Tandarts ervaart werkdruk: patiëntenstop invoeren?

28 januari 2019 - Door een overvloed aan inschrijvingen overweegt praktijkeigenaar en tandarts Manon Deen* een patiëntenstop. Terwijl ze juíst het liefst meer aan de stoel zou gaan werken. De hoeveelheid aan administratieve en managementtaken laten dat niet toe, vreest ze. Samen bekijken adviseur Jasper ter Bogt en zij de mogelijkheden om juist méér te investeren in nieuwe inschrijvingen en een deel van de administratieve en managementondersteuning in te kopen.

Deen wil meer ‘tandarts’ zijn en worstelt als praktijkhouder en (dus) ondernemer met de werkdruk. Voor alle regelgeving zou ze meer ondersteuning wensen: zowel administratief als op managementniveau. Maar met minder dan 1,5 fte tandarts is haar praktijk te klein voor een praktijkmanager, vindt ze. Een patiëntenstop lijkt haar het meest voor de hand liggend. Maar levert dat besluit ook het meest op qua werkplezier en financiën? 

Dit soort vraagstukken vind ik altijd het interessantst; welke oplossing zorgt ervoor dat je op meer dan één vlak een wenselijke uitkomst krijgt? We zetten alle mogelijkheden op een rij. Stel dat ze die inschrijvingen juist omarmt en de administratieve en managementondersteuning (deels) zou besteden? 

De opties:

Neem ik wel of niet een praktijkmanager aan?

Stel dat Manon zelf een halve werkdag extra aan de stoel gaat staan. Dat genereert naast werkplezier een extra inkomen, waarmee ze voor twee dagen een praktijkmanager kan aannemen. Het is echter de vraag of de praktijkmanager ook twee dagen nodig heeft voor wat Manon normaal in een halve dag doet. Waarschijnlijk kan de praktijkmanager na de inwerkperiode meer gaan oppakken. Het zal even wennen zijn en wat inwerktijd kosten; het kan ook veel moois opleveren.

Hulp op afroep

Hulp op afroep kan natuurlijk ook. Er zitten minder risico’s aan vast; wel een hogere investering. Waardevol, wanneer iemand u sneller kan leren werken of bepaalde diensten kan overnemen. Zoals een HR-interimmanager die u bijstaat of vervangt in het voeren van gesprekken met medewerkers.

Mensen zien is goede zorg leveren

In het geval van Manon is er een patiëntenoverschot en melden zich veel nieuwe patiënten aan. Ook wanneer dit niet het geval is, kunt u aan het bestaande patiëntenbestand meer gewenste en noodzakelijke zorg verlenen. Bij de meeste praktijken is circa 75% van de patiënten actief, wat inhoudt dat iemand het laatste jaar de praktijk heeft bezocht voor een controle of behandeling. Dat aantal zou naar 90% moeten kunnen gaan. Schrijf mensen aan weer eens langs te komen. ‘Mensen zien’ is immers goede zorg leveren: wie u niet ziet, kunt u ook niet adviseren of behandelen. 

Manon liet weten het te waarderen om met een vast contactpersoon de verschillende oplossingen voor de ervaren regeldruk te bespreken en overweegt nu wat het beste bij haar situatie en gevoel past.

* Op verzoek van de betrokkene is de naam Manon Deen gefingeerd.

Share op Whatsapp Share op Facebook Share op Twitter Share op LinkedIn Stuur via email

Over de auteur

 Jasper ter Bogt | VvAA

Jasper ter Bogt

Adviseur Jasper ter Bogt brengt als vast contact­persoon voor praktijkeigenaren vraag­stukken en behoeften in kaart en kijkt waar VvAA bij kan helpen. Hiervoor was hij manager mond­zorg bij Mondmedicentrum en werkzaam bij beroeps­vereniging ANT.

Ook vrijblijvend in gesprek?

Wilt u als praktijkeigenaar vrijblijvend bespreken of een adviseur u met een uitdaging of vraagstuk kan helpen? Maak dan een afspraak met Jasper ter Bogt of een van zijn collega’s. U kunt ook bellen naar 030 247 47 89.