Rechter fluit Zilveren Kruis/Achmea terug

Tandartsen ten onrechte in diskrediet gebracht

Utrecht, 5 juni 2015 - Zorgverzekeraar Achmea/Zilveren Kruis is teruggefloten door de rechter inzake de materiële controles van tandartsen. Met groot machtsvertoon zette zorgverzekeraar Zilveren Kruis / Achmea het afgelopen jaar tandartsen in de hoek.

Tandartsen zouden onjuist hebben gedeclareerd en de zorgverzekeraar zocht voor dat bericht breed de aandacht in de media. Bovendien vorderde de organisatie geld terug van zo’n 1.000 tandartsen. Naar nu blijkt ten onrechte: in een aangespannen rechtszaak is Zilveren Kruis / Achmea op alle punten in het ongelijk gesteld. De tandarts hoefde niets terug te betalen.

De media stonden er vol mee: tandartsen zouden spooknota’s sturen en het woord fraude viel ook regelmatig. Verzekeraar Achmea stelde dat ze bij meer dan 1.000 tandartsen misstanden had ‘ontdekt’. De verzekeraar vertelde daar overigens niet bij dat het uitgebreide onderzoek slechts om circa 0,12% van de declaraties ging. Annemarie Smilde, senior specialist gezondheidsrecht bij VvAA: “De juristen en advocaten van VvAA Rechtsbijstand staan een groot deel van de tandartsen in kwestie bij. In één van de namens de leden door hen aangespannen rechtszaak – die als proefproces kan worden aangemerkt; de verzekeraar stopte naar aanleiding van dit proces alle incassoprocedures – is Zilveren Kruis / Achmea op alle punten in het ongelijk gesteld. Bovendien werd de zorgverzekeraar veroordeeld tot het vergoeden van de proceskosten.”

De zorgverzekeraars hebben een controletaak en moeten die uiteraard uitoefenen. Maar als de verzekeraar onzorgvuldig en niet transparant controleert, vervolgens ‘haar’ verkregen resultaten in de media uitmeet en zonder bewijs ook daarna nog tandartsen blijft sommeren een behandeling met terugwerkende kracht terug te betalen, gaat het verkeerd. Zilveren Kruis Achmea speelde eigen rechter.

VvAA roept zorgverzekeraars zorgvuldiger te werk te gaan bij het uitvoeren van de controles, en zich voortaan fatsoenlijk te gedragen. Edwin Brugman, directeur VvAA Kennismanagement en Netwerken: “Achmea heeft de agressieve claim van vorig jaar niet waargemaakt. We hopen dat dit voor verzekeraars het teken is om voortaan eerst te overleggen over declaraties waar ze vragen over hebben. Door hun gedrag en uitingen is bij het publiek ten onrechte wantrouwen ontstaan, terwijl vertrouwen juist de basis is van de relatie tussen patiënten en zorgverleners.”