Negen handige tips om acquisitiefraude te voorkomen

28-10-2014 VvAA

Het klinkt zo logisch: betaal geen facturen voor diensten die u niet afneemt. Toch gebeurt het vaker dan gedacht. Elke dag worden zorgprofessionals benaderd door malafide bedrijven die zogenaamd hun diensten aanbieden. Opname in een zorgregister, nota’s voor merkregistratie, spookfacturen. Hoe zorgt u ervoor dat zich u in de hectiek van de dagelijkse praktijk niet onbedoeld een overeenkomst aangaat?

Spookfacturen - helaas geen spookverhalen

Acquisitiefraude kost ondernemend Nederland per jaar400 miljoen euro . Dagelijks worden ook zorgprofessionals benaderd door malafide bedrijven die zogenaamd hun diensten aanbieden. In de hectiek van de dagelijkse praktijk zijn deze diensten niet direct als zodanig herkenbaar. Tijdig herkennen kan echter veel ellende en veel geld besparen.

Zo gaan oplichters te werk

Een gewone werkdag. Middenin een druk spreekuur wordt u, of uw assistente, gebeld door medewerker van bedrijf X. Hij vertelt dat u al jaren via hen een advertentie plaatst in een gemeentegids of op een bedrijvensite. De medewerker vraagt of u deze vermelding wilt continueren – hij zal direct even een fax sturen. U vertrouwt het niet, zegt dat u bedrijf X niet kent en dat u zeker geen advertentie wilt afnemen. De medewerker zegt vriendelijk dat hij daar alle begrip voor heeft. Hij zal een fax sturen met de mededeling dat als u die tekent en terug stuurt het contract direct is opgezegd. U tekent de fax, stuurt deze direct terug en gaat weer door met de orde van de dag, blij dat u deze colportagepraktijk heeft afgewimpeld. Echter, met het ondertekenen van die fax bent u juist een overeenkomst aangegaan en dient u de volledige contractduur uit te dienen.

Kleine lettertjes – grote gevolgen

Acquisitiefraudeurs zijn meesters in oplichting. Ze benaderen u onaangekondigd per telefoon, e-mail, fax of post. Of sturen gewoon een nota voor werkzaamheden die ze niet hebben verricht. Ze proberen u een overeenkomst aan te laten gaan voor – op het eerste gezicht – niet onwaarschijnlijke diensten of producten. Denk aan vermelding op een website of opname in een gemeentelijk bedrijvenregister medische zorg. Sponsoring voor het goede doel door kleurplatenpakketjes aan te bieden. Nota’s voor merkregistratie. Spookfacturen. Advertenties in een zogenaamd ‘vakblad’ - acquisitiefraudeurs zijn altijd op zoek naar nieuwe methodes. Niet zelden worden de in rekening gebrachte kosten (met verzonnen redenen) steeds verder opgevoerd. Bovendien wordt vaak gedreigd met incassopraktijken. Onze juridische helpdesk krijgt regelmatig meldingen over oplichting en poging tot oplichting.  

Wat kunt u doen?

Wees in de eerste plaats alert, laat u niet verrassen. Eens te meer geldt het advies: lees ook en vooral de kleine lettertjes. Teken nooit een contract dat zeer nadelig is voor u en waar u lange tijd aan vast zit. Beslis nooit direct, neem de tijd om goed te controleren of de aanbieding niet naar fraude riekt.

Mocht u toch ten prooi zijn gevallen aan een acquisitiefraudeur, neem dan zo spoedig mogelijk contact op met onze juridische helpdesk. Zij kunnen u snel en adequaat adviseren (er kan sprake zijn van misleiding, maar het kan ook zijn dat uw assistente bijvoorbeeld helemaal niet bevoegd was om de overeenkomst aan te gaan) en hebben standaardbrieven die u kunt gebruiken.

Wettelijk kader

Als een ondernemer op een agressieve manier zijn diensten heeft verkocht, is hij ten opzichte van consumenten volgens de wet verplicht te bewijzen dat de consument wel degelijk juist en volledig is geïnformeerd over de voorwaarden en de gevolgen van de overeenkomst. Vorig jaar is bepaald dat onder specifieke omstandigheden deze ‘omgekeerde bewijslast’ ook voor kleine ondernemers geldt (voor de specifieke omstandigheden zie rechtsoverweging 4.5.6 van deze uitspraak). In een procedure zal de fraudeur moeten kunnen aantonen dat de zorgverlener volledig en juist is geïnformeerd over de diensten.
Overigens ligt in de Tweede Kamer een initiatiefwet ter behandeling om juist deze fraude steviger aan te pakken.

Tips

  • Zeg telefonisch niks toe;
  • Bij twijfel kunt u het gesprek opnemen; voor smartphones zijn hier verschillende gratis apps beschikbaar;
  • Wijs uw medewerkers op de listige trucs;
  • Controleer of de uitgave of dienst wel bestaat;
  • Wees op uw hoede als het om een eenmalige aanbieding gaat;
  • Let op dat bedrijven zich presenteren als dé telefoongids, dé bedrijvengids, dé startpagina, dé gemeentegids;
  • Lees een (fax)formulier altijd zorgvuldig door vóór ondertekening;
  • Doe geen betalingen aan bedrijven die werken volgens bovengenoemde methodes;
  • Toch gedupeerd? Meld u zich op www.fraudehelpdesk.nl, het landelijk meldpunt voor acquisitiefraude. Hier vindt u ook een lijst met bekende frauduleuze bedrijven.

Meer informatie en tips vindt u hier of neem contact op met onze Juridische Helpdesk via 030-247 49 99.

Contact met VvAA

Hebt u vragen of wilt u meer informatie? Neem dan gerust contact met ons op.