Storm op komst? Pas op voor dure dakdekkers

17 januari 2018 - Terwijl de wind voor de tweede grote storm van 2018 toeneemt, vragen meerdere verzekeraars bij het CBV aandacht voor een oude truc met betrekking tot het claimen van stormschade. Dakdekkers benaderen particulieren, bieden aan de dakgoten te reinigen en voeren vervolgens dure reparaties uit aan de nokvorsten van het dak. De klant betaalt contant en de opstalverzekeraar ontvangt de claim.

Hoe werkt het?

Uit onderzoek van twee verzekeraars blijkt dat malafide dakdekkers in de afgelopen maanden veel huiseigenaren hebben benaderd om de dakgoot schoon te maken of een dakkapel te reinigen voor € 25,00. Als de klant het voorstel aanneemt, gaat de medewerker van het bedrijf het dak op. De dakdekker ‘constateert’ vrijwel meteen stormschade aan de nokvorsten. Uit nader onderzoek in een aantal zaken blijkt dat de nokvorsten door medewerkers van het dakdekkersbedrijf worden losgemaakt en als bewijs van ‘stormschade’ worden gefotografeerd. Uiteraard kan de dakdekker de schade direct repareren. Omdat hij aangeeft dat stormschade op een opstalpolis gedekt is, gaat de klant al snel akkoord en worden de forse reparatiekosten ter plekke betaald.

Deze truc van malafide dakdekkers - ook toegepast door onbetrouwbare schoorsteenvegers - is al jaren bekend. In het verleden is deze oplichtingsvorm ook onderwerp geweest in televisieprogramma’s als Kassa en Radar.

Hoe herken je het?

Hoewel sprake is van een breder voorkomende vorm van oplichting zijn bij een verzekeraar tientallen nota’s ontvangen van hetzelfde bedrijf. Op de aangetroffen nota’s staat vermeld dat de schade aan de losliggende nokpannen het gevolg is van een storm inclusief de datum waarop de storm ook daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. De tekst op de factuur luidt telkens:

“Storm schade. Gehele nok aansluiting reparatie. Betreft storm van dd-mm-jj. Door de storm is de gehele nok losgekomen, waardoor de nokpannen los liggen. Gebruikte materiaal: Flexim (dit is een stormvaste dak mortel). De nok vorsten in de kunststof stellen.”

In de onderzochte zaken bedraagt de factuur meestal € 585,64. Op de vermelde datum heeft echt een storm plaatsgevonden maar de constatering van de schade vindt (ruim) na die schadedatum plaats. Verzekerde heeft zijn schade ook niet gemeld voordat de reparatie is uitgevoerd.

CBV Advies

Feitelijk is hier sprake van oplichting van de particulier die – op basis van een verkeerde voorstelling van zaken – een veelal nodeloze reparatie laat uitvoeren en zich vervolgens te goeder trouw met de factuur meldt bij zijn verzekeraar.

Zonder onderzoek van de reparaties is eigenlijk niet vast te stellen of de claim terecht is. Simpelweg afwijzen van de claim vanwege het vermoeden dat de schadehersteller malafide is, is ook niet realistisch. CBV adviseert opstalverzekeraars in hun klantcommunicatie deze te informeren over dit soort kwalijke praktijken zodat zij niet in de truc trappen en er ook niets wordt geclaimd.

Komt de modus operandi bekend voor, heb je vergelijkbare claims en wil je controleren of de facturen van bedrijven komen die bij onderzochte incidenten betrokken zijn, neem dan contact op met het CBV. Deze casus staat bij het CBV geregistreerd onder dossiernummer: 2018/0061.

Eigen facturen controleren

Komt de modus operandi bekend voor en wilt u controleren of de facturen van bedrijven komen die bij onderzochte incidenten betrokken zijn? Neem contact op met CVB.
Verbond voor Verzekeraars