend gedrag.
Stel uzelf de volgende vragen - bijvoorbeeld als u naar huis gaat;
  • Wat ging er vandaag goed, waar ben ik trots op/tevreden over?
  • Wat kan er beter, wat wil ik voortaan anders doen?
  • In hoeverre heb ik vandaag m’n beste ik laten zien? Als dat niet is gelukt: welke verandering is er nodig?
Besteedt u hier elke dag maar 5 minuten aan, dan komt u steeds meer in contact met uw behoeftes en wensen. Zo wordt uw gedrag meer úw gedrag en komt u natuurlijker over, wat een positieve invloed heeft op contacten met collega’s en patiënten. Dat leidt weer tot betere werkverhoudingen, minder conflicten en kan zelfs bijdragen aan de medicatietrouwheid van patiënten.

Burnout260x260


Meer informatie

Wilt u eens stilstaan bij uw situatie met een professionele (loopbaan)coach?

Loes van der LindenLoes van der Linden van CarrièreCentrum Zorg (VvAA) helpt u graag verder: