Situatie in Griekenland

Momenteel is er in Griekenland sprake van een onrustige financiële situatie. Hebt u een vakantie gepland naar Griekenland? Dan kunnen wij ons voorstellen dat u vragen hebt over uw VvAA doorlopende reis- of annuleringsverzekering. Hieronder leest u de antwoorden op veelgestelde vragen over dit onderwerp. 

Algemeen advies 

Bereidt u extra goed voor op uw vakantie naar Griekenland. Volg bijvoorbeeld berichtgeving in de media over de laatste ontwikkelingen en informeer vooraf bij uw reisorganisatie, hotel en/of luchtvaartmaatschappij. Houdt u daarnaast het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken goed in de gaten. Tip: download de handige app BZ Reisadvies. Dan hebt u de reisinformatie altijd bij de hand.

Gaat u op vakantie naar Griekenland? Neemt u dan de volgende tips van brancheorganisatie ANVR in overweging:
  • Betaal zoveel mogelijk met creditcard.
  • Neem voldoende contant geld mee. 
  • Huur een geldkluisje bij de accommodatie.
  • Verdeel contant geld onder u en uw medereiziger.

Veelgestelde vragen over vakanties naar Griekenland

1. Ik wil mijn vakantie naar Griekenland in verband met de onrust annuleren of afbreken. Krijg ik de kosten die ik hiervoor maak vergoed op mijn annuleringsverzekering?

U krijgt helaas geen vergoeding voor het afbreken of annuleren van uw vakantie. De annuleringsverzekering biedt dekking voor onverwachte gebeurtenissen, zoals overlijden of ernstige ziekte. Bekijk alle verzekerde gebeurtenissen. Als er sprake is van een negatief reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken, dan treedt het Calamiteitenfonds in werking.

Is er sprake van een verstoorde vakantiebeleving? Dan kunt u in aanmerking komen voor een vergoeding van maximaal € 250,- voor alle verzekerden samen. Van een verstoorde vakantiebeleving is sprake als tenminste de helft van het verblijf op de vakantiebestemming -met een minimum van 5 dagen- is verstoord door stakings-, protest-, solidariteits- of stiptheidsacties, waarbij het personeel van de verblijfsaccommodatie betrokken is en waarvan u aantoonbaar overlast ondervond.

Is dit een antwoord op uw vraag?  

2. Ik heb een accommodatie gereserveerd, die gesloten is in verband met een faillissement. Krijg ik hiervoor een vergoeding? Wat moet ik doen?

U krijgt hier helaas geen vergoeding voor. Wij adviseren u contact op te nemen met uw reisorganisatie. Wellicht kunnen zij uw accommodatie voor u omboeken.

Is dit een antwoord op uw vraag?  

3. Ik kan later dan gepland naar Griekenland vertrekken. Krijg ik hiervoor een vergoeding?

Ja, u kunt een vergoeding krijgen voor een zogenaamde aankomstvertraging. Een aankomstvertraging geldt als u met meer dan acht uur vertraging vertrekt naar uw bestemming in Griekenland. U hebt dan recht op een vergoeding van maximaal de dagprijs van drie ongebruikte vakantiedagen.

Is dit een antwoord op uw vraag?  

4. Ik neem contant geld mee naar Griekenland. Ben ik daarvoor verzekerd?

Vanwege de onrustige financiële situatie in Griekenland krijgt u zonder extra kosten een tijdelijke gelddekking. Diefstal en verlies van contant geld is verzekerd tot € 250,- per verzekerde per reis en maximaal € 500,- voor alle verzekerden samen. Deze dekking loopt voorlopig tot 1 oktober.

Wij adviseren u zoveel mogelijk met creditcard te betalen en het contante geld te verspreiden onder u en uw medereizigers. Ook doet u er verstandig aan een geldkluisje te huren bij uw accommodatie.

Is dit een antwoord op uw vraag?  

5. Ik ga binnenkort naar Griekenland waar het onrustig is en mogelijk stakingen uitbreken. Misschien moet ik hierdoor langer blijven dan gepland. Blijft mijn reisverzekering geldig?

Ja, uw reisverzekering blijft gedurende die periode gewoon van kracht.

Is dit een antwoord op uw vraag?  

6. Als ik door stakingen extra kosten moet maken, krijg ik deze kosten dan vergoed op mijn reisverzekering?

Ja, u krijgt vergoeding voor gemaakte telefoonkosten en voor extra verblijfskosten in het buitenland als er sprake is van een werkstaking bij de faciliterende reisorganisatie (vliegtuig, bus, trein). De maximum vergoeding voor telefoonkosten voor gesprekken met derden bedraagt € 125,- per verzekerde per reis. De vergoeding voor verblijfskosten is € 100,- per verzekerde per dag, met een maximum van € 1.250,- per verzekerde per reis.

Is dit een antwoord op uw vraag?  

7. Ik heb telefoonkosten gemaakt door de onrustige financiële situatie in Griekenland. Krijg ik deze kosten vergoed op mijn reisverzekering?

Telefoonkosten die u maakt in contact met de Artsen Alarm Service krijgt u altijd vergoed. Overige telefoonkosten krijgt u tot € 125,- per verzekerde per reis vergoed, als u schade hebt opgelopen die gedekt wordt door de verzekering.

Is dit een antwoord op uw vraag?  

8. Ik kan in Griekenland geen geld opnemen. Kan de Artsen Alarm Service geld naar mij sturen?

De Artsen Alarm Service kan helaas geen financiële hulp bieden als er geen geld beschikbaar is bij de banken. Neemt daarom ook een creditcard mee op vakantie. Hiermee kunt u op de meeste plaatsen in Griekenland elektronisch betalen. Zorg er daarnaast voor dat u voldoende contant geld bij u hebt.

Is dit een antwoord op uw vraag?  

9. Ik wil mijn reis naar Griekenland omboeken naar een andere bestemming. Krijg ik deze kosten vergoed?

Kosten voor het omboeken van de bestemming krijgt u niet vergoed. Wij adviseren u contact op te nemen met uw reisorganisatie. Wellicht kunnen zij uw reis voor u omboeken. Als er sprake is van een negatief reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken, dan treedt het Calamiteitenfonds in werking.

Is dit een antwoord op uw vraag?  
Op vakantie naar Griekenland | VvAA


Meer zomerinformatie

  • Nieuw: tijdelijke gelddekking bij reizen naar Griekenland¬†
  • 7 reistips voor deze zomer

Hebt u vragen?

Voor vragen of advies kunt u op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur bellen met onze ledenservice. We helpen u graag.